۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
تکرار فاجعه بیکاری در لرستان؛ طلسمی که شکسته نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

تکرار فاجعه بیکاری در لرستان؛ طلسمی که شکسته نمی‌شود

لرستان- استان لرستان علی رغم تمام مزیت های خوب سرمایه‌گذاری و تولیدی و گردشگری که دارد هنوز نتوانسته آن‌طور که باید و شاید از جایگاه خوبی در اشتغال بهره‌مند شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: پرداختن به موضوع بیکاری یکی از تکراری‌ترین سوژه‌هایی است که بارها توسط رسانه‌های لرستان مطرح شده است و همواره هم راهکارهایی ارائه شده اما متأسفانه در عمل تغییری حاصل نمی‌شود و گویا طلسم بیکاری لرستان به سادگی شکسته نخواهد شد.

نرخ بیکاری لرستان طی سالهای گذشته از ۲۲ درصد تا ۱۵ درصد متغیر بوده اما آنچه مسلم است رقم بیکاری لرستان همیشه دو رقمی و در صدر جدول است و در سال های اخیر رتبه نخست فلاکت هم به آن اضافه شده است تا نام بدبختی با استان لرستان عجین شود.

سیر نگران کننده بیکاری
سیر قهقرایی بیکاری لرستان آنقدر نگران کننده شده که شاید باید به زودی منتظر بحران‌های در پی آن در استانی باشیم که ردی از امید و انگیزه در آن باقی نمانده است.

نرخ بیکاری لرستان طی سالهای گذشته از ۲۲ درصد تا ۱۵ درصد متغیر بوده اما آنچه مسلم است رقم بیکاری لرستان همیشه دو رقمی و در صدر جدول است

با پیروزی حجت الاسلام رئیسی در انتخابات، موج امیدی در کشور ایجاد شده اما در لرستان شرایط فرق می‌کند، چون در این ۴۰ سال هر دولتی که روی کار آمد نتوانست گره بیکاری این استان را باز کند و هر روز شاهد بی‌اعتمادی و نارضایتی بیشتر مردمی هستیم که ظاهراً از مسئولان قطع امید کرده‌اند.

مدیران لرستان معتقدند که جوانان، روحیه کارآفرینی ندارند و به دنبال پشت میز نشینی هستند درحالیکه مردم، کارآفرینی بدون حمایت دولت را ریسک غیرمنطقی می‌دانند و ترجیح می‌دهند با ورود به عرصه تولید سرمایه‌های اندک خود را به باد ندهند.

تکرار فاجعه بیکاری در لرستان؛ طلسمی که شکسته نمی‌شود

کشاورزی و دامپروری لرستان سنتی، خرده‌پا و غیراقتصادی است
استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان لرستان چند عامل اصلی از جمله نبود فضای کسب و کار، مقررات دست و پاگیر اداری، عدم نیاز سنجی مناسب، عدم ورود سرمایه‌های موجود به بازار و بخش تولید و عدم وجود صنایع تبدیلی در استان باعث افزایش تورم و بیکاری در استان شده است.

بهزاد ملکی حسنوند با بیان اینکه مهمترین بخش‌هایی که در استان کارایی دارد در حوزه کشاورزی و دامپروری است، افزود: متاسفانه کشاورزی ما سنتی و قدیمی است و در زمینه دامپروری هم به دلیل اینکه بخش عشایر است و سنتی است نتوانستیم آنگونه که لازم است از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: در استان لرستان میزان ظرفیت آب بالایی داریم یعنی در استان رودخانه و چشمه‌های بسیاری وجود دارد ولی متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؛ از دیگر مشکلات استان ما عدم یکپارچگی زمینهای کشاورزی در استان است و این اراضی تقسیم‌بندی شده‌اند و باعث شده که یک پارچگی خود را از دست بدهند.

رشته‌های تحصیلی، متناسب با نیاز بازار کار نیست
کارشناس اقتصادی عنوان کرد: متاسفانه در بخش صنعتی نیز چند کارخانه که در استان وجود داشت که در زمان خصوصی‌سازی کاری برای آن بخش نیز به درستی انجام نگرفت و باعث ورشکستگی این کارخانه‌ها شد، یعنی بدون اینکه تولیدی داشته باشند از چرخه خارج شدند در حالی که می‌توانستند این ظرفیت‌ها را در استان حفظ کنند.

ملکی حسنوند از دیگر مشکلات استان را عدم نیاز سنجی مناسب برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات استان عدم نیاز سنجی مناسب است یعنی متاسفانه رشته‌های دانشگاهی در استان متناسب با نیاز استان  نیست و این  باعث می شود که قشر تحصیل‌کرده وارد استان شود در حالی که بازار کاری برای‌شان وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: از دیگر دلایل اصلی که باعث ایجاد بیکاری در استان شده است بودجه نامتوازنی است که بین استان‌ها توزیع می‌شود؛ یعنی یکسری استان‌ها مانند استان لرستان هستند که بودجه آنچنانی به آن تعلق نمی گیرد در حالی که استان‌هایی دیگر هستند که بودجه بسیار زیادی به آنها تعلق می‌گیرد؛ از طرفی اگر تخصیص بودجه‌ای هم صورت می‌گیرد متأسفانه مسئولانی که در استان هستند به درستی از این بودجه استفاده نمی‌کنند.

توزیع نامناسب بودجه‌های کشور
کارشناس اقتصادی بیان کرد: در استان لرستان سرمایه‌داران زیادی وجود دارد ولی متاسفانه این پول‌هایی که در بانک وجود دارد و حالت نقدینگی به خود گرفته است یا در استان استفاده نمی‌شود و یا برای سایر استان ها استفاده می‌شود؛ وقتی نقدینگی وجود داشته باشد و این نقدینگی وارد چرخه تولید نشود تورم ایجاد می‌شود؛ در حال حاضر در استان لرستان ظرفیت تسهیلات و سپرده گذاری بالایی وجود دارد یعنی نقدینگی خوبی در بانک‌ها داریم ولی متاسفانه این تسهیلات وارد چرخه تولید نمی‌شود و این وقتی وارد چرخه تولید نشود باعث تورم می‌شود.

ملکی حسنوند گفت: دو عامل اصلی شاخص فلاکت را نرخ بیکاری و تورم نامید و افزود: متاسفانه در استان‌ما بالاترین نرخ بیکاری وتورم را می‌بینیم و این باعث افزایش شاخص فلاکت در استان لرستان شده است؛ استان لرستان یکسری ظرفیت‌ها دارد از جمله اینکه ما در زمینه کشت گیاهان دارویی ظرفیت بسیار بالایی در استان داریم ولی متاسفانه در این زمینه هیچ گونه سرمایه‌گذاری انجام نشده و از این توان استفاده نشده است؛ حتی می‌توانیم در این زمینه آموزش‌های جزیی بدهیم.

وی افزود: ما در استان تحصیلات دانشگاهی و مدارج بالای علمی را در دانشگاه‌های مختلف طی می‌کنیم ولی متاسفانه متناسب با کارخانه شرکت و نیازهای استان نمی باشد، حتی اگر مردم آموزش‌های عادی ببینند و بتوانند گیاهان دارویی را کشت و برداشت کنند شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین عامل‌های درآمد در استان لرستان می‌شود؛ گویا چند گیاه دارویی وجود دارد که فقط در استان لرستان وجود دارد و کشور ما سالانه میلیاردها تومان هزینه برای واردات این گیاهان از دیگر کشورها را انجام می دهند؛ درصورتیکه اگر در استان لرستان در این زمینه کارهایی صورت بگیرد و این ظرفیت‌ها کشف و کشت شود،استان ما می‌تواند درآمد بسیار زیادی را از این طریق به دست آورد.

ظرفیت‌های لرستان مغفول مانده است
کارشناس اقصادی عنوان کرد: از دیگر مشکلاتی که ما در استان داریم عدم برندسازی و وجود صنایع تبدیلی در استان است؛ مثلا در استان لرستان محصولات کشاورزی داریم که بسیار باکیفیت هستند و در کشور حرف اول را می‌زنند.

عدم برندسازی و وجود صنایع تبدیلی در استان لرستان یک عامل مهم است

ملکی حسنوند تصریح کرد: ما در زمینه تولید نخود حرف اول را می‌زنیم و یا محصولاتی مانند انجیر پلدختر، گردو الشتر، برنج ویسیان و یا شیلات را داریم که همگی کیفیت‌های بسیار بالایی دارند ولی متاسفانه هنوز در کشور ما و یا همسایگان خارجی ما هیچ برندی به اسم لرستان وجود ندارد و این نشان‌دهنده این است که ما در بخش صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی در استان بسیار ضعیف عمل کردیم و در این خصوص بازاریابی نداریم و صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد، در صورتی که اگر ما بتوانیم در بخش صنایع تبدیلی توانمند باشیم، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود؛ در واقع این محصولات در استان تولید می شوند ولی توسط دلالان و به صورت خام به دیگر استانها صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم در زمینه کشاورزی و دامپروری که از ظرفیت‌های بالقوه استان است و همینطور صنایع تبدیلی آن‌ها استفاده کنیم، وضعیت استان بسیار بهبود می‌یابد البته از طرفی باید از امکانات آبی که داریم نیز به درستی استفاده کنیم؛ ما در حوزه صنایعی از جمله صنایع سنگ نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم ولی متاسفانه در این زمینه نیز خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی بلای جای این صنعت شده‌است و باعث ایجاد بیکاری شده است.

عامل اصلی بیکاری، مدیران ناکارآمد هستند

کارشناس اقتصادی گفت: در زمینه فرهنگی نیز کم‌کاری‌هایی صورت گرفته که مانع ورود سرمایه‌گذاری به بخش داخلی می‌شود اگر در این مورد تلاش کنیم می‌توانیم باعث ورود سرمایه‌گذار شویم؛ اینها از عمده‌ترین دلایل تورم و بیکاری در استان است در واقع جایی که عرضه و تقاضای پول با یکدیگر متناسب نباشد، باعث ایجاد تورم می‌شود.

ملکی حسنوند با اشاره به نقش کرونا در دو سال گذشته بر افزایش بیکاری استان، بیان کرد: در دو سال گذشته کرونا نیز باعث بیکاری و تورم زیادی در استان ما شده است ولی واقعیت این است که این دو سال که کرونا شایع شده است و ما مشکل بیکاری و تورم را از سال‌ها قبل در استان شاهد بودیم؛ متاسفانه نقش مدیران استان در این بیکاری و تورم بسیار زیاد است در واقع وقتی ما مسئولان مدیری داریم که با وجود علم به این موارد هیچ تلاشی نمی‌کنند پس نقش بالایی در این خصوص دارند البته مردم نیز در این مورد مقصرند؛ وقتی ما نماینده‌ای را انتخاب می‌کنیم ما نیز در این انتخاب تاثیر داریم ولی در مجموع مسئولین به جای اینکه به دنبال صنعتی دیگر باشند، اگر بتواند در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی استان کاری انجام دهند، موفقیت بیشتری را در پی دارد.

وی اذعان کرد: نمایندگان باید ابتدا بتوانند از نفوذ خود برای افزایش تخصیص بودجه برای استان استفاده کنند و دومین کاری که باید انجام دهند، اگر بتوانند در حوزه آموزش علیرغم اینکه ما رشته‌های مختلفی را در دانشگاه‌های مختلف در استان مان داریم، بیایند و رشته‌های‌مان را متناسب با نیازهای استان تعیین کنند و برای آنها در استان کاری وجود داشته باشد از طرفی یک پشتوانه را برای آن دانشجو ایجاد کنند که در آن حوزه مشغول به کار شود و از آن نیرو نیز در همان حوزه استفاده کنند تا ما بتوانیم به نتیجه برسیم؛ این مسائل و کارهای سخت هم نیست و به راحتی می‌توان آنها را انجام داد.

تکرار فاجعه بیکاری در لرستان؛ طلسمی که شکسته نمی‌شود

زمینه جذب سرمایه‌گذار در لرستان فراهم شود
کارشناس اقتصادی افزود: مسئولین باید زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران به استان فراهم کنند که باعث جذب ورود سرمایه‌گذار به استان شود و از طرفی بعد از ورود از او هم حمایت‌هایی نیز صورت بگیرد تا بتواند در کارش موفق شود از جمله اینکه معافیت‌های مالیاتی و  سوپسید و ...به او تعلق بگیرد.

ملکی حسنوند خاطرنشان کرد: عامل اصلی بیکاری در استان مسئولین هستند، اگر مسئولین ما از استاندارد تا مدیران و نمایندگان استان اتحادی بین آنها ایجاد شود و دست در دست هم بتوانند این کارها را انجام دهند، می توانند برای استان کاری کنند.

وی به نقش و زمینه‌های گردشگری در استان لرستان اشاره کرد و عنوان کرد: استان لرستان در زمینه گردشگری نیز ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که آنهم احتیاج به تبلیغ و فرهنگ‌سازی مناسب دارند تا استان لرستان را به دیگر استان‌ها به درستی معرفی کنیم و این کار در حوزه میراث فرهنگی است، البته مردم عادی نیز در این حوزه نقش دارند ولی نقش اصلی را میراث فرهنگی و صدا و سیما دارند که متاسفانه نتوانستند این کار را تاکنون و به درستی انجام دهند.

بیکاری لرستان از زمان جنگ تحمیلی شروع شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان لرستان همواره از یک بیکاری تاریخی رنج می‌برد و دلیل اصلی آن رشد نامتوازن استان ما در مقایسه با دیگر استان‌ها است؛ ما در جنگ تحمیلی استانی بودیم که شاید در قسمت پشتیبانی بود اما به نوعی در معرض آسیب‌های جنگ هم قرار گرفت و بالطبع ما نتوانستیم از سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن مقاطع در استان‌های دیگر صورت گرفت استفاده کنیم و به عبارتی دلارهای هفت تومانی که در آن زمان به کمک سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی به سایر استان‌ها رفت، در استان ما به بهانه آسیب پذیری در زمان جنگ و دفاع مقدس، عملیاتی نشد.

استان لرستان همواره از یک بیکاری تاریخی رنج می‌برد و دلیل اصلی آن رشد نامتوازن استان ما در مقایسه با دیگر استان‌ها است

علی آشتاب افزود: بعد از این مسئله واگذاری‌هایی صورت گرفت و هنگامی که بحث خصوصی سازی مطرح شد، استانهایی که دارای جاذبه‌های بیشتری بودند معمولاً در بحث خصوصی‌سازی بیشترین استفاده و بهره برداری را داشتند که ما نتوانستیم از این فرصت‌ هم استفاده کنیم؛ بحث دیگر ضعف زیرساخت‌هایی است که در استان وجود دارد، مثلاً توسعه راه‌ها، راه‌آهن، پروژه‌های عمرانی و سدهایی که امروز در استان ما اجرا می‌شود، در برخی از استان‌های کشور در ابتدای انقلاب، شکل گرفته بود و نگرانی بابت این زیرساخت‌ها نداشتند ولی در استان ما نبود این زیرساخت‌ها مانع رشد اقتصادی مطلوب شده است.

وی عنوان کرد: در یکی دو سال اخیر سیل ۹۸ نیز آسیب‌ها و خسارات سنگینی به زیرساخت‌ها، کشاورزی و خدمات استان زد که خروجی آن، آسیب به بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری است همچنین در سال گذشته بیماری کرونا آسیب بسیار زیادی به مباحث اقتصادی به خصوص بخش خدمات وارد کرد چون سهم بخش خدمات در اشتغال استان  حدود ۴۰ درصد است و با تعطیلی مراکز خدماتی، رفاهی، آموزش و حمل و نقل، خسارات زیادی به آنها وارد شد.

خصوصی‌سازی کارخانه‌های لرستان را به تعطیلی کشاند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: با همه این تفاسیر و با تلاش‌هایی که صورت گرفت، ما شاهد افزایش نرخ بیکاری لرستان در پایان سال ۹۹ نبودیم یعنی نرخ بیکاری که در سال ۹۸، ۱۵.۴ درصد بود درسال ۹۹ به ۱۵.۲ دهم رسید؛ یکی از اقداماتی که باعث شد کاهش داشته باشیم تسهیلاتی بود که در قالب برنامه حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده ناشی از کرونا پرداخت شد که با حفظ صیانت از سلامت نیروی کار و همچنین حفظ اشتغال آنها تقریباً ۱۹۵ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۴هزار و ۵۸۶ نفر پرداخت شد که تقریباً بخشی از آن بابت حقوق و مزایای کارگران و بخشی هم به خاطر تهیه مواد اولیه و به نوعی نیازمندی‌های درون بنگاهی بود.

آشتاب تصریح کرد: موضوع حمایت از اشتغال روستایی را داریم که طی دو سه سال اخیر به صورت جدی دنبال می‌شود و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این رابطه پرداخت شده همچنین مشوق‌های مختلفی در بحث اشتغال روستایی اعمال شده که در این راستا حدود هزار و ۳۴۰ طرح با اعتبار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان با پیش‌بینی اشتغال پنج هزار و ۵۸۰ نفر حمایت شدند که با بهره‌برداری از آنها ما شاهد حفظ سکونت و جلوگیری از مهاجرت روستاییان شدیم که خروجی همه اینها بحث رونق تولید و ایجاد اشتغال است.

وی بیان کرد: ما در کنار این سیاست های فعال، بازار کار را هم دنبال کردیم و طرح کارورزی و استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را داشتیم که سهم‌مان در استان در سال ۹۹ ،۷۵۰ نفر بود ولی با تلاشی که کرده‌ایم حدود ۷۵۶ نفر از این طرح استفاده کردند؛ علاوه بر این بحث یارانه دستمزد را داشتیم که سهم استان ۵۳۸ نفر بود که ۷۵۲ نفر توانستند از این طرح استفاده کنند و از طرفی در طرح معافیت‌های بیمه سهم کارفرما سهمیه استان ۴۲۰ نفر بود ولی ما از ۴۷۶ نفر استفاده کردیم.

تکرار فاجعه بیکاری در لرستان؛ طلسمی که شکسته نمی‌شود

کرونا و سیل مشکل بیکاری را دوچندان کرد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به اشتغال اتباع خارجی گفت: لرستان برای اشتغال اتباع خارجی یک استان ممنوعه است یعنی تبعه‌های غیرمجاز حق کار در استان را ندارد که طی ۱۲۹ مورد بازرسی و همکاری با نیروی انتظامی که صورت گرفت ۴۶ نفر تبعه خارجی غیرمجاز شناسایی و به جای آن ۳۴ مورد نیروی کار ایرانی جایگزین شد.

آشتاب افزود: در بحث اشتغال خانگی نیز تقریبا پنج میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت چهار درصدی به افراد متقاضی در قالب شرکت‌های پشتیبان و مستقل پرداخت کردیم؛ اشتغال حمایتی برای فرزندان تحت پوشش کمیته‌امداد، بهزیستی و بنیاد شهید را داشتیم که ۱۱۲.۵ میلیارد تسهیلات ارزان قیمت به سه هزار و ۳۵ نفر پرداخت شد.

وی عنوان کرد: ایجاد اشتغال یک موضوع فرا بخشی است و فقط وظیفه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست؛ ما سه بخش اقتصادی شامل صنعت، خدمات و کشاورزی داریم که بخش کشاورزی به جهاد کشاورزی، بخش خدمات به ما و میراث گردشگری و صنایع دستی مرتبط است؛  وظیفه سازمان تعاون و کار، تربیت نیروی انسانی ماهر با همکاری سازمان آموزش و فنی حرفه ای است و هرگاه یک بنگاه در حوزه مثلاً صنعت شکل می‌گیرد ما باید نیروی کار آن را تأمین کنیم که مراکز کاریابی ما این کار را انجام می دهند.

همه دستگاه‌ها پای کار بیایند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: به طور کلی وظیفه ذاتی و سازمانی ما بیشتر روی بحث صیانت از نیروی کار، نظارت بر حسن اجرای کار، تنظیم روابط کار، توسعه‌ بخش تعاون و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در محیط کار است؛ امسال هم نسبت به سال گذشته افزایش نرخ بیکاری نداشته‌ایم ضمن اینکه نباید سیل و خسارت آن در استان لرستان را با سیل خوزستان و گلستان مقایسه کنیم، در آن استان‌ها بیشتر آبگرفتگی بود ولی سیل لرستان، مخرب و در چند صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است؛ لرستان به لحاظ زیرساختی ضعیف بود و سیل همین داشته‌های اندک را هم نابود کرد.

امسال هم نسبت به سال گذشته افزایش نرخ بیکاری نداشته‌ایم ضمن اینکه نباید سیل و خسارت آن در استان لرستان را با سیل خوزستان و گلستان مقایسه کنیم، در آن استان‌ها بیشتر آبگرفتگی بود ولی سیل لرستان، مخرب و در چند صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است

آشتاب تصریح کرد: ما پمپاژهای زیادی در مسیر خرم آباد _ پلدختر داشتیم که آماده بهره‌برداری بودند و با افتتاح آنها بسیاری از اراضی کشاورزی ما آبیاری می‌شد و میزان سطح کشت ما افزایش پیدا می کرد ولی سیل همه آنها را با خود برد و هنوز آثار آن از بین نرفته واین خسارات وجود دارد؛ در حال حاضر تمام مجموعه استان، استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های اجرایی چه در شرایط سخت کرونا و چه سیل به نوعی به بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده استان پرداختند و همین هم باعث شد که این سرمایه‌گذاری‌ها و این تزریق سرمایه‌های مجدد باعث شود که نرخ بیکاری ما در حد گذشته بمانند و حتی کاهش دو دهم درصدی داشته باشد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد قطعاً آسیب بیشتری می دیدیم.

وی بیان کرد: من معتقدم که مهمترین عامل برای توسعه اشتغال استان این است که نگاهمان را به کار تغییر دهیم یعنی هر فعالیت مشروع قانونی را که باعث ایجاد درآمد می‌شود، کار تلقی کنیم؛ به عبارت دیگر فرهنگ کار در لرستان باید تقویت شود و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت زندگی کارآفرینی حرکت کنیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بیکاران ما و همه کسانی که امروزه با مشکل کار درگیر هستند را باید به سمت حرفه‌آموزی سوق دهیم.

فرهنگ کارآفرینی و مهارت‌آموزی تقویت شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: کسانی که امروز دارای مهارت باشند بعداً در بازار کار هم خیلی با مشکل مواجه نمی‌شوند اما توقع ما از کار نباید جذب، توسط یک دستگاه دولتی یا یک بنگاه اقتصادی بزرگ باشد؛ امروز افراد باید به سمت حرفه‌آموزی حرکت کنند و ما نیز با تأمین سرمایه برای افرادی که دارای مهارت هستند کارآفرینی را رونق دهیم؛  من تغییر نگاه را به عنوان یکی از عوامل مهم می‌دانم و در این راستا دستگاه‌های حمایتی مانند سازمان بسیج سازندگی، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در تلاشند؛ امیدواریم با همدلی و همراهی و یکپارچگی با پدیده شوم بیکاری مقابله کنیم و شاهد کاهش چشمگیر آن در استان باشیم.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: رفع مشکل اشتغال در لرستان سه رکن دارد که شامل مدیران، مردم و نمایندگان مجلس است؛ یقیناً وجود مدیران کارآمد و توانایی که از خلاق، خودجوش، پر انرژی و پرانگیزه باشند بسیار تاثیرگذار است؛ من معتقدم مردم با یک انتخاب خوب می‌توانند از این وضعیت فعلی عبور کنند تا مدیران توانمند در دولت آینده سر کار بیایند.

رفع مشکل اشتغال در لرستان سه رکن دارد که شامل مدیران، مردم و نمایندگان مجلس است

مهرداد ویسکرمی افزود: بیشتر تلاش ما نمایندگان این است که واحدهای تولیدی مشکل دار  و راکد را احیا و راه‌اندازی کنیم تا بصورت بالقوه ظرفیت‌ اشتغالزایی ایجاد شود که از مهمترین آنها می‌توان به پروژه‌های بیمارستان مهرگان، دهکده گردشگری، مخمل‌کوه، هتل صخره‌ای و شیلات سپیددشت اشاره کرد که امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار، این ظرفیت‌های خوابیده را مجددا راه‌اندازی کنیم.

نیازمند مدیران کارآمد و با انگیزه هستیم
وی با اشاره به ضرورت همراهی مردم در پیشبرد برخی امور، عنوان کرد: در مواردی که نیاز به واگذاری زمین است و یا باید امنیت سرمایه‌گذار و امنیت روانی جامعه تامین شود نیاز به همراهی مردم داریم  به‌هرحال باید فضایی در استان ایجاد شود که سرمایه‌گذاران رغبت کنند و در استان سرمایه‌گذاری کنند؛ از خبرنگاران و رسانه‌ها نیز انتظار داریم که کمتر مسائل منفی استان را در رسانه‌ها منعکس کنند و  استان را ناامن جلوه نکنند، برخی خبرها شاید برای خبرنگار جذاب باشد ولی برای یک استان سم است و مانع ورود سرمایه‌گذار می‌شود.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس خاطرنشان کرد: دلیل اصلی بالا بودن نرخ بیکاری استان، رکود واحدهای تولیدی است که ناشی از واگذاری‌های غلط در دهه ۸۰، عدم پیگیری نمایندگان قبلی و ضعف مدیریتی استان بوده است؛ واحدهای مختلفی مثل کارخانه صدر فولاد توسط بانک‌ها تملک شده‌اند از طرفی واحدهای تولیدی کوچکتر نیز به خاطر بدهی به بانک‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند که باید تعیین تکلیف شوند.

ویسکرمی با بیان اینکه بیشتر این مشکلات به خاطر سوءمدیریت است، گفت: اولویت ما این است که واحدهای بزرگتر را آزاد کنیم و در عین حال تلاش می‌کنیم که پیگیر واحدهای کوچکتر نیز باشیم؛ من خیلی تاکید دارم که رسانه‌های ما فضای استان را به صورت ناامن به بیرون منعکس نکنند و خبرهایی که به طور طبیعی در یک استان اتفاق می‌افتد را خیلی بزرگ جلوه نکنند چون در بحث ورود سرمایه‌گذاران تاثیر منفی دارد.

کد خبر: ۹۴٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha