۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
نابودی صنف عکاسان و فیلمبرداران در همین حوالی است| تیشه به ریشه عکاسی ها
با ورود عکس دیجیتال؛

نابودی صنف عکاسان و فیلمبرداران در همین حوالی است| تیشه به ریشه عکاسی ها

کرج- صنف عکاسان و فیلمبرداران با توسعه تکنولوژی و همچنین ورود عکاسی دیجیتال بدون داشتن تخصص و تجربه توسط هرشخصی، دست خوش آسیب های زیادی شده و آنچه شواهد نشان می دهد این صنف در آستانه نابودی است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: دوربین های قدیمی که تصاویر را به صورت آنالوگ روی فیلم ثبت می کردند و حلقه های فیلم که در تاریکخانه توسط عکاسان بر روی کاغذ چاپ می شد و در آلبوم اشخاص خاطرات را ثبت می کرد، فقط یک نوستالوژی است و امروزه دیگر عکس ها و خاطرات روی کارت های حافظه ذخیره می شود.

دهه هاست که دوربین های دیجیتال و حتی گوشی های هوشمند، جای دوربین های قدیمی با حلقه های فیلم ۱۲ یا ۳۶ تایی را گرفته و همین تغییر و تحولات به صنف عکاسان و تصویربرداران که گرفتن عکس های مدرسه تا عکس و فیلم مراسم جشن و عروسی را بر عهده داشتند آسیب زیادی وارد کرده است و به گفته شاغلان این صنف اگر چاره ای اندیشیده نشود، این صنف نابود و حتی هنر اصیل عکاسی نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. 

عکاسان و تصویربرداران کرج نیز مانند هم صنفی های خود در همه شهرها در این مسیر آسیب زیادی دیدند و در کنار این معضل، ورود برخی دستگاه و ارگان ها هم به این حرفه شرایط این صنف را سخت تر کرده است.

برخی ارگان ها بدون تخصص به عکاسی ورود کردند
رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران کرج در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از زمانی که دیجیتال به کمک عکاسی آمد، متاسفانه صنف عکاسی از هر نظر مورد هجوم برخی از دستگاه ها قرار گرفت، چرا که این واحدها خود با توسعه تکنولوژی و بدون داشتن تجربه و تخصص لازم اقدام به عکاسی کرده و در واقع به حرفه عکاسان ورود کردند.

مریم منوری افزود: در گذشته لازمه شغل عکاسی توانمندی و تخصص بود اما با ظهور عکاسی دیجیتال، توانمندی و تخصص در این صنعت دیگر جایگاهی ندارد و هر کسی به خود اجازه می دهد دوربین به دست گرفته و خود را عکاس معرفی کند.

منوری با اشاره به فعالیت برخی ارگان ها در حوزه عکس از متقاضیان گذرنامه و غیره گفت: این اقدام به صورت سراسری در کشور رواج پیدا کرد، اما متاسفانه عکس هایی که توسط این واحدها توسط افراد غیر متخصص گرفته می شود بی کیفیت و گاها" به دلیل ضعف های عکس با مشخصات فرد تطابق ندارد و باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان می شود.

وی با بیان اینکه این مشکل سالهاست از طریق مسئولان استانی و کشوری پیگیری شده است، افزود: به علل نامعلوم نتیجه ای بدست نیاوردیم و هیچ ارگان و مسئولی پاسخ مناسب و قانع کننده ای در این زمینه ارائه نکرده است.

برخی دیگر از عوامل نابودی صنف عکاسی
رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران کرج با بیان اینکه در دو دهه گذشته ورود دیجیتال به شغل عکاسی و فیلمبرداری آسیب زده و در سالهای اخیر هم این وضعیت حادتر شده، اضافه کرد: علاوه بر واحدهای عنوان شده، تالاردارها، مزون ها، برخی آرایشگاه ها و دفاتر عقد نیز به حوزه اشتغال عکاسان و فیلمبرداران ورود کرده و باعث نابودی این صنف شده اند.

وی گفت: یکی دیگر از نارضایتی ها و مشکلات این حوزه تخلف تحت عنوان عکاسان و فیلمبرداران در سایت دیوار و شیپور و غیره است. مردم از طریق این سایت کار عکس و فیلم مراسم خود را به افرادی می دهند که هویت واقعی ندارند و عضو اتحادیه نیستند. حتی برخی مبلغی را به عنوان بیعانه دریافت می کنند و دیگر تلفن مورد نظر را جوابگو نیستند و گاهی هم عکس و فیلم در مراسم گرفته می شود و پول هم پرداخت می شود اما دیگر عکس ها به دست مردم نمی رسد.

منوری منافع مالی را دلیل ورود دیگر بخش ها به این صنف عنوان کرد و گفت: برای رسیدگی به این معضل خیلی پیگیری کردیم اما گویی گوش شنوایی نیست.

منوری اظهار کرد: به دلیل مسائل حیثیتی و شئون و تعصبات خانوادگی، این امر موجب نارضایتی و بعضا بروز مشکلات خانوادگی شده است اما در کل جوان هایی که گول دیزاین و ظاهر تبلیغات در سایت وغیره را می خورند قربانی این اهمال می شوند.

وی تاکید کرد: واحدهایی که عضو اتحادیه هستند و جواز دارند، موظف به استفاده از تیم خوب و حرفه ای و مورد اعتماد و همچنین استفاده از تجهیزات و نیروهای به روز هستند، تا کار را با کیفیت مناسب و اطمینان به مشتریان تحویل دهند. اما در واحدهای غیر مجاز به دلیل تخلفات، نارضایتی هایی برای مردم ایجاد می شود که به دلیل عضو نبودن آنها و نداشتن نام و نشانی از آنها نمی توانیم از حق مردم و شکایات آنها دفاع کنیم.

با وجود پیگیری از مراجع و مقامات استانی و کشوری نتیجه ای حاصل نشده است
منوری در پاسخ به اینکه دلیل ورود برخی نهاد ها و غیره به این حوزه چیست، گفت: این معضل یک معضل کشوری است فقط مربوط به کرج نیست و کل کشور درگیر با این مشکل می باشد و علی رغم پیگیریهایی که از کلیه مراجع و مقامات ذیربط داشتیم اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. آنها به بهانه این که عکس های بیومتریک یا عکس های مورد استفاده آنها چارت خاصی دارد اقدام به این کار کردند. در حالیکه عکس هایی که توسط این واحدها گرفته می شود گاها" شباهت به شخص ندارد و کیفیت عکس ها به قدری پایین است که بیشتر مردم ناراضی هستند.

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران کرج در پایان شیوع کرونا را ضربه بزرگ دیگری به این صنف عنوان کرد و گفت: محیط عکاسی به هیچ وجه جزو مشاغل پرخطر نبود اما متاسفانه به دلیل کارشناسی نادرست ستاد مقابله با کرونا، این صنف جزو مشاغل پرخطر معرفی شد و شامل تعطیلی های مکرر شدیم که به ضرر همکاران ما تمام شد.

وی افزود: معضل دیگری که این صنف دارد این است که برخی از صنوف مثل پزندگان و تالار داران، خدمات مجالس، مزونها ،آرایشگاهای زنانه و سالن های عقد نیز اقدام به تهیه عکس و فیلم از مشتریان نموده و با تداخل صنفی باعث شدند آسیب و صدمات جبران ناپذیری به صنف عکاس و تصویر بردار وارد شود.

 منوری با اشاره به ثبت و ضبط لحظات و به یاد گذاشتن مهمترین اتفاقات کشور مانند انقلاب، جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس گفت: تاکنون هزاران عکاس و تصویربردار جان خود را برای این مرز و بوم فدا کردند، اما متاسفانه این صنف و شغل نه تنها مورد حمایت قرار نگرفت بلکه حق و حقوق آنها نیز توسط برخی ادارات و ارگانها تضییع شد و این بی مهری همچنان ادامه دارد. 

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران کرج تاکید کرد: اگر برای رفع معضلات این صنف فکری نشود این صنف نابود و خانواده های زیادی آسیب خواهند دید و علاوه بر آن این هنر به مرور از بین خواهد رفت.

کد خبر: ۹۴٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha