۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
زوج تایبادی از کارگاه زیر پله به بازارهای جهانی رسیدند؛ روغن شترمرغ اقتصادی چرب و سود آور
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

زوج تایبادی از کارگاه زیر پله به بازارهای جهانی رسیدند؛ روغن شترمرغ اقتصادی چرب و سود آور

مشهد- همت بلند یک زوج جوان تایبادی در خراسان رضوی که تولید روغن شترمرغ و مواد آرایشی را از یک کارگاه زیر پله شروع کردند، حالا آن‌ها را در آستانه ورود به بازارهای جهانی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: درست درزمانی که غالب مردم و بسیاری از جوانان بر این باورند که بیکاری در جامعه بیداد می‌کند و اشتغال آرزویی دست‌نیافتنی است اما یک زوج جوان تایبادی آستین همت را بالا زده و توانسته‌اند با تولید محصولات فراوری‌شده از چربی شترمرغ مواد شوینده و صابون‌هایی تولید کنند که کشورهایی هم چون افغانستان و تایوان خواستار خریداری آن هستند.

مجید کریمی جوان ۳۳ ساله‌ای که پیش‌ازاین در شغل نقشه‌کشی ساختمان اشتغال داشته است مزرعه پدرش را به پرورش شترمرغ اختصاص می‌دهد اما متأسفانه در پرورش شترمرغ موفقیت چندانی را کسب نمی‌کند اما باوجود شکست ناامید نشده و سعی می‌کند به شکل دیگری وارد بازار شود.

این کارآفرین موفق که توانسته از چربی شترمرغ به تولید صابون و محصولات بهداشتی برسد راه پرپیچ‌وخمی را پشت سر گذاشته است که بهتر است در گفت‌وگویی که با بازار داشته است در ذیل با بلندای همت وی و همسرش آشنا شویم.

* چگونه وارد بازار کار شدی و از کجا شروع کردی؟
من نقشه‌کش ساختمان بودم و لذا با اندوخته اندکی که از این شغل داشتم یک روز تصمیم گرفتم تا در مزرعه پدرم فضایی را برای پرورش شترمرغ ایجاد کنم.

من ابتدا کارم را با ۶۰ جوجه برای پرورش شترمرغ آغاز کردم اما به هر ترتیب پرورش شترمرغ و رساندن آن تا بازار فروش کار چندان ساده‌ای نبود.

* با چه مشکلاتی در این مسیر روبرو شدید؟
بینید مثلاً یکی از مشکلاتی که من به آن توجه نکرده بودم نبود کشتارگاه شترمرغ در شهرستان تایباد بود.این موضوع موجب شده بود تا من برای ذبح شترمرغ‌ها آن‌ها را به شهرهای دیگر مانند فریمان و یا مشهد انتقال دهم لذا هزینه انتقال آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نبود.

زوج تایبادی از کارگاه زیر پله به بازارهای جهانی رسیدند؛ روغن شترمرغ اقتصادی چرب و سود آور

* آیا برای فروش مشکلی نداشتید؟
چرا موضوع فروش محصول خود پروسه‌ای است که زمان می‌برد تا شما رابطه‌های این کار را پیدا کنید و لذا من هم مجبور بودم که شترمرغ‌ها را برای ذبح به فریمان برده و سپس گوشت آن‌ها را برای فروش به مشهد بفرستم و لذا درنهایت از پرورش شترمرغ و فروش گوشت آن منصرف شدم.

* چی شد که از این کار دست نکشیدید و به فراوری سایر محصولات رسیدید؟
واقعیت این است باوجوداینکه تمامی اجزای شترمرغ گران‌بها بوده و مشتری جهانی بسیار خوبی دارد اما در کشور ما زیرساخت‌های صادرات و یا حمایت از تولیدکننده فراهم نیست.

به‌طور مثال پوست خام شترمرغ حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و ترکیه یکی از خریداران پر و پا قرص آن است اما امکان صادرات برای من تولیدکننده وجود نداشت و نمی‌دانستم باید این پوست را چه کارکنم.

من به دلیل اینکه پرورش شترمرغ برایم مشکل بود یک روز تصمیم گرفتم تمام ۳۰ شترمرغی را که برایم مانده به کشتارگاه بفرستم و لذا این کار را کردم و از محل کشتار آن‌ها حدود ۳۰۰ کیلو چربی برایم باقی ماند.

درست در زیر سینه شترمرغ حدود ۵ سانتی‌متر چربی قرار دارد که وزن آن به ۹ الی ۱۲ کیلوگرم می‌رسد لذا به ذهنم رسید که چگونه می‌توان از همین محصول بدون مشتری پول درآورد؟

ازآنجاکه با خاصیت‌های درمانی روغن شترمرغ  آشنایی داشتم لذا چربی‌ها را شست‌وشو، آب‌گیری، جداسازی و فراوری کردیم.

* یعنی به همین راحتی محصول شما به مرحله تولید رسید؟
به همین راحتی که عرض کردم نبود زیرا مابعد از اینکه روغن شترمرغ را به دوستان و آشنایان عرضه کردیم آن‌ها از اینکه این روغن بود می‌داد گلایه داشتند لذا به این نتیجه رسیدم که روغن خالص به دلیل رطوبت بوی خوبی ندارد و لذا باید آن را فیلتر کنیم.

متأسفانه دستگاه فیلتراسیون بسیار گران بود از همین رو مجبور شدم تا برای فراوری روغن خام را به مشهد ارسال کنم .همه این مشکلات را که با نداشتن سرمایه جمع بزنیم خودش عدد بزرگی به توان سختی می‌شود.

ما روغن را به تولید رسانده بودیم اما واقعیتش این است که مرحله بعد از تولید که همانا بسته‌بندی و نیز بازاریابی برای فروش است خودش داستان‌های طول و درازی دارد!

برای بسته‌بندی به دلیل اینکه توان خرید دستگاه‌های بسته‌بندی را نداشتیم لذا به سراغ برخی کارخانه‌های بزرگ رفتیم ولی آن‌ها ارقام بسیار زیادی را از ما طلب می‌کردند.

* هزینه های مالی این کار را از کجا تامین می کردید؟
خوشبختانه با تسهیلاتی که از کمیته امداد موفق به دریافت شدیم این کار را آغاز کردیم و لذا جا دارد تا از مسئولان این نهاد هم به واسطه کمک ها و حمایت هایی که از اینجانب داشتند تشکر کنم.

ما در حال حاضر با تولید روغن شترمرغ برای تسکین دردهای مفصلی به سراغ تولید صابون‌های طبیعی و کرم دست‌وپا و هم‌چنین روغن‌های بهداشتی و درمانی و «سفیدآب» رفتیم.

زوج تایبادی از کارگاه زیر پله به بازارهای جهانی رسیدند؛ روغن شترمرغ اقتصادی چرب و سود آور

حتی طراحی‌های ما در بحث صابون جزو بهترین طراحی در بزرگ‌ترین سایت دنیا که در انگلیس است و صابون‌های ما جز برند های شیک جهانی منتخب‌شده است .

پایه کار صابون‌ها روغن شترمرغ است و در کنارش روغن‌های زیتون ، بادام ، رازیانه و زعفران ، زردچوبه ،زغال را اضافه کردیم که بازار خوب و پرفروشی داریم .

روغن شترمرغ گرم است و ترکیب آن با سایر روغن‌های گرم دیگر می‌توانست کارایی آن‌ را افزایش دهد، مانند روغن سیاه‌دانه که با ترکیب آن روغنی حاصل شده که سبب بازشان رگ‌ها می‌شود و لذا پس‌ازاین مرحله به کرم‌های زیبایی رسیدیم که با روغن‌های تغییر گذار بر روی پوست مانند روغن‌های رازیانه و زیتون و با مخلوط آن با روغن شترمرغ  و خوشبو سازی توانستیم نظر مشتریان را جلب کنیم.

* چه مشکلاتی در حال حاضر سد راه تولید شماست؟
مشکلات در بحث تولید بسیار زیاد است تا آنجا که گاهی ما را از ادامه کار بازمی‌دارد.

مشکلات ما نقدینگی و افزایش مداوم مواد اولیه است. هزینه‌های چاپ بسیار افزایش‌یافته و در حال حاضر با اینکه سعی می‌کنیم قیمت محصولات قابل‌رقابت کنیم اما به‌یک‌باره مشاهده می‌کنیم که گرانی کاغذ بر روی تولید ما تأثیر گذاشته است!

حتی بسیاری از مواد اولیه که در داخل کشور هم تولید می‌شود مانند چربی گوسفندی از کیلویی ۵ هزار تومان در حال حاضر به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است  و یا چربی شترمرغ از ۱۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است و روغن از ۲۵ به ۵۰ هزار تومان  و لذا همه این عوامل بر روی نرخ محصول تمام‌شده تأثیرگذار است.

* چه برنامه‌هایی در ذهن دارید؟
در حال حاضربدنبال صادرات با کشورهای همسایه هستیم .مشکلات پرورش شترمرغ فرآوری محصولات شترمرغ است.

بسته‌بندی‌های چربی شترمرغ ضعیف است و روی بحث بسته‌بندی برای داشتن بازارهای ملی و بین‌المللی بسیار هزینه کردیم البته فضای مجازی بستر خوبی است و در حال حاضر یک شرکت برایمان تولید محتوا در فضاهای مجازی به ویژه اینستاگرام کارمی کند و پیشنهادهای سفارش از کویت، تهران،تایوان و سایر نقاط جهان داشتیم.

بیشترین مشکل پیدا کردن بازار کاراست که فضای مجازی فرصت خوبی برای کار هست که به‌صورت مستقیم باقیمت مناسب به دست مشتری برسد.

کد خبر: ۹۴٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha