۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
جابجایی شاخص کل با نوسان دلار
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

جابجایی شاخص کل با نوسان دلار

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نوسانات روز بازار سرمایه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس پس از انتخابات اظهار کرد: با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از عدم اطمینان در بازار کاهش یافت با این حال واکنش بازار ارز منجر به تقویب ریال شد و دلار تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت. همچنین، قیمت‌های جهانی همانطور که قبلا پیش‌بینی شده بود، اندکی افت داشتند به عنوان مثال مس از اوج ۱۰ هزار و ۶۰۰ دلاری برای هر تن با کاهش ۱۱ درصدی به ۹ هزار و ۲۱۸ دلار در هر تن رسیده که البته هنوز قیمت‌های خوبی هستند.

وی در ادامه مطرح کرد: برای بازاری که به شدت وابسته به قیمت‌های جهانی و نرخ ارزهای خارجی است، افت امروز طبیعی بود. بخش زیادی از افت امروز بازار هم به خاطر خروج سرمایه گذاران حقیقی به خاطر نگرانی از نرخ ارز و قیمت‌های جهانی بود. همچنین این هفته شاهد اعلام فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ بودیم و با تقویت دلار، بیشتر کامودیتی‌ها (به جز نفت) ۵ الی ۱۰ درصد افت داشتند و می‌توانند بازار مثبت هفته آتی را به زیر بکشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برای مشخص شدن تأثیر انتخابات بر بازار باید صبر کرد، گفت: نتایج انتخابات را بازار تقریبا پیش‌بینی کرده بود و روند آتی بازار به مذاکرات برجامی و واکنش بازار ارز و همچنین قیمت‌های جهانی وابسته است و بر اساس شنیده‌ها مقرر شده که نهایی شدن برجام در دولت بعدی اتفاق بیافتد.

قلی‌پور افزود: اگر مذاکرات به نتیجه برسد که احتمال آن بیشتر از ۵۰ درصد است، بازار ارز به صورت احساسی واکنشی منفی و تقویت ریال مواجه خواهد شد و احتمالا دلار در کانال ۲۳ بماند، ولی با توجه به واقعیات اقتصادی و تورم و حجم نقدینگی احتمالا تا پایان سال کمتر از ۲۷ نخواهد شد. بنابراین احتمالا بازار تا تحویل دولت حالتی متعادل، بعد از توافق برجام اندکی نزولی و برای شش ماهه دوم صعودی خواهد بود. تیم اقتصادی دولت هنوز مشخص نشده است و قطعا در روزهای آینده با مشخص شدن ترکیب احتمالی دولت و نهادهای مالی بازار بیشتر عکس‌العمل نشان خواهد داد. چشم انداز نرخ بهره در بازارهای بدهی و بین بانکی وسپرده هم به شدت بر روی بازار موثر است و فعلا نقطه نظرات دولت مردان جدید در این خصوص مشخص نیست.

وی تصریح کرد: در کوتاه‌ مدت و حتی میان‌ مدت احتمال اینکه در بازار سرمایه بتوان تورم را شکست داد کم است، یعنی بازار به اندازه تورم هم بازدهی نخواهد داشت. این پیش‌بینی بر اساس به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی و تقویت موقت ریال به دست آمده است وگرنه هر گونه اختلاف نظر و ابهام در مذاکرات برجامی باعت تضعیف ریال و رشد بازار خواهد شد لذا برای حداقل دو سال انتظار رشد ناشی از تورم و تضعیف ریال برای بورس بعید است و باید پیش‌بینی‌ها را بر اساس میزان و نرخ تولید و فروش شرکت‌ها انجام داد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که با فرض موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات برجامی، تحول زیادی در میزان تولید شرکت‌ها روی ندهد، ولی شرکت‌های صادرات محور با افت موقت دلار درآمدهایشان تحت تأثیر قرار گیرد؛ هر چند کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول آن را جبران خواهد نمود. لذا با نظر کارشناسان محترم بازار با فرض تحقق موارد فوق موافقم البته راهکارهای مشخصی برای تقویب بازار سرمایه بالاخص کاهش نرخ ها در بازار بدهی و بین بانکی و افزایش میزان معاملات اعتباری وجود دارد.

کد خبر: ۹۴٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha