۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کاهش قیمت طلا در بازار مقطعی است| انس جهانی بر مدار رشد| طلای ایران ارزان تر از طلای جهانی!
تحلیل «بازار» از آینده قیمت فلز زرد؛

کاهش قیمت طلا در بازار مقطعی است| انس جهانی بر مدار رشد| طلای ایران ارزان تر از طلای جهانی!

کارشناسان بازار طلا می گویند؛ روند نزولی قیمت طلا و سکه در بازار به دلیل تغییر دولت گذرا و مقطعی است و احتمالا بهای این کالاها درهفته های آینده دوباره سیر افزایشی به خود می گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار سکه و ارز دو سه روزی است بر مدار کاهش قرار گرفته است این کاهش قیمت به ۲ دلیل یکی کاهش نرخ ارز در داخل و دیگری افت قیمت انس جهانی رخ داده است. کاهش قیمتی که متاثر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاده که دلار ۲۴ هزار ۴۰۰ تومانی را به حدود ۲۳ هزار تومان طی ۲ روز رسانده است تا طلا و سکه به تبعیت از این کاهش قیمت ارزان شود.

قیمت طلا در ماههای آینده به کدام سو می رود؟
تحلیل های فراوانی از آینده قیمت طلا مطرح است؛ کارشناسان بازارهای بین المللی پیش بینی می کنند؛ قیمت طلای جهانی در اواخر تابستان به دلیل افت اقتصاد جهانی بخصوص به بارآمدن بدهی های فراوان آمریکا درپی کسری بودجه و کم ارزش شدن دلار، روندی افزایش به خود خواهد گرفت.

از طرفی چون قیمت طلا و سکه از نرخ دلار در بازار داخلی تبعیت می کند، بنابراین کارشناسان قیمت تعادلی دلار را بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان عنوان می کنند، در چنین شرایطی انتظار برای کاهش نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان حتی با برداشته شدن تحریم ها در پی توافقات احتمالی برجام بسیار ضعیف به نظر می رسد و اگر این اتفاق هم رخ دهد و دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد این کاهش قیمت خیلی در بازار دوام نخواهد داشت و دوباره نرخ ها پس از یکی دو هفته روندی معکوس به خود خواهند گرفت و دوباره افزایشی می شود. حال از آنجایی که نرخ طلا در داخل از انس جهانی و نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی پیروی می کند با این وجود افت شدید قیمت این کالای ارزشی و گرانبها در آینده امکان پذیر نخواهد بود و به احتمال زیاد افزایشی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در باره علل کاهش قیمت طلا و سکه در چند روز اخیر گفت: اقتصاد ایران به دلیل آشفتگی و عدم برخورداری از مدیریت قوی در بازار به جای منطق محور بودن، خبر محور بوده و این موضوع باعث شده است تا انتشار برخی اخبار مثبت و منفی بازار ها را به ریزد.  

آیت محمد ولی به بحث کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: بازار این کالاها پس از انتخابات ریاست جمهوری دچار تغییر و تحول شد تا جایی که نرخ ارز و سکه در چند روز اخیر در بازار روندی نزولی به خود گرفت.

اکنون که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده است کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه بی منطق بوده و این روند مقطعی و گذراست

وی با بیان اینکه نهادهای نظارتی در کنار سیاست گذاران اقتصادی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مواقعی که قیمت ها در بازار با نوسان بی منطق همراه می شوند برای کنترل و مدیریت باید وارد عمل شوند گفت: اکنون که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده است کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه بی منطق و البته گذرا و مقطعی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: از آنجایی که قیمت طلا بر اساس کف قیمت بازار دلار محاسبه و تعیین می شود، بنابراین کاهش حدود ۱۰۰۰ تومان نرخ دلار تاثیر خود را بر روی نرخ سکه و طلا در چند روز اخیر به جای گذاشت و باعث شد تا بهای این کالاها در بازار سیر نزولی را بپیماید.

ناپایدار بودن قیمت ها در بازار سکه، طلا  و ارز
وی افزود: ناپایدار بودن قیمت ها در بازار ارز و نبود کنترل قیمت ها در این بازار موجب شده است تا قیمت طلا و سکه نیز دچار نوسان قیمت شود. هر چند کاهش قیمت انس جهانی طی چند روزی اخیر نیز بر کاهش قیمت طلا تاثیر گذاربوده است اما این کاهش انس جهانی نیز پایدار نیست و به احتمال زیاد از ماههای آینده انس جهانی روند افزایش قیمت را در پیش می گیرد.

محمد ولی خاطر نشان کرد: در تمام دنیا توجه به بخش تولید، اشتغال و رونق صادرات باعث می شود تا اقتصاد بر مدار رشد کلی قرار گیرد و زمانی که رشد کلی اقتصاد حاصل شود افزایش قیمت طلا و سایر کالاها بدون اینکه فشاری به خریدار وارد شود رونق خواهد گرفت اما در ایران نوسان قیمت ها بدنبال برخی اخبار و انتظارات تورمی شکل می گیرد که این رویکرد اشتباه محض است.

نمودار قیمت طلای جهانی در آینده نزدیک رو به بالا ست؛ از طرفی انتظار برای ایجاد توافق در وین نیز به دلیل کند بودن روند مذاکرات و وجود برخی مسائل فی مابین ایران با کشورهای مذاکره کننده خیلی نمی تواند بر کاهش شدید قیمت سکه و ارز تاثیر گذار شود

این کارشناس بازار طلا با بیان اینکه نمودار قیمت طلا در آینده نزدیک رو به بالا خواهد بود گفت: انتظار برای ایجاد توافق در مذاکرات برجامی وین نیز به دلیل کند بودن روند مذاکرات و برخی مسائل فی مابین ایران با کشورهای مذاکره کننده به این زودی ها خیلی نمی تواند بر بازار ارز و طلا  تاثیر گذار شود چرا که طرف مقابل بدنبال کسب امتیاز در این توافق است و ایران نیز به راحتی به آنها باج نمی دهد. در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که به این زودی ها حتی با انجام توافقات هسته ای قیمت طلا و ارز با افت شدید قیمت همراه شود.

افت و خیر قیمت ها در بازار طلا و ارز
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه این روزها نوسانی است چرا که هم انس جهانی با نوسان قیمت همراه است و هم اینکه قیمت دلار، سکه و طلا متاثر از تغییر دولت و نتیجه انتخابات دچار بالا و پایین شدن قیمت ها در این بازار شده است.  

وی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه طی یک هفته اخیر کاهشی بود اما امروز به دلیل افزایش نرخ انس جهانی و ثبات نسبی در بازار ارز روندی افزایشی به خود گرفته است گفت: نرخ انس جهانی طلا طی روز جاری ۱۲ دلار افزایش یافته و این موضوع باعث شده است تا معاملات این کالا در بازار تا حدی رونق بگیرد.

کاهش قیمت سکه و طلا در چند روز اخیر در حالی اتفاق افتاده که تحرکی در بخش های اقتصادی ایجاد نشده است اما چنانچه در مذاکرات برجام توافقی حاصل شود شکی نیست که این توافق تاثیر خود را بر روی بازار طلا و ارز به جای می گذارد اما گذراست

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: کاهش قیمت سکه و طلا در چند روز اخیر در حالی اتفاق افتاده که تحرکی در بخش های اقتصادی ایجاد نشده است اما چنانچه در مذاکرات برجام توافقی حاصل شود شکی نیست که این توافق تاثیر خود را بر روی بازار طلا و ارز به جای می گذارد اما گذراست.

سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه برای سرمایه گذاران دیگر جذابیتی ندارد
کشتی آرای ادامه داد: بازار طلا و سکه این روزها به طور طبیعی با نوسان قیمت همراه بوده و شاهد افزایش و بعضا کاهش تقاضا در چنین بازاری هستیم البته بازار طلا و سکه مدتی است جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده است، همانطور که شاهد خرید عمده برای کسب سود در این بازار نیستیم. این در حالی است که قیمت طلا در ایران به نسبت قیمت جهانی آن کمتراست.

با توجه به بدهی های سنگین آمریکا همچنین وجود دلارهای بی پشتوانه جهانی امکان افزایش قیمت انس جهانی به دلیل تضعیف قیمت دلار وجود دارد و پیش بینی می شود قیمت طلا با سیر صعودی همراه شوند

کشتی آرای درباره آینده قیمت طلا نیز گفت: با توجه به بدهی های سنگین آمریکا همچنین وجود دلارهای بی پشتوانه جهانی امکان افزایش قیمت انس جهانی به دلیل تضعیف قیمت دلار وجود دارد و پیش بینی می شود قیمت طلا با سیر صعودی همراه شوند از طرفی نیز نباید نقش رمز ارزها و خرید و فروش آن را که بر بازار طلا تاثیر می گذار نادیده گرفت.

بنا به این گزارش، قیمت طلا در بازر مدتی است نوسانی است اما کارشناسان پیش بینی می کنند انس جهانی در ماههای آینده به تدریج بر مدار رشد قرار می گیرد. افزایش قیمتی که متاثر از تضعیف اقتصاد جهانی و آشفتگی در مدیریت مالی کشور امریکا به دلیل بدهی های فراوان این کشور ناشی از فروش اوراق قرضه بوده که طی ۲ تا ۳ ماه آینده باید (موقع سررسید) به هر شکل ممکن آن را تامین کند. در چنین شرایطی است که با این روند ارزش دلار کاهش و سرمایه گذاری برروی طلا افزایش می یابد.

طلای جهانی جان گرفت
گفتنی است، با وجودی که انس جهانی مدتی است روندی کاهش به خود گرفته بود اما امروز قیمت هر اونس طلا با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۱۷۷۰ دلار و ۳۹ سنت رسید. از طرفی کاهش سود دهی اوراق قرضه دولت آمریکا موجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد پس از سقوط ۶ درصدی در هفته گذشته امروز شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۱۷۷۰ دلار و ۳۹ سنت رسید.  

کد خبر: ۹۴٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha