۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
۳هزار دستگاه خودپرداز در پکن وارد مبادلات ارز دیجیتال شدند
برگ برنده دیگری از فعالیتهای اقتصادی چین؛

۳هزار دستگاه خودپرداز در پکن وارد مبادلات ارز دیجیتال شدند

چین اولین کشوری بود که ارز دیجیتال دولتی را ایجاد کرد و اجرای آزمایشی آن را در شهرهای مختلف شروع کرد. حال گام مهم دیگری در عرصه توسعه استفاده از یوان دیجیتال در چین برداشته شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چین اولین کشور دنیا است که ارز دیجیتال دولتی را رسما وارد بازار کرده است و استفاده از در شماری از شهرهای بزرگ شروع شده است. حال گزارشها از تبدیل یوان دیجیتال به پول ملی در ۳۰۰۰ دستگاه خودپرداز بانکی خبر می دهد.

طرحی که بازهم برای اولین بار توسط چین اجرا شده است و می تواند تغییرات زیادی را در کشور به همراه بیاورد.بر مبنای گزارش ارایه شده توسط کوین تلگراف، در گام اول یوان دیجیتال در خودپردازهای فعال در شهر پکن و در دستگاه های خودپرداز بانک صنعت و تجارت قابل تبدیل به پول کاغذی است ولی در مراحل بعدی این طرح در شهرهای دیگر هم اجرا می شود.

البته بانکهای دیگری هم به طور ازمایشی در این طرح وارد شده اند. به عنوان مثال بانک کشاورزی  چین اعلام کرده است در ده دستگاه خودپردازی که در مراکز خرید بزرگ پکن فعالیت می کنند، امکان  تبدیل یوان دیجیتال به ارز ملی کشور را فراهم کرده است. در شهر شنزن هم این طرح به صورت ازمایشی در حال انجام است. 

خبرگزاری شین هوا در گزارش خود نوشت: «قرار است در این طرح ۴۰میلیون یوان دیجیتال که ارزشی که برابر۶.۲ میلیون دلار امریکا دارد در میان مردم توزیع می شود . اجرای این طرح از روز ۲۰ ژوین شروع می شود و بر مبنای پیش بینی ها تا اواسط اوت تمامی این مبلغ در جامعه توزیع خواهد شد.»

این طرح چگونه اجرا می شود
به گزارش نشریه CGTN  افرادی که در این طرح مشارکت می کنند بایدیک کیف پول دیجیتال داشته باشند و هویت انها در سیستم بانکی احراز شده باشد. سپس با اسکن کردن کردن کد QR  امکان انتقال وجه دیجیتال برای انها فراهم خواهد شد و این مبادله تنها دو دقیقه طول می کشد. دولت اعلام کرده است دلیل اجرای این طرح  زمینه سازی برای  توسعه استفاد از یوان دیجیتال در جامعه است.

طرحی که  به صورت ازمایشی در ماه های قبل در برخی از شهرها اجرا شده است و حال دولت در نظر دارد در سطح وسیع تر ان را اجرا کند. از طرف دیگر چین امکان معامله با یوان دیجیتال را نیز فراهم کرده است به این معنا که افراد می توانند با استفاده از کیف پول دیجیتال و کد QR خود هزینه خرید کالاهای مختلف را بپردازند و این معامله ها در صورتیکه انجام می شود که هر دو طرف معامله کیف پول دیجیتال را در اختیار داشته باشند.

 شینهوا نت در  گزارش خود به ابهامات موجود در پروسه اجرای این طرح اشاره کرد و نوشت:«زمان عامل مهمی برای درک بهتر کارایی این استراتژی است.با گذشت زمان هم کارایی طرح بهتر ارزیابی می شود و هم مردم در مورد نحوه استفاده از پول دیجیتال در زندگی روزمره خود اگاه خواهند شد. بنابراین بهتر است از شرایط فعلی برای شناسایی ضعف ها و قوت های  اقتصاد دیجیتال و دنیای فین-تک استفاده کرد.»

دلیل تعجیل در اجرای این طرح چیست
برخی بر این باورند که طرح ارز دیجیتال دولتی در دنیا قدمت کمی دارد و باید مطالعات بیشتری برای شناسایی جنبه ها و بخش های مختلف مرتبط با ان انجام شود. انها با استناد به این نکته بر این باورند چین در اجرای این طرح عجله کرده است و ممکن است آسیب اقتصادی بزرگی متحمل شود ولی تحلیل گران چینی این شرایط را به گونه دیگری ارزیابی می کنند.

طبق گزارش ارایه شده توسط چاینا دیلی، چین اولین کشور دنیا است که پول دیجیتال دولتی را رسما وارد بازار کرده است.این سرعت عمل نشان دهنده پتانسیل بالای کشور در عرصه تکنولوژی و توانمندی انها در دنیای تکنولوژی های مالی است.

از طرف دیگر دولت چین مصمم است تا در جریان المپیک زمستانه سال ۲۰۲۲ یوان دیجیتال را رسما  مورد استفاده قرار دهد و تمامی شهروندان و توریستها به جای پول های کاغذی که احتمال انتقال ویروس را  ایجاد می کنند از پول دیجیتال استفاده کنند و اجرای این طرح های ازمایشی در سطح وسیع هم تایید می کند که این طرح مهم اقتصادی طبق برنامه حرکت می کند.»

باید تاکید داشت که اجرای سریع طرح استفاده از ارز دیجیتال دولتی بدون مشارکت و همکاری وسیع دولت و موسسات فعال در عرصه تکنولوژی های مالی در پکن امکان پذیر نبود. این طرح از سال ۲۰۱۹  شروع شده است و انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ رسما مورد بهره برداری در سطح کشور قرار بگیرد. اجرای این طرح در چین برای اولین بار در دنیا مهر تایید دیگری بر اقتدار اقتصادی این کشور و پیشی گرفتن ان از امریکا در عرصه تکنولوژی های مالی است.

کد خبر: ۹۴٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha