۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
یک مترمکعب آب به ذخایر آبی یزد اضافه نشده است
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد:

یک مترمکعب آب به ذخایر آبی یزد اضافه نشده است

یزد- رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: از سالی که خط اول انتقال آب به یزد اجرایی شده تا الان حتی یک مترمکعب آب به ذخایر آبی استان اضافه نشده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، محمدصالح‌ جوکار در ارتباط با مسائل کلان استان در حوزه آب گفت: در استان یزد واقعا با مشکل جدی آب روبرو هستیم و میزان پایین رفتن آب های زیرزمینی و کمبود آب حتی در حوزه شرب بحرانی بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه از سالی که خط اول انتقال آب به یزد اجرایی شده تا الان حتی یک مترمکعب آب به ذخایر آبی استان یزد اضافه نشده تصریح کرد: در سال ۹۱ خط دوم را به پیمانکار ارائه دادیم و شروع به کار کرد ولی در طول ۱۰ سال گذشته از ۴۳۰ کیلومتر، تنها ۷۰ کیلومتر اجرایی شده است.

اجازه انتقال آب به یزد را نمی‌دهند
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در آینده هم این خطی که الان ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز دارد اجرا شود، می توان تنها آب شرب مورد نیاز مردم را با وارد کردن ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب به استان وارد کرد.

جوکار انتقال آب خلیج فارس به یزد را صرفا برای چند ساعت و با حجم ۲۵۰ لیتر در ثانیه دانست و گفت: این خط تنها برای مدت زمان کمی فعالیت کرد و پس از آن قطع شد و قطعا استان هایی که خط لوله آب یزد از آنها عبور می کند تا زمانی که آب مورد نیازشان تامین نشود اجازه انتقال آب به یزد را نمی دهند کما اینکه در خط اول هم دیدیم که چقدر به آن تعرض و خسارت صورت گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با تاکید بر اینکه ما باید آینده استان را در زمینه آب تضمین کنیم تصریح کرد: بنابراین همین منابع آبی هم که داریم در تمام حوزه های کشاورزی، شرب و صنعت باید به خوبی مدیریت شوند.

مشکل عدم تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی
جوکار خاطرنشان کرد: فناوری های جدید در ارتباط با آبیاری آمده که باید در استان بیشتر از آنها استفاده کنیم نه اینکه تنها در شعار و صحبت از آن حرف بزنیم ولی برای تامین و اجرای آن در استان کاری نکنیم؛ در این زمینه باید یارانه مورد نیاز به کشاورزان برای اجرای این نوع آبیاری تامین و پرداخت شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی ترین دلایل تخریب باغات و تغییر کاربری کشاورزی به مسکونی را عدم تحویل زمین برای ساخت و ساز به مردم از طرف دولت ها دانست و افزود: این درست نیست که ما از یک طرف به مردم بگویی باغات خود را تخریب نکنید ولی از طرف دیگر هم حاضر به تحویل زمین به آنها نباشیم.

جوکار تصریح کرد: وقتی که مردم به ویژه جوانان نیاز به مسکن دارند و ما هم به عنوان سیاست گذار یا دولت اقدامی برای تامین زمین مورد نیاز آنها نکنیم طبیعی است که آنها هم از زمین باغات خود استفاده می کنند و بعد هم جریمه را پرداخت می کنند و موضوع به از بین رفتن باغات ختم می شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از مشکلاتی که ما امروز با آن در این حوزه ها روبرو هستیم چالش هایی است که مربوط به دستگاه های دولتی است و باید حتما بررسی و رفع شود.

کد خبر: ۹۴٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha