۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مردم، متضرر واقعی گرانی میوه | قدرت داشتم، نمی‌گذاشتم هندوانه کشت شود
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگو با «بازار»:

مردم، متضرر واقعی گرانی میوه | قدرت داشتم، نمی‌گذاشتم هندوانه کشت شود

دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران می گوید: افزایش بدون حساب و کتاب هزینه های حمل و نقل و نبود نظارت کافی قیمت میوه را چند برابر افزایش داده که در نهایت مردم و مصرف کنندگان متضرر می شوند.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «مصطفی دارایی نژاد» در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه چرا قیمت میوه با وجود فراوانی در بازار بسیار افزایش یافته است، گفت: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن بار میوه در میدان به فروش می رسد و این نشان می دهد که میوه بسیار فراوان است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم ولی قیمت میوه در میوه فروشی ها به چند برابر افزایش یافته است.

میوه نوبرانه نداریم ولی قیمت میوه در میوه فروشی های سطح شهر بسیار بالا رفته در حالی که امروز هر کیلوگرم گیلاس در میدان بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان فروخته شد اما در میوه فروشی بیش از ۶۰ هزار تومان به مردم عرضه می شود

وی تاکید کرد: با اینکه میوه نوبرانه نداریم ولی قیمت میوه در میوه فروشی های سطح شهر بسیار بالا رفته در حالی که امروز هر کیلوگرم گیلاس در میدان بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان فروخته شد اما در میوه فروشی بیش از ۶۰ هزار تومان به مردم عرضه می شود.

چرا قیمت میوه در بازار بسیار بالا رفته است
دارایی نژاد بیان کرد: امروز زردآلو بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، آلبالو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، موز هندی ۱۸ هزار تومان و موز اکوادوری و فلیپینی ۲۰ هزار تومان در میدان میوه و تره بار به میوه فروشان فروخته شده اما در بازار قیمت آنها بسیار بالا است.

قیمت هر کیلوگرم هندوانه را ۳ تا ۴ هزار تومان، خربزه ۵ تا ۶ هزار تومان، طالبی ساوه و ورامین ۴ تا ۵ هزار تومان، هلو ۷ تا ۱۵ هزار تومان و شلیل بین ۸ تا ۱۳ هزار تومان به میوه فروشان فروخته شده اما در میوه فروشی ها مردم با قیمت بسیار بالایی این میوه ها را خریداری می کند

وی گفت: در روز جاری قیمت هر کیلوگرم هندوانه را ۳ تا ۴ هزار تومان، خربزه ۵ تا ۶ هزار تومان، طالبی ساوه و ورامین ۴ تا ۵ هزار تومان، هلو ۷ تا ۱۵ هزار تومان و شلیل بین ۸ تا ۱۳ هزار تومان به میوه فروشان فروخته شده اما در میوه فروشی ها مردم با قیمت بسیار بالایی این میوه ها را خریداری می کند و گرانی میوه سبب شده که مردم میوه را به صورت دانه ای خرید کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران تاکید کرد: این در حالی است متاسفاته هیچ نظارتی به روی قیمت های میوه وجود ندارد و هر کسی به هر قیمتی میوه خود را بفروش می رساند.

وی افزود: در حالی که باید میوه فروشان سطح شهر سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته باشند اما میوه با چندین برابر قیمت میدان به مردم فروخته می شود و ضروری است که تعزیرات به این مساله ورود کند.

کرایه حمل انبه ۷ هزار تومان به ازای هر کیلو گرم است
دارایی نژاد با بیان اینکه امروز انبه به قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در میدان فروخته شد، گفت: کرایه حمل یک تریلر انبه از پایانه مرزی پیشین به وزن ۱۶ تن ۱۱۰ میلیون تومان است و اگر حساب کنیم برای حمل هر کیلو انبه از این پایانه به تهران باید هر کیلوگرم ۷ هزار تومان کرایه پرداخت شود.

هیچ نظارتی بر قیمت حمل و نقل نیست و برای حمل یک کامیون ۲۰ هندوانه از شیراز به تهران ۲۵ میلیون تومان کرایه می گیرند و این در نهایت از جیب مصرف کنندگان و مردم پرداخت می شود

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران تصریح کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت حمل و نقل نیست و برای حمل یک کامیون ۲۰ هندوانه از شیراز به تهران ۲۵ میلیون تومان کرایه می گیرند و این در نهایت از جیب مصرف کنندگان و مردم پرداخت می شود.

میوه بسیار گران به دست مصرف کنندگان می رسد
وی گفت: هرچند که یک سبد پلاستیکی که قیمت آن سه تومان بود به ۱۱ هزار تومان رسیده و سایر هزینه های کارگری نیز افزایش یافته ولی قیمت میوه بسیار گران به دست مصرف کنندگان می رسد.

چند سال دیگر در ایران شاهد خشکسالی خواهیم بود اما هندوانه دیمی در مصرف آب بیداد می کند و اگر من قدرت داشتم اجازه نمی دادم هندوانه در کشور کشت شود

دارایی نژاد با اشاره به مصرف آب زیاد در بخش کشاورزی ایران گفت: چند سال دیگه در ایران شاهد خشکسالی خواهیم بود اما هندوانه دیمی در مصرف آب بیداد می کند و اگر من قدرت داشتم اجازه نمی دادم هندوانه در کشور کشت شود.

درآمد ارزی ایران حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بسیار ناچیز است
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران اظهار داشت: در حالی که در بخش کشاورزی ایران سالانه ۸۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود در سال شش میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی ایران است.

وی یادآورشد: این در حالی است که در برزیل مصرف ۳۹ میلیارد متر مکعب صادرات این کشور را به ۵۵ میلیارد دلار افزایش داده و در امریکا مصرف ۱۷۶ میلیارد مترمکعب آب معادل ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای امریکا دارد.

در ایران ۹ برابر برزیل و ۵۰ برابر امریکا در بخش کشاورزی آب مصرف می شود اما درآمد ایران از صادرات محصولات کشاورزی بسیار اندک است و باید کشت گل خانه ای و آبیاری قطره ای در حوزه کشاورزی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد اما وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این مساله بسیار بی تفاوت است

وی افزود: در حالی که در ایران ۹ برابر برزیل و ۵۰ برابر امریکا در بخش کشاورزی آب مصرف می شود اما درآمد ایران از صادرات محصولات کشاورزی بسیار اندک است و باید کشت گل خانه ای و آبیاری قطره ای در حوزه کشاورزی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد اما وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این مساله بسیار بی تفاوت است، زیرا اگر ما کار خود را بلد باشیم با مصرف کمتر آب باید میزان درآمد ارزی ایران از محل صادرات محصولات کشاورزی به چند برابر افزایش یابد.

در این شرایط کم آبی نباید اجازه داد که هندوانه در کشور کشت شود
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران بیان کرد: ما باید به علت مصرف بی رویه آب، کشاورزی دیمی را کنار بگذاریم و در این شرایط کم آبی نباید اجازه داد که هندوانه در کشور کشت شود.

وی خواستار تخصصی شدن امور کشاورزی در دولت آینده شد و گفت: انتظار داریم افراد متخصص در وزارت جهاد کشاورزی امور را در دست بگیرند تا شاهد این همه ضرر و زیان در حوزه تولید میوه در کشور نباشیم.

امسال ۳۰ هزار تن پرتغال پوسیده و دور ریخته شد
دارایی نژاد اظهار داشت: نبود افراد متخصص در حوزه تنظیم بازار سبب شد که امسال ۳۰ هزار تن پرتغال پوسیده و دور ریخته شود در حالی که با هزینه بالایی این میوه تولید شده بود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران بیان کرد: اگر اختیار به اتحادیه ها داده شده باید بر عملکرد آنها نیز نظارت کافی انجام شود و اگر افراد متخصص در راس امور باشند ما شاهد میوه ۱۰۰ هزار تومانی در میوه فروشی ها نخواهیم بود.

کد خبر: ۹۴٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 0
      دراین بین سودش فقط به جیب دلال غرفه دارراننده کامیون ومیوه فروشان می ره ودودش هن به چشم تولید کننده ومردمی که فریادرسی ندارند فقط نظارت لازمه همین