۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
تولید سالانه ۲۴ میلیون شاخه گل در البرز/ گلخانه های البرز ۵۰ هکتار افزایش می یابد
معاون جهاد کشاورزی البرز:

تولید سالانه ۲۴ میلیون شاخه گل در البرز/ گلخانه های البرز ۵۰ هکتار افزایش می یابد

کرج- تاج الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: سالانه ۴۲ هزار و ۵۴۶ تن سبزی و صیفی و ۲۴ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی در البرز تولید می شود.

 محمد تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سطح زیر کشت گلخانه های استان البرز تا پایان سال ۹۹ به مساحت ۳۴۷ هکتار بوده است، افزود: ۹۲۵ واحد گلخانه ای در البرز با کشت سبزی و صیفی جات، توت فرنگی، نهال کشت بافتی مکانیزه و گل و گیاهان زینتی و دارویی فعالیت دارند.

تاج الدینی گفت: در شهرک گلخانه ای شهر جدید هشتگرد ۷۲ قطعه سه هزار متر مربعی داریم که در حال حاضر ۶۵ قطعه آن فعال است و عمده کشت آنها توت فرنگی با عملکرد ۹۰ تا ۱۲۰ تن در هکتار است.

وی اضافه کرد: شهرک گلخانه ای چوپان آباد شامل نیز با ۶٥ قطعه چهار هزار و ۳۲۰ مترمربعی الگوی کشت سبزی و صیفی هیدرپونیک استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه سالانه ۴۲ هزار و ۵۴۶ تن سبزی و صیفی در گلخانه های استان تولید می شود، افزود: ۲۴ میلیون شاخه  نیز میزان تولید گل و گیاهان زینتی استان است.

عمده مشکلات کشت گلخانه ای البرز
تاج الدینی اظهار کرد: مشکل تامین آب، گرانی نهاده های اولیه، وابستگی به واردات بذر و نهاده ها، افزایش تورم و همچنین تامین انرژی از عمده مشکلات در بازاررسانی و زنجیره تولید محصولات گلخانه ای است.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۴۷۰ نفر در حوزه کشت گلخانه ای استان به کار اشتغال دارند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از این بخش از محل تبصره ۱٨و تسهیلات بند «الف» ماده ٥٢ با سود ۵/۱۴ درصد به متقاضیان این بخش وام پرداخت می کند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه ای به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف آب و اشتغال زایی جزو اولویت های وزارتخانه است، گفت: در سال جاری سهمیه توسعه گلخانه های استان به میزان ٥٠هکتار است که به شهرستان ها ابلاغ شده است و در حال حاضر تخصیص تسهیلات از محل سود ترجیحی با سود ١٥درصد انجام می شود.

تاج الدینی افزود: با توسعه ٥٠هکتار سطح زیرکشت گلخانه حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن به تولیدات گلخانه ای استان افزوده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بذر مورد نیاز در داخل استان تولید می شود، گفت: خیر، تولید بذر داخلی نداریم و نیاز بذر محصولات گلخانه ای ما به صورت واردات از سایر کشورها تامین می گردد.

کد خبر: ۹۴٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha