۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
چرا روسیه واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را اجباری کرد؟
گام جدید روسیه در مبارزه با کرونا؛

چرا روسیه واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را اجباری کرد؟

در شرایطی که شمار زیادی از مردم دنیا در مقابل کرونا ایمن شده اند، ساکنان روسیه از دریافت واکسن امتناع می کنند. حال دولت خبر از اجباری بودن واکسیناسیون در کشور داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: واکسیناسیون مردم علیه ویروس کرونا در دنیا ادامه دارد و گزارشها از تزریق بالغ بر ۲.۵۸ میلیارد دوز واکسن در دنیا حکایت دارد. در اغلب کشورهای صنعتی  سهم زیادی از مردم در مقابل کرونا ایمن شده اند ولی در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم دسترسی به واکسن این پروسه به کندی پیش می رود.

یکی از کشورهایی که در زمینه واکسیناسیون با مشکل زیادی روبرو است، کشور روسیه است. این کشور اولین واکسن کرونای دنیا را تولید کرد و گزارشها از کارایی بالغ بر ۹۰ درصدی واکسن روسیه و عدم بروز عوارض جانبی سخت در میان افراد واکسینه شده حکایت دارد ولی استقبال از واکسن اسپوتنیک و دیگر واکسن های تولید شده در کشور روسیه، در داخل این کشور بسیار کم است و سهم اندکی از مردم واکسن را دریافت کرده اند.

 استقبال اندک از واکسن در روسیه در شرایطی ایجاد شده است که این کشور در حال تجربه موج تازه ای از همه گیری است و احتمال افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا وجود دارد. مقامات نگران شیوع ویروس جهش یافته دلتا در روسیه هستند، جهشی که سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و نرخ مرگ ناشی از ان هم بسیار بالا است به همین دلیل دولت این کشور  اعلام کرد واکسیناسیون علیه کرونا در روسیه اجباری خواهد شد.

روسیه واکسیناسیون را اجباری کرد
واکسیناسیون علیه ویروس کرونا که تا چند روز قبل در روسیه اختیاری بود از امروز  به عنوان یک سیاست اجباری در این کشور دنبال می شود.امتناع مردم  روسیه از دریافت واکسن در  این روزها همراه شده است با اجرای طرح های جدید قرنطینه برای ممانعت از افزایش نرخ ابتلا به کرونا که طبق گزارشهای رسمی آسیب زیادی را به اقتصاد وارد می کند. مسکو تایمز در گزارش خود نوشت:« در سال گذشته ماههای زیادی کشور در قرنطینه قرار داشت. در ان زمان مجبور بودیم طرح قرنطینه را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اجرا کنیم ولی امرورز ما ابزاری برای مقابله با این ویروس در اختیار داریم و دیگر دلیلی برای تحمل این فشار وجود ندارد.»

 بر طبق اگزارش  مسکو تایمز و طبق طرح ارایه شده توسط دولت، تمامی مردم روسیه باید بر مبنای زمان بندی ارایه شده توسط دولت برای واکسینه شدن، اقدام کنند در غیر این صورت از  حضور در محیط کار، سفر  و حتی پرواز با خطوط هوایی روسیه محروم خواهندشد.دولت در گزارش خود نوشت:« این تنها سیاستی است که می تواند  کشور را از بحران کرونا نجات دهد. عدم واکسیناسیون وسیع در کشوری که یکی ازبزرگترین و اصلی  ترین تولیدکنندگان واکسن در دنیا است ومحصولش در تمامی دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، موضوع نگران کننده ای است.»

روسیه تنها کشوری نیست که در مورد ضروری بودن واکسیناسیون صحبت می کند. اخیرا گزارشهایی از استرالیا منتشر شده است که نشان می دهد واکسیناسیون برای کارکنانی که در محیط های پرریسک فعالیت می کنند اجباری است. از طرف دیگر هر فردی که قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشد باید هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشد.در مورد اجباری بودن دریافت واکسن کرونا برای افرادی که در در دفاتر کاری شلوغ فعالیت می کنند هم گزارشهایی ارایه شده است ولی هنوز این طرح مورد تایید قرار نگرفته است.

بالغ بر ۶۰ کشور واکسن اسپوتنیک را استفاده کرده اند
بر مبنای گزارشهای موجود بالغ بر ۶۰ کشور دنیا واکسن اسپوتنیک وی روسیه را تایید کرده است و خبرهایی در مورد تایید واکسن اسپوتنیک لایت روسیه هم به گوش می رسد. اسپوتنیک لایت یک واکسن تک دوزی است که شامل اولین دوز واکسن اسپوتنیک وی است و گفته می شود کارایی بالغ بر ۷۰ درصدی دارد. مقامات روسیه اعلام کرده اند در صورتیکه بخواهیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم می توانیم از اسپوتنیک لایت یا تنها از اولین دوز واکسن اسپوتنیک وی استفاده کنیم.

تولید این واکسن  هم در شمار زیادی از کشورها شروع شده است. از جمله این کشورها می توان به هند اشاره کرد که قرار است اولین محموله از واکسن اسپوتنیک تولیدی را وارد بازار کند و ارژانتین هم در روز گذشته خبر از تولید ۵۰۰ هزار دوز از واکسن اسپوتنیک در خاک کشورش داد. قرار است ماهانه بالغ بر ۳ میلیون دوز از این واکسن در ارژانتین تولید شود که ضمن تامین نیاز داخلی کشور، برای صادرات به دیگر کشورهای امریکای لاتین نیز استفاده می شود.

در اروپا هم خبرهایی از شروع تولید واکسن اسپوتنیک در ایتالیا از ماه اینده به گوش می رسد و دو قزاقستان و صربستان هم تولید این واکسن شروع شده است.

کد خبر: ۹۴٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha