۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
لیست دردسرساز متخلفان یا توکن های غیر قانونی!
انجمن بلاکچین ایران چرا تعطیل شد؟

لیست دردسرساز متخلفان یا توکن های غیر قانونی!

انجمن بلاکچین ایران تعلیق شده و با وجود شایعات بسیاری که درباره دلایل این اتفاق منتشر می شود، اعضای این انجمن می گویند هیچ اقدام خلافی انجام نشده مگر انتشار فهرست پروژه های مشکوک.

گروه اقتصاد دیجیتال؛بازار: انجمن بلاکچین ایران تعلیق شده است. در این میان شایعات بسیاری مطرح می شود اما اعضای فعلی این انجمن می گویند دلیل اصلی تعلیق این انجمن، فهرستی است که از تخلفات و پروژه های مشکوک توسط انجمن بلاکچین ایران منتشر شده است. دلیل این امر هرچه باشد، انجمن بلاکچین تعلیق شده و معلوم نیست تاچه زمانی اجازه فعالیت نخواهد داشت. این امر می تواند آغازی بر محدودیت های حداکثری برای استخراج کنندگان رمزارزها، تریدرها و فعالان بازار کریپتوکارنسی ها باشد.

مقررات گذاری برای رمزارزها اگرچه خوب است، اما باید قانونگذاران آشنایی کافی با بازار کریپتوکارنسی ها داشته باشند  تا  آن را ابزاری برای تخلف و فرار از قانون ندانند  و در عین حال انجمن ها نوپا  به خصوص در حوزه های جدید باید در چارچوب اساسنامه و مقررات گام بردارند تا پدیده های جدید با عملکرد ضعیف و یا خطاهای فاحش  متوقف نشود.

رئیس هیات مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در واکنش به نامه وزارت کشور مبنی بر توقف فعالیت این انجمن گفت: این انجمن تاکنون ۳۶ پروژه که دارای ریسک بالایی بوده‌اند در لیست هشدار خود اطلاع‌رسانی کرده است تا موجب پیشگیری از حیف و میل اموال عمومی شود و تعلیق فعالیت‌های انجمن موجب ناامیدی افرادی خواهد شدکه شرافتمندانه در حال تلاش بوده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت خبر تعلیق انجمن بلاک‌چین و توقف فعالیت‌های این انجمن به دستور وزارت کشور منتشر شد. در بخشی از نامه دستور توقف فعالیت این انجمن نوشته شده: با عنایت به گزارش‌های واصله مبنی بر اقدامات مغایر با اساسنامه و خلاف تعهدات آن انجمن و لزوم رسیدگی و بررسی گزارش‌های واصله تا حصول نتیجه و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص آن انجمن، مقتضی است از تاریخ ابلاغ این تذکر تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های آن انجمن به طور کامل متوقف شود.

کاوه مشتاق: انجمن بلاکچین ایران هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده بود و اقدام وزارت کشور نیز درست نبود. بلافاصله بعد از انتشار لیست پروژه های مشکوک، این انجمن را تعلیق کرد

آغازی برای محدودیت ها و مقررات های نامعقول؟
فعالان رمزارزها اظهار امیدواری می کنند که انجمن بلاکچین به زودی رفع تعلیق شود اما ممکن است این تعلیق آغازی برای تصمیمات خلق الساعه، مقررات گذاری های غیرمنطقی و ایجاد محدودیت های حداکثری برای استخراج کنندگان رمزارز">رمزارز و فعالان بازار کریپتوکارنسی ها باشد.

کاوه مشتاق، کارشناس رمزارز">رمزارز به «بازار» گفت: انجمن بلاکچین ایران لیستی را منتشر کرد که در آن پروژه های مشکوک را قید کرده بود. برخی از متخلفان این لیست به مراکز قدرت و ثروت متصل بودند و فشار وارد کردند و در نتیجه وزارت کشور نامه ای منتشر کرد مبنی بر تعلیق فعالیت این انجمن.

او افزود: انجمن بلاکچین ایران هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده بود و اقدام وزارت کشور نیز درست نبود. بلافاصله بعد از انتشار لیست پروژه های مشکوک، این انجمن را تعلیق کرد.

مشتاق در رابطه با مدت زمانی که ممکن است انجمن بلاکچین ایران در حالت تعلیق بماند، بیان کرد: هنوز وضعیت مشخص نیست. اعضای انجمن می گویند که هنوز نامه تعلیق به دستشان نرسیده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تعلیق این انجمن می تواند آغاز تصمیمات خلق الساعه، مقررات گذاری های عجیب و غیرمنطقی و وارد کردن فشار حداکثری بر استخراج کنندگان رمزارزو تریدرهای بازار کیپتوکارنسی ها باشد، بیان کرد: انجمن بلاکچین ایران اگرچه به خاطر مبارزه با فساد تعلیق شد اما در برخی موارد مورد مشورت دولتی ها قرار می گرفت، مخصوصا در مواردی که تصمیم جدیدی اتخاذ می شد یا قرار بود برای رمزارزها و بلاکچین ها مقرراتی وضع شود.

مشتاق اظهار امیدواری کرد که انجمن بلاکچین ایران به زودی از تعلیق بیرون بیاید.

کیوان صداقتی انجمن بلاکچین همواره در زمینه های مختلفی فعالیت می کرد. شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که  در این انجمن  توکن های غیراستاندارد یا غیرمصرفی را پیاده  کرده اند. البته این ها تنها شایعات بی اساس هستند

شایعاتی برای توجیه تعلیق انجمن بلاکچین
برخی کارشناسان احتمالات دیگری را مطرح می کنند اما تاکید می کنند که این احتمالات نیز شایعاتی برای توجیه تعلیق انجمن بلاکچین هستند.

کیوان صداقتی، کارشناس در زمینه بلاکچین و استخراج رمزارز">رمزارز به «بازار» گفت: انجمن بلاکچین همواره در زمینه های مختلفی فعالیت می کرد. شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که  در این انجمن  توکن های غیراستاندارد یا غیرمصرفی را پیاده  کرده اند. البته این ها تنها شایعات بی اساس هستند.

او افزود: شایعه دیگری نیز منتشر شده مبنی بر اینکه اعضای انجمن بلاکچین در پشت پرده فعالیتهای غیرقانونی داشتند. در صورتی که اعضای این انجمن در سیستم بلاکچین فعالیت می کردند که غیرقابل پیگیری و ردیابی است. بنابراین دولت نمی تواند نوع فعالیت این انجمن را تشخیص دهد تا قانونی و غیرقانونی بودن آن ها را بهانه ای برای تعلیق انجمن بلاکچین قرار دهد. از سویی دیگر پشت پرده کار کردن معنا ندارد، بلاکچین یک سیستم غیرقابل ردیابی است.

صداقتی گفت: به نظر  می رسد دلیل اصلی تعلیق انجمن بلاکچین آن است که پا برروی دم یک عده متخلف گذاشته اند و این افراد نیز از طریق دولت انجمن را تعلیق کردند.

وی با اشاره  به نامه صادره گفت: یکی از مشکلات تعلیق آن است که زمان ندارد و ممکن است یک انجمن ۵۰ سال در تعلیق بماند، ممکن است تا یک ماه دیگر فعالیت خود را مجددا از سر بگیرد.

انجمن بلاکچین ایران تعلیق شده اما فعالان و اعضای این انجمن معتقدند هیچ فعالیت خلاف قانونی توسط آن ها صورت نگرفته است. آن ها امیدوارند که به زودی این انجمن از حالت تعلیق درآمده و فعالیت خود را از سر بگیرد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، ممکن است در آینده شاهد محدودیت های بسیاری در حوزه بازارهای رمزارزها باشیم.  

لیست دردسرساز متخلفان یا توکن های غیر قانونی!

کد خبر: ۹۴٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha