۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
۳ گام مجلس برای بهبود تولید و بازار خودرو| برنامه کشف قیمت خودرو در بورس پابرجاست
«بازار» گزارش می دهد

۳ گام مجلس برای بهبود تولید و بازار خودرو| برنامه کشف قیمت خودرو در بورس پابرجاست

عرضه خودرو در بورس، حذف سوداگری با اجرای طرح مالیات و افزایش تیراژ تولید خودروسازان سه برنامه اساسی نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس برای بهبود صنعت و بازار خودرو عنوان می شود.

بازار؛ ‌گروه خودرو: هرچند هر سه ماه یکبار قیمت خودرو توسط شورای رقابت متناسب با افزایش هزینه‌های تولید اعم از افزایش نرخ ارز به روزرسانی می‌شود؛ اما با این حال خودروسازان و قطعه سازان با توجه به شکاف معنادار قیمت‌ها در کارخانه و بازار همچنان از قیمت‌های جدید اظهار نارضایتی می‌کنند. در همین راستا آن‌ها طی یکسال و نیم گذشته از نمایندگان مجلس درخواست این را داشتند که با عرضه خودرو در بورس، ضمن کشف قیمت این محصول، ‌ به موضوع زیان‌دهی صنعت خودرو، بدهی سنگین خودروسازان به قطعه سازان و به بیان کلی معضلات تولید پایان دهند.

بنابراین فعالان صنعت خودرو و قطعات جلسات متعددی را با نمایندگان مجلس برگزار کردند که نتیجه این شد که خودرو در بورس عرضه شود اما منافع مالی مازاد بر نیاز تولید به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود. بنابراین از همان ابتدا برنامه مجلس مشخص شد؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و پس از آن قطعه‌سازان یک به یک مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس اعلام کردند. طرحی که به اعتقاد برخی از کارشناسان نه تنها بازار خودرو را سروسامان نمی‌دهد بلکه احتمال افزایش قیمت دوباره خودرو هم می‌رفت. بنابراین متولیان در جایگاه‌های مختلف تمام تلاششان را به کار گرفتند تا مانع عرضه خودرو در بورس شوند.

دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست زیرا معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که تا این حد دارای تنوع نباشد

ایجاد شفافیت هدف نمایندگان مجلس
در این راستا چندی پیش سید محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طی گفت و گویی با بازار که در ۲۳ خرداد همین ماه منتشر شد؛ بیان کرد که نسبت به عرضه خودرو در بورس اصرار نیست می‌توان آن را در سامانه تجارت عرضه کرد، مهم این هست که خودرو در سامانه‌ای شفاف به بازار عرضه شود تا مشتری بتواند اقدام به خرید کند.

حالا امروز محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به اصرار مجلس برای عرضه خودرو در بورس اظهار نارضایتی کرد و گفت: خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست زیرا معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که تا این حد دارای تنوع نباشد.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده از سوی نهاد مربوطه پلاک نیمی از خودروهایی که به تازگی عرضه شده، توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی رصد نشده و این بدان معناست که این خودروها انبار شده اند و در مقابل، خودروسازان نیز به ازای عرضه هر یک از این خودروها متحمل زیان ‌می‌شوند، تاکید کرد: اگر ورود خودرو به بورس منجر به رفع این مفسده شود، می‌توان مکانیزم‌هایی را برای آن طراحی کرد اما سازمان بورس به طور کلی با قیمت گذاری دستوری خودرو مخالف است.

بهبود بازار با عرضه خودرو در بورس
در این راستا روح الله ایزدخواه، ‌عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرگزاری بازار گفت: هدف ما از عرضه خودرو در بورس این است که بازار خودرو تنظیم شود. یعنی به این خاطر که الان تقاضا بیشتر از عرضه است البته به بیان بهتر عرضه کمتر از تقاضا است، لذا به ناچار قیمت‌ها دچار نوسان می شود.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: بنابراین از بین روش هایی که برای چنین بازاری مطرح است، یک روش همان قیمت دستوری است که الان اعمال می شود که نتیجه نداده است. یک روش دیگر این است که قیمت را آزاد بگذاریم که دو خودروساز به هر نحوی که تصمیم گرفتند برای خودرو قیمت تعیین کنند که این نیز پاسخگو نیست. از همین رو روش پیشنهادی مجلس این است که خودرو با قیمت تمام شده در بورس عرضه شود و قیمت نهایی از رقابت تعیین شود.

وی تاکید کرد: البته بازار بورس که می گوییم همه چیز در آن تنظیم و تقاضا و عرضه تنظیم شده است، یعنی این طور نیست که هر کسی بتواند در بورس اقدام به خرید خودرو کند. از طرفی نیز با سیاست های مکملی همچون اینکه فروش خودرو عرضه شده در بورس تا سه سال مشمول مالیات تنظیمی باشد، ‌ مانع ادامه سوداگری خواهیم شد.

ایزدخواه، ‌عضو کمیسیون صنایع مجلس: با عرضه خودرو در بورس و اجرای طرح مالیات، بازار خودرو کنترل و جلوی سوداگری کاذب گرفته و جلوی دستبردهای احتمالی خودروسازان در بازار نیز گرفته می شود تا بازار شفاف و تنظیم شود. اما خودرو ارزان نمی شود

افزایش تولید برنامه ۱۴۰۰ مجلسیان
ایزدخواه اضافه کرد: با این سیاست مکمل قصد داریم بازار را کنترل و جلوی سوداگری کاذب را بگیریم و حتی مانع دستبردهای احتمالی خودروسازان در بازار شویم تا بازار شفاف و تنظیم شود. اما خودرو لزوما ارزان نمی شود اما جلوی سوداگری میلیاردی گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: نکته بعدی این است که این یک بعد تنظیم بازار است، ‌ بعد بعدی به طور حتم تولید خودرو و افزایش تیراژ خودروسازان است. سیاست دومی که باید بعد از عرضه خودرو در بورس دنبال کنیم و برنامه سال جاری نمایندگان مردم در مجلس است. بنابراین بعد اول که تنظیم بازار است مشکل این حوزه را برطرف نمی کند و نیاز به بعد دوم یعنی افزایش تولید نیز است که امسال در مجلس دنبال می شود.

کد خبر: ۹۴٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha