۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
تولید علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی ۴۰ درصد کاهش یافت
مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی:

تولید علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی ۴۰ درصد کاهش یافت

بجنورد- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی استان به علت وقوع خشک‌سالی طی امسال خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی، حسن وحید گفت: ظرفیت میزان تولید علوفه در این استان تا حدود ۱۲۰ هزار تن است که خشک‌سالی و کاهش شدید بارندگی‌ها موجب شده تولید علوفه با مقدار ۵۵ هزار تن کاهش یابد.

وی افزود: زمانی که میزان تولید علوفه در مراتع کاهش می‌یابد، فشار دام برای چرا بر روی عرصه‌ها زیادتر می‌شود که نتیجه آن امر بیابان‌زایی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بابیان اینکه سیاست‌ها در حوزه دامپروی، افزایش تعداد دام است، ادامه داد: ما هدف از اجرای این طرح توسعه دامداری به‌صورت صنعتی است نه به‌صورت داشتی و رمه گردانی.

وحید اظهار داشت: دام‌های موجود در خراسان شمالی دونیم و تا سه برابر بیشتر از ظرفیت مراتع استان هستند.

وی با اشاره به اینکه سطح عرصه‌های بیابانی در این استان ۱۸۰ هزار هکتار است، بیان کرد: از این مساحت، چهار هزار هکتار کانون بحرانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تأکید کرد: با اقدامات انجام‌شده کانون‌های بحرانی عرصه‌های بیابانی استان افزایش نیافته است و حتی رو به کاهش بوده است، به‌طوری‌که خراسان شمالی ازلحاظ شاخص‌های بیابان‌زدایی جزء استان‌های برتر در کشور بوده است.

وحید افزود: سطح جنگل‌های دست کاشت در عرصه‌های بیابانی استان که بیشتر به‌صورت طاق زار است، به بیش از ۱۵ هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی، از سال ۸۳ تا ۹۹ در سطح حدود هفت هزار و ۵۳۰ هکتار امر نهال‌کاری در مناطق بیابانی استان انجام‌شده است.

وی مساحت اجرای طرح مدیریت روان آب در این مناطق را نیز چهار هزار هکتار اعلام کرد.

کد خبر: ۹۴٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha