۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
دیوار کوتاه دستفروش‌ها در هیاهوی کرونا در شهر قزوین
بازار گزارش می دهد

دیوار کوتاه دستفروش‌ها در هیاهوی کرونا در شهر قزوین

قزوین- از شروع تب شیوع کرونا در قزوین نزدیک به دو هفته گذشته است، ۱۵ روزی که همه ابعاد زندگی اجتماعی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است و در هیاهوی شیوع کرونا در شهر دیواری کوتاه تر از دست فروش ها نیست.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- از اعلام نخستین ابتلاء به بیماری کرونا در شهر کمتر از دو هفته می گذرد، ۱۵ روزی که برای مردم استان قزوین روزهای سخت و خبرهای تلخ زیادی را به همراه داشت، تا جائی که امروز آمار ابتلاء قزوینیان به این بیماری را به نزدیک به ۳۸۰ تن و جان باختگان را سی و چند نفر  رسانده است.

در این بین اما بازارهای پرتلاطم نوروزی هم از موج این سونامی مخرب در امان نماند، از کاهش شدید فروش گرفته تا احتکار برخی از کالاها و کمبود کالاهای بهداشتی و درمانی در شهر همه و همه تاثیراتی بود که این تغییر یکباره تقاضا و الگوی خرید مردم در بازار ایجاد کرد.

با این حال اما این روزها گویا توصیه های جامعه پزشکی مبنی بر رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی کردن دست ها و البسه، قرنطینه خانگی و به عبارتی قطع زنجیره انتقال هم نتوانسته بخشی از تمایلات بازارگردی نوروزی مردم را کاهش دهد و با وجود افزایش لحظه ای آمار مبتلایان و جانباختگان بر اثر کرونا هر روز شاهد حضور مردم در اجتماعات محلی و بازارها هستیم.

دیوار کوتاه دستفروش ها

اگرچه توصیه های بهداشتی و درمانی در این ایام به اوج خود رسیده است و از تیترهای «از مردم التماس میکنیم» در خانه بمانند به «تعطیلی اجباری برخی از واحدهای صنفی» رسیده ایم اما گویا تمایل مردم برای خرید عید کاهش نداشته است.

در این میان گویا دیواری کوتاه تر از دیوار دست فروش های شهر پیدا نشده است، اقشاری که در این شرایط اقتصادی جزو آسیب پذیرها محسوب می شوند و قطعا کاهش فروش، و کاهش درآمد در این گروه صدمات بیشتری خواهد داشت.
 

کریمی از دستفروشانی است که در یکی از خیابان های پرتردد شهر قزوین به فروش اقلام خود می پردازد، او می گوید: اگر در این کسادی بازار کسبه آسیب دیدند ما هم آسیب دیدم و هرکس به اندازه خود در این شرایط ضرر کرده است اما گویا سهم ما دستفروش ها همیشه باید بیشتر از مغازه داران باشد.

وی می افزاید: من اگه نتوانم اجناسی که برای شب عید تهیه کردم بفروشم ورشکسته می شوم درحالی که مغازه دار میتواند بعد از عید هم اجناس خود را بفروشد و به هر حال در این شرایط همه به یک اندازه در معرض آسیب هستیم. این درست نیست که فقط به فعالیت ما دست فروش ها حساس شوند.

دستفروش ها فرزندان ناخلف شهر

فطن از دستفروشانی است که با وانت خود به عرضه میوه در شهر می پردازد، او می گوید: من در ۵۷ سالگی اگر نیاز به این درآمد نداشتم قطعا در این شرایط بیماری بیرون از خانه نبودم.

او می گوید: این که می گویند دستفروش ها و وانت بارها باید جمع شود واقعا منصفانه نیست، میوه ای که من روی وانت به مردم می فروشم همان میوه است که مغازه دار در بازار به دست مشتری می دهد، ما هر دو از یک میدان میوه خود را تهیه میکنیم، پس چطور است که فقط میوه من برای سلامتی مردم ضرر دارد.

این دست فروش می گوید: اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید برای همه یکسان باشد، این که نان من را ببرند منصفانه نیست، به خصوص این که کلا شرایط کار در روزهای عادی سال هم برای ما سخت است و همین چند وقت پیش نیز ما برای فروش محصولاتمان کلی مشکل داشتیم و امیدمان به بازارهای شب عید بود.

وانت بارهای متخلف در قزوین جمع آوری شدند

تیتر «وانت بارهای متخلف در قزوین جمع آوری شدند» خبری است که اوایل اسفند امسال به نقل از وحید مقدم سلیمی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری قزوین روی خروجی رسانه ها قرار گرفت، مقدم سلیمی در این گفت وگوی رسانه ای از برخورد با وانت بارهای متخلف به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی، سد معبر و کاهش ترافیک در شهر خبر داده و بیان کرده بود که با تعدادی از وانت بارها و دستفروشان برخورد شده است.

البته در بخش دیگری از مصاحبه این مدیر شهری آمده است: یکی از اقدامات معاونت خدمات شهری برای ساماندهی وانت بارها شناسایی و پیگیری برای آماده سازی فضای مناسب استقرار وانت بارها است تا ضمن برطرف کردن مشکلات موجود برای رفاه حال شهروندان، کاهش ترافیک را شاهد باشیم.

در همین ایام سعید احمد زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک نیز از برخورد با وانت بارها در شهر خبر داده بود و ضمن اشاره به ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات  بیان کرده بود که: با توجه به اینکه دادستان مرجع پیگیری و نظارت بر اجرای حقوق عامه است، دستورات لازم در زمینه شناسایی و برخورد با وانت بارها  به نیروی انتظامی مبنی بر ساماندهی وانت بارها ابلاغ شد.

 روزبازارهای شهرستان قزوین تعطیل شدند

با همه اما و اگرهایی که فعالیت دستفروشان و وانت بارها و نارضایتی های کسبه و بازاریان در پی داشت نهایتا ساماندهی و ایجاد روزبازارها فرصتی برای فعالیت قانون مند دستفروشان فراهم کرد، زیرساختی که با شیوع کرونا به تعطیلی نشست

علیرضا مهرعلیان رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: روزبازارهای شهرستان قزوین به منظور کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا تعطیل شدند.

وی عنوان کرد: از آنجائی که به دلیل ماهیت روزبازارها و شکل تجمعی مردم امکان انتقال بیماری در بین جامعه در این مکان ها بیشتر است با تصمیم ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا روزبازارهای شهرستان قزوین تا اطلاع بعدی تعطیل است.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین همچنین بیان کرد: با متخلفین در این زمینه برخورد جدی صورت می گیرد.

نقش کرونا ویروس در بازارهای رسمی

اگرچه اقدامات این ایام در استان قزوین برای مقابله با شیوع و کنترل بیماری کرونا قابل تحسین است و کادر پزشکی و درمانی در کنار ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا توانستند علمکردی قابل قبول از خود به نمایش بگذارند اما گویا در برخی از تصمیمات مصالح گروه و جمعیت خاصی از مردم نادیده گرفته می شود.

چرا که به نظر می رسد اگر قرار است از تجعات مردم جلوگیری شود نیاز است تا بازارهای رسمی شهر نیز مشمول این قانون شوند

کد خبر: ۹٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha