۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند
بازار گزارش می دهد؛

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

گرگان- نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی هفته گذشته از طریق شبکه تلویزیونی گلستان با مردم صحبت کردندکه بیشترین موارد مطرح شده توسعه اقتصادی و توجه به صنعت گردشگری و کشاورزی بود.

بازار؛ گروه استان ها: پرونده تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح پنج شنبه بسته شد؛ در سنوات گذشته نامزدهای انتخاباتی برای جلب آراء مردم و همچنین بیان دیدگاه ها و نظرات خود به استان های مختلف سفر می کردند که امسال به دلیل شرایط کرونا این امر با محدودیت روبرو شد.

یکی از راه هایی که نامزدها توانستند برنامه های خود، برای هر استان را اعلام کرد صحبت با مردم از طریق شبکه استانی بود که طی هفت روز انجام شد.

در این فرصت پیش رو، بازخوانی این قول ها خالی از لطف نیست زیرا علاوه بر ثبت آن ها می تواند مطالبه از رئیس جمهوری منتخب هم باشد.

البته تعدادی از نامزدهای انتخابات انصراف خود را اعلام کرده اند ولی در این گزارش به اهم مطالب آن ها اشاره می شود.

توجه به اسب و سوارکاری

نخستین کسی که از طریق شبکه سبز گلستان با مردم استان سخن گفت،علیرضا زاکانی بود. وی در این گفتگو بیان کرد: گلستان ظرفیت های بالقوه زیادی داشته که تاکنون توجه جدی به آن نشده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلات گلستان ناایمن بودن جاده ها است که باید در این خصوص اقدام جدی و عاجل انجام شود.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

زاکانی اضافه کرد: سوارکاری و پرورش اسب به عنوان نماد منطقه بوده و رونق در این بخش سبب افزایش نشاط و سرگرمی در کشور می شود.

وی افزود: مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادی و سستی‌ها امری مهم و جدی در دولت آینده ما است و اعتقاد داریم در این مسیر اول باید از خود دولت اصلاح آغاز شود.

توجه ویژه به منطقه آزاد اینچه برون

محسن رضایی دومین نامزدی بود که از طریق تلویزیون برنامه های خود برای گلستان را تشریح کرد. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور، گفت: دولت ما برای هر استان برنامه خاص آن استان تنظیم کرده است.

وی تصریح کرد: برنامه ما برای گلستان استفاده از مزیت کامل و جدیدی که در مجمع تشخیص با عنوان منطقه آزاد تصویب کردیم و این منطقه می‌تواند ما را به ترکمنستان و چین وصل کند و تجارت بزرگی را عهده دار خواهید شد.

با توجه به ظرفیت های بی نظیری گردشگری گلستان آن گونه که باید از آن استفاده نشده است و باید زیرساخت های آن را فراهم کرد

رضایی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در استان، افزود: صنایع تبدیلی مسأله‌ای ضروری برای تولیدات کشاورزی گلستان است زیرا زمانی گلستان مرکز پنبه کل خاورمیانه بود و به بازارهای جهانی صادر می‌شد و اکنون هم باید کشاورزی گلستان دوباره احیا و صنایع تبدیلی، بسته بندی و بازاریابی آن ایجاد شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه درستی برای گردشگری گلستان صورت نگرفته و نیاز به زیرساخت دارد زیرا نزدیکی آن به دریا و صحرا کم نظیر و قابل بهره برداری است.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

بازنگری صنعت آبزی پروری

حجت اللاسلام سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزدی بود که برنامه های خود را از طریق سیمای مرکز گلستان بیان کرد.

این نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری گفت: ما در مورد گلستان به عنوان استانی که هم جنگل و ساحل دارد و اقتصاد وابسته به جنگل و دریا هم برای آن مطرح است برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی کشاورزی و دامپروری را از ظرفیت‌های خوب اقتصادی گلستان دانست و افزود: بعضی کشورهای اروپایی دسترسی کمی به دریا دارند اما ۵۰ درصد درآمد آن‌ها از دریا و صنعت آبزی پروری است.

رئیسی با تاکید بر اینکه صنعت آبزی پروری در گلستان باید بازنگری و توسعه یابد، ادامه داد: چرا نزولات آسمانی در گلستان باید به سیل مخرب و نگران کننده تبدیل شود و مردم از باران دلهره داشته باشند در حالی که می‌توان از آن بهره اقتصادی برد.

گلستان از منابع بزرگ کشاورزی مراتع، دامداری و جنگل برخوردار است که باید در جهت پیشرفت استان و کشور از آن بهره گرفت

وی ادامه داد: در گلستان با این همه ظرفیت‌ها و جوانان با غیرت و سخت کوش چرا باید شاهد بیکاری باشیم.

رئیسی یکی از راه‌های توسعه گلستان را سرمایه گذاری در سواحل و اقتصاد دریا اعلام و اظهار کرد: صنعت گردشگری در گلستان باید فعال شود و ظرفیت دیگر هم مرز است که باید از آن بهره برداری کامل کرد.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

وی ادامه داد: اینجا مرز ترکمنستان و آسیای میانه است و باید این مرز برای صادرات فعال و کشور به آسیای میانه متصل شود.

رئیسی نقش صادرات در گلستان را بسیار پایین دانست و گفت: واردات در کشورهای منطقه هزار میلیارد دلار است اما سهم ایران دو درصد است در حالی که می‌توان آن را افزایش داد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حاشیه نشینی را از مشکلات جدی استان و شهر گرگان اعلام کرد و یادآور شد که روستاهای استان که هر کدام کارخانه تولیدی بودند فعال نیستند.

وی با بیان اینکه مشکلات کاشت، داشت و برداشت کشاورزان باید برطرف شود، گفت: خرید و فروش و تولید کشاورزی گلستان قابل پیش بینی نیست در حالی که شغل اصلی مردم کشاورزی است.

توسعه اقتصاد جنگل

سعید جلیلی چهارمین نامزد ریاست جمهوری بود که از طریق شبکه استانی با مردم گلستان سخن گفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: گلستان از منابع بزرگ کشاورزی مراتع، دامداری و جنگل برخوردار است که باید در جهت پیشرفت استان و کشور از آن بهره گرفت.

وی جنگل ها را یک منبع اقتصادی بزرگ و تجدیدپذیر برشمرد و گفت: توجه به اقتصاد جنگل در گلستان مورد غفلت قرار گرفته است.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

جلیلی افزود: بهره وری از جنگل به معنی نابودی محیط زیست نیست بلکه با اقدامات علمی و درست، می توان هم از منابع بزرگ جنگل حفاطت و هم از این منبع جهت رشد اقتصادی استان بهره گرفت.

وی همسایگی با کشورهای حاشیه خزر را یک فرصت بزرگ برای استان گلستان خواند و افزایش تعاملات و صادرات به این کشورها به عنوان راهی برای پیشرفت استان و کشور برشمرد.

جلیلی با اشاره به وجود آبشارها، جنگل ها، تالاب و دیگر جاذبه های بی نظیر استان بر لزوم توجه به گردشگری در استان تاکید کرد و افزود: اگر پرداختن به گردشگری اصولی، علمی و با دخالت دولت صورت گیرد زمینه پیشرفت استان را فراهم می کند و الا چیزی جز خسارت نصیب استان نخواهد شد.

توسعه مبادلات با ترکمنستان

عبدالناصر همتی هم در گفتگو با مردم از طریق شبکه استانی گلستان گفت: استان های مرزی از جمله گلستان مشکل جدی داشته دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین به مشکل بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: مشکل این بخش قیمت گذاری محصولات است که  باید تغییراتی ایجاد شود.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

وی بیان کرد: قیمت تضمینی معنا ندارد بخصوص در گندم که قیمت خرید آن در بازار بیش از پنج هزار تومان است ولی دولت کمتر از این رقم می خرد.

همتی گفت: سایر محصولات کشاورزی هم باید به گونه‌ای تولید شود که دلال نتواند آن را پیش خرید کند و در زمان مصرف چند برابر به فروش برساند.

وی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اینچه برون کمکی بزرگی به حمل ونقل اقتصادی است، افزود: مبادلات گلستان با ترکمنستان باید توسعه یابد و از مبادی زمینی برای توسعه صادرات با این کشور استفاده کرد.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

ششمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری که با مردم گلستان سخن گفت محسن مهرعلیزاده بود. وی هم بر توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و منطقه آزاد اینچه برون تأکید کرد.

توسعه گردشگری گلستان

آخرین نامزد سیزدهمین دروه انتخابات ریاست جمهوری که به تشریح برنامه های خود از طریق صداوسیمای گلستان پرداخت، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی بود.

وی استان گلستان را یکی از استان های زیبای کشور دانست و تصریح کرد: در این استان اقوام و مذاهب گوناگون در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می کنند، امیدوارم این الگوی زندگی در همه سرزمین توسعه پیدا کند.

افزایش سرانه درآمدی با گردشگری و اقتصاد جنگل/اینچه برون توسعه گلستان را محقق می کند

وی با بیان اینکه آزادشهر در مسیر ترانزیتی تهران- مشهد قرار گرفته است، افزود: این شهر دارای معادن بسیار ارزشمندی است، متاسفانه شبکه آبرسانی آن دچار مشکل است و همچنین عدم وجود تصفیه فاضلاب و نداشتن سند مزارع کشاورزان از مشکلات این شهر است.

قاضی زاده هاشمی همچنین به دو شهر بندرگز و بندرترکمن اشاره کرد و گفت: بندرگز یکی از شهرهای خوب در حوزه گردشگری است که می توان در ساحل آن کشتی های کوچک را برای واردات مستقر کرد و بندرترکمن هم برای گردشگری آشوراده نیاز به زیرساخت دارد.

توجه به گردشگری رامیان، کشاورزی علی آبادکتول، زیرساخت راه و آب کردکوی، چاره جویی برای حاشیه نشینی گرگان، توجه به ظرفیت تالاب های گمیشان، زیرساخت های درمانی مراوه تپه و ایجاد تعاونی دامداری در گنبدکاووس از مواردی بود که قاضی زاده هاشمی به آن اشاره کرد.

توجه به اقتصاد و معیشت از جمله کلمات پرتکرار سخنان نامزدهای انتخاباتی بود که امیدواریم رئیس جمهور منتخب آن را در برنامه های خود قرار دهد.

کد خبر: ۹۴٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha