۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
بی میلی فولادسازان نسبت به بورس کالا

بی میلی فولادسازان نسبت به بورس کالا

فولاد سازان قصد ایجاد مانع در برابر عرضه سنگ آهن در بورس کالا را ندارند و اتفاقا اگر نرخ عرضه مواد اولیه درست و منطقی باشد از این عرضه در بورس کالا استقبال می کنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در رابطه با موضوع خریداری نشدن سنگ آهن توسط فولادسازان در بورس کالا اظهار کرد: فولاد سازان قصد ایجاد مانع در برابر عرضه سنگ آهن در بورس کالا را ندارند و اتفاقا اگر نرخ عرضه مواد اولیه درست و منطقی باشد از این عرضه در بورس کالا استقبال می کنند. عدم استقبال از این عرضه ها در شرایطی به وجود می آید که به عنوان مثال، محصولاتی مانند شمش و میلگرد با قیمتی بالاتر از بازار خودشان عرضه شوند، با این اوصاف قطعا خریدار نخواهند داشت.

یعقوبی در ادامه افزود: در حال حاضر فولادسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با نرخ پایین تری نسبت به عرضه های بورس کالا خریداری می کنند بنابراین، طبیعی است که رغبتی به عرضه‌های بورس کالا با این شرایط نشان ندهند، اما اگر مواد اولیه با شرایط مناسب در بورس عرضه شود، فولادسازان نیز از این مسئله استقبال می‌کنند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر این که یک تنظیم کننده باید بازار فولاد را از لحاظ سیاست ‌گذاری کلان کشور و بازارهای جهانی تنظیم کند، اذعان کرد: زمانی که قیمت مواد اولیه در بورس کالا رشد داشته باشد و سعی بر این باشد که قیمت این دست از مواد به قیمت جهانی آن‌ها برسد، طبیعی است که با مشکلاتی مواجه خواهیم شد زیرا مزیت نسبی تعریف شده برای فولاد ایران عمدتا بر پایه سنگ آهن و انرژی است که ارزان ‌تر از رقبا در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رساندن قیمت مواد اولیه و انرژی به نرخ‌های جهانی به طورعملی، مزیت نسبی تولید فولاد را از بین می‌برد و کل فرضیات توسعه صنعت فولاد که از ابتدای انقلاب تا به حال برجا بوده است، با مشکلاتی رو به رو می کند بنابراین، اگر قرار بر این است مواد اولیه در بورس کالا عرضه ‌شود باید با در نظر گرفتن شرایط فروشندگان و خریداران، با قیمت، شرایط تحویل و کیفیت مناسب به دست خریداران برسد.

وی با اشاره به این موضوع که این مسئله در شورای زنجیره آهن و فولاد در حال بررسی است، تأکید کرد: ما سعی می‌کنیم که شورای زنجیره آهن و فولاد نسبت به قبل پویا تر باشد و پیشنهادات و راهکارهایی  را برای دولت آینده و عرضه بورس کالا در حوزه مواد معدنی در نظر گرفته ایم؛ به طوری که هم نفع خریداران در آن دیده شود و هم نفع عرضه‌کنندگان. وحید یعقوبی درباره عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: اگر قرار باشد مواد اولیه با این قیمت‌ها عرضه شوند و فولادسازان را مجبور به خریداری کنند، فولادسازان بسیارضرر خواهند کرد اما اگر شرایط قیمت ‌گذاری و سیاست ‌گذاری درست و منطقی باشد، فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها هردو منتفع خواهند شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان افزود: فولادسازان به دلیل مطلوب نبودن شرایط عرضه سنگ آهن در بورس کالا نتوانستند مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری کنند و فعلا تا جایی که خط تولیدشان از کار نیفتد، مجبور شدند مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کنند، اما اگر این روند ادامه ‌دار باشد، معدنی‌ها با کمبود نقدینگی و فولادسازان با کمبود مواد اولیه رو به ‌رو خواهند شد بنابراین، لازم است که هرچه زودتر مشکل عرضه مواد اولیه با همکاری طرفین برطرف شود.

کد خبر: ۹۴٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha