۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
رشد ۱۱۳ درصدی اوراق بدهی دولتی در سال ۹۹

رشد ۱۱۳ درصدی اوراق بدهی دولتی در سال ۹۹

بر اساس آمار، عرضه اوراق بدهی دولتی به عنوان یکی از راهکارهای جذب منابع و مدیریت نقدینگی در سال گذشته افزایش یافته و عرضه سایر اوراق مالی اسلامی با نوسان همراه بوده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، اطلاعات وضعیت فروش اوراق مالی اسلامی تا پایان سال ۹۹ از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌دهد این نهاد کماکان تلاش دارد با عرضه اوراق مالی علاوه بر اتخاذ یک سیاست انبساط پولی، منابع لازم برای فعالیت بخش دولتی را تامین کند.

براساس آمار بانک مرکزی، مجموع اوراق بدهی منتشره در پایان سال ۹۹، ۲۲۵۱.۸ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸، با افزایش ۱۱۳.۷ درصدی مواجه شده است.

براساس این گزارش، در این بازه زمانی اوراق بدهی دولتی ۱۰۷.۹ درصد رشد را در پایان سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد که البته در بخش اسناد خزانه اسلامی، اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق منفعت درصد تغییرات منفی بوده است.

از بهمن ماه تا پایان سال۹۹، سهم اوراق بدهی دولتی از میزان کل اوراق مالی اسلامی، ۱۱۸۳۳.۳ هزار میلیارد ریال بوده است. این مورد در بهمن ماه ۱۵۸.۵ هزار میلیارد و در اسفند ماه نیز ۲۴۵.۷ هزار میلیارد ریال به ثبت رسید.

همچنین در این مدت ۴۳۷ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر شده که در مقایسه با سال گذشته ۸.۵ درصد کاهش یافته است. اوراق مرابحه نیز در پایان سال رقم ۱۳۰۲.۷ هزار میلیارد ریال ثبت شد. این آمار نشان می دهد که اوراق منفعت کاهش ۷۹.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است.

در این گزارش، رقم اوراق بدهی شهرداری نیز منتشر شده که با ۴۵.۱ درصد کاهش مواجه شده است. این میزان تا پایان سال گذشته، ۵۵.۴ هزار میلیارد ریال است در حالی که در پایان سال ۹۸،   رقم ۱۰۱ را ثبت کرد. همچنین انتشار اوراق بدهی شرکتی با ۴۱۱.۳ درصد رشد به رقم ۳۶۳.۱ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۹ رسید.

رشد ۱۱۳ درصدی اوراق بدهی دولتی در سال ۹۹

کد خبر: ۹۴٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha