۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
 نباید کشاورزی را به بهانه کمبود آب تعطیل کنیم
کارشناس اقتصاد کشاورزی:

نباید کشاورزی را به بهانه کمبود آب تعطیل کنیم

مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: اینکه ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود دلیل نمی شود که بخش کشاورزی را تعطیل کنیم.

به گزارش بازار، محمدجواد مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: ما موضوع آب را یک مسئله می دانیم تا بحران چون اگر بحرانی هم وجود دارد در مدیریت آب است نه در خود حوزه منابع آبی.

وی با اشاره به اینکه ورودی آب از طریق بارش ها و رودخانه ها به کشورمان سالانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است افزود: طبق آمارهای وزارت نیرو، ۷۰ درصد از این حجم آب کشور به صورت مستقیم تبخیر و ۱۰ درصد هم به شکل سیلاب از کشور خارج و به دریاهای آزاد منتقل می شود.

کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه کمتر از صد میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر برای کشور باقی می ماند گفت: از آنجایی که کشاورزی، کنتور ندارد همه تقصیرها را به گردن این بخش می اندازیم و بعد مباحثی مانند «آب مجازی» را مطرح می کنیم و نهایت هم به این نتیجه می رسیم که کشاورزی را تعطیل کنیم درحالیکه سبک مدیریت آب در این چهل سال غلط بوده است.

مویدیان از مدیریت سازه ای و سدسازی های غیرمتناسب با اقلیم کشور انتقاد و اظهارکرد: ما با این کار عملاً آب را در معرض تبخیر قرار دادیم درصورتیکه باید آب را در سکونتگاه ها و امانتگاه های داخل زمین نگهداری می کردیم.

وی استفاده از آبخیزداری و ورود آب به سفره های زیرزمینی و مناطق آبخوان و نگهداری آن ها در زیر زمین را یگ راهکار اصولی برای حفظ منابع آبی مطرح کرد و گفت: با این کار می توان سالانه سطح تبخیر را تا ۲۵ درصد کاهش داد و این یعنی ذخیره دو برابر آبی که هم اکنون در دسترس داریم.

کارشناس اقتصاد کشاورزی در مورد اینکه عده ای می گویند مصرف آب بخش کشاورزی زیاد است و ۹۰ درصد آب در این بخش به مصرف می رسد گفت: استفاده زیاد از آب الزاماً موضوع بدی نیست مثلاً کشور هند ۹۱ درصد آب تجدیدپذیر و برزیل هم ۶۰ درصد آب کشور خود را در بخش کشاورزی مصرف می کنند و میانگین جهانی برای مصرف آب در این بخش ۷۰ درصد است بنابراین اینکه ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود دلیل نمی شود که بخش کشاورزی را تعطیل کنیم.

وی با بیان اینکه ملاک ما در مصرف آب در بخش کشاورزی باید کارایی و بهره وری آب باشد گفت: بهره وری در بخش کشاورزی طی ده سال اخیر ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و لذا نباید انگشت اتهام را به سمت بخش کشاورزی نشانه گرفت.

مویدیان با اشاره به اینکه میزان هدررفت آب تا قبل از رسیدن به دست مصرف کننده ۵ برابر مصرف است گفت: اگر از طریق قنات و چاه های متناسب با اقلیم کشورمان فقط یک درصد در این حوزه صرفه جویی کنیم و جلوی تبخیر آب را بگیریم دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

کد خبر: ۹۴٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha