۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
رشد ۸.۳ درصدی تولید در گروه کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان خبر داد

رشد ۸.۳ درصدی تولید در گروه کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان

رجایی، مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان گفت: گروه کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های بین المللی، رشد ۸.۳ درصدی تولید را ثبت کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، عظیم رجایی در نشست خبری صبح امروز خود که همزمان با هفته جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه امنیت غذایی در سیاست گذاری‌های بنیاد، جایگاه ویژه‌ای دارد و ظرفیت‌های تولید در این بخش طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بخش کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با وجود محدودیت‌های شدید بین المللی، شاهد رشد اقتصادی پایدار با حفظ و صیانت از منابع زیست محیطی بوده است.  

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان اهداف بنیاد در حوزه کشاورزی و دامپروری را امنیت غذایی، اشتغال پایدار و ارائه الگوی کشاورزی بومی و توانمندسازی مردم دانست و افزود: در حال حاضر هلدینگ دامپروری و کشاورزی بنیاد مستضعفان در قالب ۲۰ شرکت و ۱۱۰ واحد تولیدی در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه این هلدینگ بزرگترین گله دام سنگین در خاورمیانه را دارا است گفت: بیش از ۱۰۲ هزار راس دام سنگین این هلدینگ، شامل ۸۵ هزار راس دام شیری، ۵ هزار راس دام پرواری و ۱۲ هزار راس دام سبک است.

وی با تشریح بخشی از دستاوردهای این هلدینگ طی سال ۹۹ افزود: بنیاد مستضعفان در سال ۹۹ بیش از ۷۷۵ هزار تن تولید انواع محصولات دامی و زراعی داشته که با رشد ۸.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پیش بینی رشد ۹ درصدی را برای سال ۱۴۰۰ داریم.

رجایی ارزش سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی و دامپروری طی ۷ سال گذشته را ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: نتیجه این سرمایه گذاری رشد ۵۵ درصدی تولید محصول اصلی یعنی شیر خام، افزایش ۲ هزار هکتار به باغات میوه‌های خشک، بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری در ۵ هزار هکتار  و احداث ۴۰ هکتار گلخانه‌های هیدروپونیک و تمام اتوماتیک بوده است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با اشاره به افتتاح ۹ پروژه مهم کشاورزی در سال ۹۹ با سرمایه گذاری ۱۲۹۰ میلیاردی بنیاد مستضعفان گفت: با سرمایه گذاری انجام گرفته ۵ پروژه دامداری، ۲ پروژه گلخانه‌ای و ۲ طرح باغی در سال گذشته افتتاح شد.

وی با بیان اینکه ۱۷ پروژه کشاورزی و دامی توسط این هلدینگ و با سرمایه گذاری ۷۷۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در سال جاری افتتاح می‌شود گفت: این طرح‌ها شامل ۷ طرح دامداری، ۵ طرح باغی، ۴ طرح گلخانه و یک طرح آبیاری است که در سال ۱۴۰۰ در گروه بنیاد به بهره برداری می‌رسد.

رجایی با اشاره به عدم تناسب اقلیم کشور و توسعه باغبانی با توجه به مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی کشور گفت: ما الگوی توسعه باغبانی در کشور را تغییر داده ایم و به طرف تولید و توسعه باغات میوه‌های خشک حرکت کرده ایم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان تلاش کرده ایم تا با نهادینه کردن بازیافت آب در واحدهای تولیدی خود، استفاده بهینه‌ای از منابع آبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تولید محصولات ژنتیکی به منظور کمک به ارتقاء محصول شده، اظهار داشت: در شرایط فعلی، تولید سرانه شیر به ازای هر رأس دام سنگین کمتر از ۱۰ کیلوگرم است، ولی مجموعه بنیاد مستضعفان با اصلاح ژنتیک دامی این عدد را به ۴۰ کیلوگرم رسانده است.

به گفته رجایی استفاده از پهپاد و بهره گیری از سیستم‌های مدرن آبیاری زیر سطحی را از جمله برنامه‌های هلدینگ کشاورزی فردوس پارس است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص صادرات مجموعه بنیاد در بخش دامی و کشاورزی گفت: اغلب تولیدات ما برای استفاده در داخل است و تابع سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع هستیم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان افزود: باید توجه داشته باشیم که صادرات محصولات کشاورزی به معنای صادرات آب است. به عنوان مثال در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰ هزار تن هندوانه در کل کشور صادر می‌شود و این در حالی است که برای هر کیلو هندوانه ۵۰۰ لیتر آب مصرف شده؛ پس لازم است در صادرات محصولات کشاورزی به تمام این موضوعات توجه شود.

رجایی با بیان اینکه مجبور به واردات ژن هستیم تا فاصله بهره‌وری دامی خود را با دنیا کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون رأس بز با تولید شیر صفر در کشورمان داریم که برای بهبود این شرایط لازم است اصلاح ژنتیک در این بخش انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر بنیاد مستضعفان کمتر از یک درصد دام مولد کشور را در اختیار دارد، اما حدود ده درصد شیر کشور را تولید می‌کند. بر همین اساس باید توجه داشت که اصلاح این وضعیت تولید شیر در کشور جز با ارتقا تکنولوژی و افزایش راندمان امکان پذیر نیست.

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوالی درباره میزان صرفه جویی آب در گروه بنیاد نیز گفت: در حال حاضر تمام طرح‌های جدید این هلدینگ از سیستم‌های آبیاری نوین استفاده می‌کنند و خوشبختانه امروز توانسته ایم با عبور از سیستم‌های آبیاری بارانی، به سمت استفاده از سیستم‌های آبیاری زیر سطحی که راندمان را به ۹۹ درصد می‌رساند حرکت کنیم.

رجایی در پاسخ به سوالی درباره کمبود نهاده‌های دامی در کشور اظهار کرد: تنها چاره ما برای حل این مشکل، افزایش بهره وری تولید از زیر ۴۵ درصد به حدود ۹۰ درصد است تا بتوانیم بخش قابل قبولی از نهاده‌های مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم.  

کد خبر: ۹۴٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha