۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
تاوان خام فروشی را مردم می‌پردازند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

تاوان خام فروشی را مردم می‌پردازند

زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت‌ها به خام فروشی عادت کرده اند و تاوان آن را مردم می‌پردازند.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای کاهش خام فروشی و افزایش ارزش افزوده در بخش‌های مختلف چه برنامه‌ای دارید؟ افزود: یکی از اشکالات بزرگ در کشور این است که به حداقل‌ها یعنی همان خام فروشی بسنده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منافع برخی‌ها به این است که خام فروشی ادامه پیدا کند، به تخلف یکی از پتروشیمی‌های شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: این پتروشیمی مواد خام را با هزار تومان زیر قیمت به ترکیه صادر می‌کرد و اسناد آن موجود است و وقتی موضوع را پیگیری کردیم دیدیم که این مواد خام به ترکیه می‌رود و چون خودشان در ترکیه سرمایه گذاری کرده بودند این مواد در کارخانه‌ای در ترکیه به محصولی تبدیل و به ایران ارسال می‌شد که این خیانتی بزرگ است.

زاکانی گفت: ما همین موارد را در صنعت فولاد، پتروشیمی، نفت، بنزین، فرآورده‌های پتروپالایشگاهی و حوزه کشاورزی داریم در حالیکه مثلا حوزه کشاورزی ما بی نهایت ظرفیت در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی در بخش معدن هم رتبه کشور را از ۷ به ۲۰ رسانده است، گفت: ما همچنان علاقمندیم در این حوزه خام فروشی کنیم در حالی که روی گوهر زندگی می‌کنیم و باید محصول را صادر کنیم.

وی گفت: هم اکنون شرایط ما به گونه‌ای است که بازار و اقتضائات آن برای دریافت این محصول نهایی کاملا آمادگی دارد.

نامزد ریاست جمهوری گفت: ۱۵ کشور همسایه ما ۱۱۴۳ میلیارد دلار واردات داشتند در حالیکه سهم ما حدود دو درصد یعنی ۲۳ میلیارد دلار بود و ۵ کشور اوراسیا نیز ۳۷۰ میلیارد دلار واردات داشتند که سهم کشور ما ۶۰۰ میلیون دلار بود که این فاجعه است.

زاکانی گفت: هم اکنون می‌توانیم محصولات نهایی خود را به کشورهایی از جمله چین، روسیه، پاکستان و عراق صادر کنیم و آن‌ها فوق‌العاده در این خصوص برای ما زمینه دارند، اما به خام فروشی عادت کرده ایم و دوست داریم محصول نهایی را از آن کشورها بگیریم و در نهایت تاوان آن را باید از جیب مردم مان بپردازیم.

کد خبر: ۹۴٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha