۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
بازار مسکن در فاز احتیاط| روند ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه می یابد!
تحلیل هفتگی بازار مسکن

بازار مسکن در فاز احتیاط| روند ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه می یابد!

در حالی که چند روز به انتخابات ریاست جمهوری مانده بازار ملک در انتظار به سر برده و اندک خریداران این روزهای ملک می‌خواهند بدانند بازار چه روندی در پیش خواهد گرفت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالی که تنها چند روز به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر مانده و کاندیداها سنگین‌ترین وعده‌ّهای خود در حوزه‌های مختلف و از جمله مسکن را روی میز گذاشته‌اند، بازار ملک همچنان در انتظار به سر می‌برد. انتظاری که ناظران به آن «فاز احتیاط انتخاباتی» می‌گویند. اندک خریداران این روزهای ملک می‌خواهند بدانند بازار در روزهای پس از انتخابات، چه روندی در پیش خواهد گرفت، آیا رکود و کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد یا اینکه افزایش قیمت‌ها از سر گرفته می‌شود؟

از نگاه اخبار
در روزهای اخیر سه خبر در حوزه مسکن منتشر شد که دوتای آنها به مسکن ملی مرتبط است. ابتدا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد ثبت نام جدید مسکن ملی که قرار بود از ۱۷ خرداد آغاز شود با ۲ روز تاخیر شروع می‌شود. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به رادیو گفت که ظرفیت جدید در ۲۴۰ شهر ایجاد شده و پس از آن نیز نام شهرهایی که می‌توان برای دریافت مسکن ملی در آنها اقدام کرد، در رسانه‌ها منتشر شد.

<a class=بازار مسکن در فاز احتیاط| روند ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه می یابد!" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/19/4/77460.jpg" width="600" />

اما خبر آخر درباره تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان که باز هم بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی و طبق تصمیم ستاد ملی کرونا تا پایان شهریورماه تمدید شد. طبق اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه، شناسایی خانه‌های خالی از سکنه به منظور اعمال مالیات است.

دولت آینده جدا از تعهداتی که در زمینه ساخت مسکن می‌دهد با مشکل تمام کردن طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی نیز دست به گریبان است

برنامه دولت دوازدهم برای ثبت ماه در طرح مسکن ملی در حالی ادامه دارد که همچنان طرح مسکن مهر که در دولت نهم آغاز شده بود، به پایان نرسیده است. آن هم در شرایطی که این دولت بارها و بارها زمان‌هایی را برای پایان این طرح و واگذاری واحدها به مالکان اعلام کرده بود که تقریبا هیچ‌کدام محقق نشده‌اند. اکنون نیز وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید افتتاح ۲۱ هزار واحد مسکن مهر در خرداد ماه انجام می‌شود و بقیه واحدها به دلیل وجود مشکلات حقوقی (مانند داشتن معارض) به دولت آینده می‌روند. ‌بدین ترتیب دولت آینده جدا از تعهداتی که در زمینه ساخت مسکن می‌دهد با مشکل تمام کردن طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی نیز دست به گریبان است.

بیش از دو سوم تقاضای معمول از بازار مسکن خارج شده و در انتظار آینده به سر می‌برد. هرچند عنوان شده است که این میزان کاهش تقاضا مربوط به گروه سفته‌بازان است که ۷۷ درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهند

در همین حین گزارش ها حاکی از این است که بیش از دو سوم تقاضای معمول از بازار مسکن خارج شده و در انتظار آینده به سر می‌برد. هرچند عنوان شده است که این میزان کاهش تقاضا مربوط به گروه سفته‌بازان است که ۷۷ درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهند.

وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری برای رساندن سطح تولید مسکن از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد فعلی به یک میلیون واحد در کنار احتمال اعمال پایه‌های مالیاتی جدید بر واحدهای خالی و معاملات سوداگرانه باعث این خروج شده است.

فاصله متوسط قیمت گران‌ترین خانه‌های تهران با ارزان‌ترین‌ها به حدود ۵ برابر رسیده
در روزهای اخیر، گزارش فصلی ملک رادار از بازار آنلاین مسکن در زمستان ۱۳۹۹ منتشر شد که نشان می‌دهد فاصله متوسط قیمت گران‌ترین خانه‌های تهران با ارزان‌ترین‌ها به حدود ۵ برابر رسیده است. منطقه یک گران‌ترین خانه‌ها را دارد و منطقه ۱۷ ارزان‌تر از دیگر نقاط پایتخت است. فاصله زیاد قیمتی بین مناطق مشهد و کرج هم وجود که در گزارش فصلی ملک‌رادار جزییات این آمار قابل مشاهده است. همچنین در شهرهایی که به عنوان حومه تهران شناخته می‌شوند، فاصله قیمتی ۱۳ برابری میان گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق وجود دارد.

همانطور که مناطق نیمه شمالی شهر در دوره رشد قیمت پیشرو بوده‌اند اکنون نیز در مسیر کاهش قیمت، این مناطق در ابتدای لیست قرار گرفته‌اند. با این حال فعالان بازار مسکن در این مناطق عنوان می‌کنند معاملات خرید و فروش در این مناطق چندان قابل توجه نیست

اما این قیمت‌ها تنها نیمی از موضوع را نشان می‌دهد. در نیمه دیگر می‌توان مشاهده کرد که بازار مسکن در دو نیمه شمالی و جنوبی تهران مسیر متفاوتی را طی می‌کند. هم گزارش فصلی زمستان و هم گزارش‌هایی که در بهار امسال تهیه شده‌اند نشان می‌دهند همانطور که مناطق نیمه شمالی شهر در دوره رشد قیمت پیشرو بوده‌اند اکنون نیز در مسیر کاهش قیمت، این مناطق در ابتدای لیست قرار گرفته‌اند. با این حال فعالان بازار مسکن در این مناطق عنوان می‌کنند معاملات خرید و فروش در این مناطق چندان قابل توجه نیست و در عوض، مناطق جنوبی با رکود کمتری مواجه شده‌اند.

اما به صورت کلی واسطه‌های ملکی می‌گویند که روند ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و قیمت‌های پیشنهادی نسبت به اواخر سال گذشته ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۹۴٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha