۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
ایران از نظر افت ارزش پول در دنیا اول شد| جمعیت زیر خط فقر ۲ برابر شد 
رییس اتاق بازرگانی تهران:

ایران از نظر افت ارزش پول در دنیا اول شد| جمعیت زیر خط فقر ۲ برابر شد 

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران از نظر کاهش ارزش پول یا افت ارزش پول ملی در مقام اول دنیا  قرار دارد، گفت: جمعیت زیر خط فقر از از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در بیست و چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران امروز با بیان اینکه مهم ترین موضوع امروز کشور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که این هفته برگزار می شود، ادامه داد: «مهم ترین مسئله دولت آینده قطعا اقتصاد است. در مناظره های انتخاباتی متاسفانه کمتر به چالش های اصلی اقتصادی پرداخته شد و هر کدام از کاندیداهای محترم بیشتر یک مدینه فاضله را طراحی کردند و قول و قرارهایی گذاشتند ولی کمتر پرداخته شد که به چه صورت و باچه هزینه و درآمدی می خواهند این کارها را انجام دهند. حتما مشکلات اقتصادی بزرگی سر راه هر کدام از عزیزان که دولت آینده را در دست بگیرند وجود خواهد داشت.

 ایران در سال گذشته از نظر کاهش ارزش پول یا افت ارزش پول ملی در مقام اول دنیا قرار گرفت. همچنین ایران از نظر تاب آوری اقتصادی با نمره  ۱۶.۱ از ۱۰۰ امتیاز رتبه ۱۲۸ را در بین ۱۳۰ کشور جهان  به خود اختصاص داد 

کسری بودجه بالایی را خواهیم داشت
رئیس اتاق تهران در ادامه به بیان گزارشی از چند شاخص اقتصادی پرداخت و گفت مهم ترین بحث، موضوع بودجه است. «بودجه از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۱۳۷۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

او ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به این حجم افزایش بودجه ما با کسری بودجه بالا مواجه باشیم؛ به خصوص تا زمانی که دولت جدید بخواهد مستقر شود، حداقل ۵ ماه از سال گذشته است و احتمال اینکه شاهد کسری بودجه بالا باشیم بسیار زیاد است.

رئیس اتاق تهران در ادامه رشد پایه پولی و نقدینگی را از مهم ترین آسیب های کسری بودجه در کشور دانست و گفت: نقدینگی در سال ۱۳۹۱، ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که در پایان سال ۱۳۹۹ به ۳۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده است و به همین دلیل ما تورم های بسیار بالایی را در سال های گذشته شاهد بوده ایم و در اردیبهشت ماه امسال تورم به ۴۱ درصد رسیده است و این تورم تا پایان سال یک تورم دو رقمی خیلی بالایی خواهد بود.

کاهش رشد اقتصادی، تورم و افزایش نقدینگی باعث شده است طبق گزارش موسسه عالی پژوهش های سازمان تامین اجتماعی فاصله طبقاتی در کشور افزایش پیدا کند و جمعیت زیر خط فقر از ۱۵ درصد به حدود ۳۰ درصد رسیده است

جمعیت زیر خط فقر دوبرابر شد 
او در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش فاصله طبقات اجتماعی و اثرات تورم و نقدینگی بر آن اشاره کرد و گفت: کاهش رشد اقتصادی، تورم و افزایش نقدینگی باعث شده است طبق گزارش موسسه عالی پژوهش های سازمان تامین اجتماعی فاصله طبقاتی در کشور افزایش پیدا کند و جمعیت زیر خط فقر از ۱۵ درصد به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

خوانساری به کاهش شدید سرمایه گذاری هم اشاره کرد و گفت: بنگاه های اقتصادی به علت شرایط تورمی و موانع کسب و کار که در طول سال های گذشته با آن رو به رو بوده اند از سرمایه گذاری اجتناب می کنند. برای اولین بار در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رشد سرمایه گذاری نسبت به استهلاک منفی شده است که این زنگ خطر بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور است. اگر آسیب شناسی نشود که علت عدم سرمایه گذاری و فرار نخبه ها چی هست، آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد و هر چقدر این عدم رسیدگی طولانی تر شود حتما حل مشکل سخت تر می شود.»

یک میلیون نفر به بیکاران افزوده شد
او  در ادامه به حجم بالای بیکاری در کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۹ با توجه به رشد کُند اقتصاد و منفی بودن آن و بحث کرونا از میزان اشتغال کاسته شده و از ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر رسید که کاهش یک میلیون نفری اشتغال را نشان می دهد. البته مقدار زیادی از آن طبیعتا به کرونا ارتباط دارد.

خوانساری به شاخص تاب آوری هم اشاره کرد و گفت: «طبق گزارش موسسه اف ام آی؛ ایران از نظر تاب آوری اقتصادی با امتیاز ۱۶.۱ از ۱۰۰ امتیاز رتبه ۱۲۸ را در بین ۱۳۰ کشور جهان دارد. این درحالی است که رتبه ترکیه ۶۰ است و ما تنها از دو کشور در انتهای فهرست جلوتر هستیم.

او همچنین ادامه داد : ایران در سال گذشته از نظر کاهش ارزش پول یا افت ارزش پول ملی در مقام اول قرار داشته و این به خاطر این بوده که سالیان سال است که تورم وجود داشته ولی متناسب با آن ارز قیمت واقعی خود را پیدا نکرده بود و یکباره با رها شدن فنر ارز اتفاقی که رخ داد کاهش شدید ارزش پول ملی بود.»

هر روز رسوب کالا در گمرک، قیمت ها را یک درصد بالا می برد 
رئیس اتاق در بازرگانی در ادامه صحبت های خود به وضعیت تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش های اعلامی از طرف گمرک در دو ماه ابتدایی سال ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است و حدود ۱۲.۸ میلیارد دلار بوده است.

او همچنین از رشد ۴۸ درصدی صادرات خبر داد و گفت: در دو ماه امسال ۶.۳ میلیارد دلار کالا صادر و ۶.۵ میلیارد دلار کالا وارد شده است.

توقف کالا در گمرک که پیش از کرونا ۲۰ روز بوده حالا به ۵۰ روز رسیده است. این در حالی است که طبق گفته های رئیس گمرک هر روز توقف کالا باعث رشد یک درصدی قیمت کالا می شود

وی همچنین با اشاره به رسوب کالا در گمرکات کشور، گفت: توقف کالا در گمرک که پیش از کرونا ۲۰ روز بوده حالا به ۵۰ روز رسیده است. این در حالی است که طبق گفته های رئیس گمرک هر روز توقف کالا باعث رشد یک درصدی قیمت کالا می شود و با توجه به این عدد ببینید چه حجمی از عدد رقم ها متاسفانه بر اقتصاد کشور بار می شود.

کد خبر: ۹۳٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha