۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
سود بالای تسهیلات بانکی، تولید را پرهزینه کرده است
قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت:

سود بالای تسهیلات بانکی، تولید را پرهزینه کرده است

جلواتی، قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت گفت: نرخ ۳۰ درصدی سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، عملاً تولید را پرهزینه و بدون صرفه اقتصادی کرده است.

به گزارش بازار، محسن جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه مردم با یک فشار تورمی ناشی از رشد نقدینگی مواجهند گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود به سپرده ها پرداخت می شود که همین موضوع یکی از عوامل اصلی ازدیاد نقدینگی و تورم است.

وی افزود: عدم نظارت بانک مرکزی بر این مسئله و عدم هماهنگی بین دستگاه های ذیربط در سال های اخیر نیز به افزایش نقدینگی دامن زده است.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه دولت آینده باید یک دولت انقلابی و عدالت محور و رویکرد آن به رشد اقتصادی نیز همراه با توجه به قشر ضعیف باشد گفت: دولت آینده باید جلوی تورم لجام گسیخته را بگیرد و کشور را از تبعات مهلک اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی این موضوع حفظ کند.

جلواتی میزان شکاف طبقاتی در جامعه را خجالت آور دانست و گفت: دولت سیزدهم با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید این شکاف طبقاتی را کاهش دهد و در باز پس گیری ثروت از ثروتمندانی که نظام ربوی بانکها عامل آن بوده نیز اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه عده ای از سپرده گذاران عامل افزایش نقدینگی هستند خاطرنشان کرد: هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد چراکه کاهش تورم و کاهش فشار به مردم باعث تقویت اعتماد مردم و افزایش رضایتمندی عمومی جامعه خواهد شد.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به راهکارهای کنترل تورم و مدیریت نقدینگی در دولت سیزدهم گفت: برنامه های دولت سیزدهم باید معطوف به این باشد که حرکت نقدینگی را از سپرده به سمت تولید جهت دهی کند.

جلواتی با بیان اینکه نرخ ۳۰ درصدی سود تسهیلات برای تولیدکنندگان، عملاً تولید را پرهزینه و بدون صرفه اقتصادی کرده است، گفت: در شرایطی که هزینه تولید بسیار بالاست اما شاهدیم که یک عده سود سپرده بانکی را بدون هیچ زحمت و خدمت و پرداخت مالیاتی از آن خود می کنند.

وی یادآور شد: ما بارها پیشنهاد دادیم که کلیه سودهای پردختی به سپرده های سرمایه گذاری بالای صد میلیون تومان که از سال ۱۳۹۰ با نقض قانون عملیات بانکی و نامشروع پرداخته شده پس گرفته شود و به سمت تولید حرکت کند.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت بر لزوم شفاف سازی برداشت از سپرده ها و محل مصرف آن ها تأکید و اظهارکرد: اخذ مالیات از عایدی سرمایه در بازارهای دارایی برای حذف سوداگری و هدایت نقدینگی به سمت تولید و کاهش تورم به شدت ضروری است.

کد خبر: ۹۳٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha