۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
 رشد ۱۹ درصدی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی در نیمه دوم سال ۹۹
مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو اعلام کرد

رشد ۱۹ درصدی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی در نیمه دوم سال ۹۹

دومین گزارش شش ماهه ارزیابی عملکرد شوراهای استانی منتشر شد. این گزارش رشد ۱۹ درصدی عملکرد شوراهای استانی در نیمه دوم ۹۹ را نشان می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو از انتشار دومین گزارش شش ماهه ارزیابی عملکرد شوراهای استانی توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگو خبر داد که در آن ضمن معرفی شاخص‌ها و مؤلفه‌های ارزیابی، وضعیت استان‌ها در هر یک از شاخص‌ها طی شش ماهه دوم سال ۹۹ تحلیل و بررسی شده است.

محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو، درباره گزارش شش ماهه ارزیابی عملکرد شوراهای استانی تاکید کرد: مکانیزم ارزیابی شوراهای استانی که به منظور بهبود و ارتقای فعالیت شوراهای گفت‌وگو شکل گرفته است از سال ۹۵ با هماهنگی بین اتاق ایران و وزارت کشور تهیه شد که از ابتدای سال ۹۶ نیز به مرحله اجرا درآمده و تا کنون نیز ۱۴ دوره ارزیابی صورت پذیرفته است.

بر اساس اظهارات او از سال ۹۹ پایش عملکرد شوراهای استانی طبق دستورالعمل جدید ارزیابی صورت گرفت که معیارهای سختگیرانه‌تری نسبت به ویرایش‌های قبلی دستورالعمل ارزیابی داشت و موضوعاتی از جمله به نتیجه رسیدن مصوبات شورای گفت‌وگو در استانها را هدف قرار داد.

عامری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: با توجه به آن که استفاده آنها از ظرفیت قانونی برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو در استان‌ها یکی از معیارهای مهم ارزیابی عملکرد استانداران توسط وزارت کشور است، نتایج ارزیابی شوراهای استانی نیز به عنوان گزارش عملکرد استانداران در شورای گفت‌وگوی استان از طریق این وزارتخانه در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد.

مدیر اجرایی شــورای گفت وگو در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج ارزیابی شوراهای استانی در سال ۹۹ اشاره کرد و ادامه داد: در ارزیابی شش ماهه اول طبق نتایج حاصل شده، استان‌های اصفهان و خوزستان رتبه اول، خراسان رضوی و کرمان رتبه دوم و استان بوشهر رتبه سوم را کسب کردند که در یکصد و دومین نشست شورای گفت‌وگو نیز از استان‌های برتر قدردانی به عمل آمد. در ارزیابی صورت گرفته طی شش ماهه دوم سال ۹۹، استان مازندران همراه با استان اصفهان در ردیف اول رتبه بندی قرار گرفت؛ استان های بوشهر و مرکزی رتبه دوم و استان آذربایجان شرقی نیز رتبه سوم را بدست آوردند.

عامری تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که در شش ماهه دوم سال ۹۹، نیمی از استان‌ها بیش از ۸۰ امتیاز را کسب کردند در حالی که در نیمه اول این تعداد فقط شامل ۵ استان بوده است.

مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو خاططرنشان کرد: مقایسه بین نتایج ارزیابی شش ماهه دوم شوراهای استانی در سال۹۹ با نیمه اول آن، نشان از رشد و پیشرفت قابل ملاحظه عملکرد این شوراها در نیمه دوم سال دارد؛ به نحوی که میانگین امتیاز ارزیابی کل شوراهای استانی در شش ماهه دوم سال ۹۹، برابر ۷۵.۲۸ بوده که نسبت به مدت مشابه آن در نیمه اول که رقم ۶۳.۱۷ از ۱۰۰ امتیاز است، رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق اظهارات او، از جمله دلایل عمده این افزایش، برگزاری ۱۶۹ نشست در نیمه دوم سال ۹۹ است که این رقم در شش ماهه اول سال قبل ۱۴۱ نشست بوده از طرف دیگر با توجه به اینکه در این دوره نسبت به دوره قبل استان‌ها در خصوص تغییرات صورت گرفته در مکانیزم ارزیابی و نیز نحوه سنجش مؤلفه‌ها و معیارهای ارزیابی آگاهی و شناخت بیشتری پیدا کردند، میانگین امتیازات استان‌ها در اکثر شاخص‌های ارزیابی روند افزایشی نشان می‌دهد. همچنین در ارزیابی سالانه نیز مشاهده شد که میانگین امتیازات کل سالانه شوراهای استانی در سال ۹۹ رقم ۶۹.۲۳ بوده که نسبت به سال ۹۸ نیز رشد ۵ درصدی داشته است.

مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو همچنین از برگزاری دو کارگاه آموزشی در زمینه الزامات نحوه نگارش گزارش‌های کارشناسی و نیز موضوعات ملی و فراگیر برای دبیرخانه شوراهای استانی از سوی دبیرخانه شورای ملی در آذر ماه سال گذشته خبر داد که این موضوع نیز تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت برخی از مؤلفه‌های ارزیابی داشته است.

عامری با توجه به تغییرات صورت گرفته در دستورالعمل جدید، نظیر اولویت دادن به طرح موضوعات استانی و تمرکز بر حل مسائل منطقه‌ای و ارجاع موضوعات ملی و فراگیر به دبیرخانه شورای ملی طبق ماده ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، گفت: بسیاری از استان‌ها در شش ماهه دوم سال گذشته اقدام به برگزاری جلسات مشترک بین استانی در قالب کارگروه‌های تخصصی و نشست‌های اصلی کردند و موضوعات و مسائل بین استانی را به صورت مشترک و در برخی موارد با نظارت دبیرخانه شورای ملی مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو تحقق مصوبات شوراهای استانی مورد بحث قرار گرفت.

به اعتقاد عامری اگر چه همچنان به دلیل عدم ضمانت اجرای مصوبات در برخی از استان‌ها فرایند تحقق مصوبات با تاخیر صورت می‌پذیرد و یا اجرا نمی‌شود؛ اما خوشبختانه طبق دستاوردهای ارسالی استان‌ها متوجه شدیم که در سال‌های اخیر دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها همکاری و تعامل بیشتری در زمینه اجرای مصوبات شوراهای استانی داشتند.

او تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت موضوع دستاورد شوراهای استانی، دبیرخانه شورای ملی اقدام به تهیه مستندی با عنوان " راهنمای نحوه اعلام دستاورد شوراهای استانی" در قالب الحاقیه شماره ۱ دستورالعمل ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی کرد تا علاوه بر شیوه صحیح نگارش دستاوردها، خروجی و نتایج تحقق مصوبات شورای استان نیز اطلاع رسانی شود.

مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو با بیان این مطلب که اطلاع‌رسانی فعالیت‌های شورای استان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و منابع خبری از جمله پایگاه خبری اتاق ایران از مؤلفه‌هایی است که در شیوه جدید ارزیابی به آن توجه شده است، تصریح کرد: در صورتی که دبیرخانه شورا وب سایت مجزا و یا صفحه اختصاصی در سایت اتاق استانی داشته باشد و خدمات خود را اطلاع رسانی کند از امتیاز تخصیص یافته برخوردار خواهد شد.

بر اساس اظهارات عامری، دبیرخانه شورای ملی به منظور ارتقای کیفیت و یکسان‌سازی اطلاعات مندرج در وبسایت اختصاصی شورای استان‌ها یا صفحه مجزای شورای گفت‌وگو در سایت اتاق‌های استانی و نیز در خصوص چگونگی نحوه ارسال خبر جلسات و دستاوردها، مستندی به عنوان الحاقیه شماره ۲ دستورالعمل ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی تهیه کرده تا از این طریق بهبود نسبی در سطح اطلاع رسانی این شوراها حاصل شود.

علاقه‌مندان می توانند برای دریافت گزارش‌های تحلیلی ارزیابی عملکرد شوراهای استانی مربوط به بازه زمانی شش ماهه اول و دوم سال ۹۹ و همچنین دستورالعمل ارزیابی شوراهای استانی به وبسایت شورای گفت‌وگو مراجعه کنند.

کد خبر: ۹۳٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha