۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
عدم اتفاق نظر کشورهای گروه هفت در مورد چین| غرب نمی تواند مانع گسترش قدرت چین شود
استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار:

عدم اتفاق نظر کشورهای گروه هفت در مورد چین| غرب نمی تواند مانع گسترش قدرت چین شود

«رابرت شاپیرو» معتقد است که میان کشورهای گروه هفت جهت مقابله با چین اتفاق نظر وجود نداشته و غرب نمی تواند مانع توسعه قدرت چین شود.

بازار؛ گروه بین الملل: سران گروه G۷ در نشست این گروه که در انگلیس برگزار شده، از برنامه خود برای اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در کشورهای توسعه یافته خبر دادند.

این اقدام با هدف مقابله با پروژه ده‌ها میلیارد دلاری زیرساختی چین موسوم به «یک کمربند-یک جاده» اجرایی می‌شود. این توافق موسوم به B۳W یا «ساخت دوباره جهانی بهتر» در روز دوم اجلاس گروه ۷ در شهر کورن‌وال انگلیس حاصل شده است.

بنا به گفته یک مقام بلندپایه در دفتر رئیس جمهور آمریکا، اعضای گروه G۷ گفته‌اند که این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف ایجاد یک ساختار همکاری شفاف در حوزه زیرساخت‌ها باکشورهای در حال توسعه انجام شده تا به آنها کمک شود تا بخشی از نیاز ۴۰ هزار میلیارد دلاری آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت تأمین شود.

در این راستا گفتگویی با پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا و عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا انجام شده که در ادامه می آید.

*سران گروه ۷ از برنامه خود برای اجرای پروژه‌های زیرساختی با هدف مقابله با پروژه جاده ابریشم چین(یک کمربند-یک جاده) خبر دادند. دلایل اتخاذ چنین تصمیمی چیست؟
یکی از طرح های پیشنهاد شده در نشست گروه هفت که به طور صریح بیان شد مقابله با طرح «یک کمربند یک جاده» چین است. غرب و به خصوص آمریکا اکنون متوجه شده اند که باید جلوی نفوذ سیاسی و اقتصادی چین را بگیرند لذا طرح «ساخت جهانی بهتر» را مطرح کرده اند.

*دولت بایدن در تلاش است تا متحدان اروپایی و ژاپن را ذیل گروه ۷ برای تقابل با چین همراه سازد. به نظر می رسد متحدان آمریکا به اندازه واشنگتن دشمنی با چین ندارند و چین را صرفا رقیب می دانند تا دشمن. ارزیابی شما چیست؟
به نظر من متحدان امریکا به ویژه ژاپن از چین قدرتمند راضی نیستند و خواهان ایجاد مانع در مسیر رشد و توسعه قدرت پکن هستند. اما کشورهایی اروپایی به طور کامل خواهان مقابله با چین نبوده و این مهم در نشست گروه هفت نیز  به وضوح قابل مشاهده بود.

*آیا تلاشهای امریکا و متحدانش قادر خواهد بود جلوی اجرای طرح «یک کمربند-یک جاده» را بگیرد؟
خیر. طرح جاده ابریشم چین حدود هشت سال پیش مطرح شده و بسیاری از پروژه های آن عملی شده اند اما ایالات متحده امریکا و غرب به تازگی طرح خود را جهت کمک به کشورهای در حال توسعه مطرح کرده اند ضمن اینکه هنوز منابع بودجه آن نیز مشخص نیست و آنگلا مرکل به صراحت در این نشست گفت که بودجه طرح ساخت دنیای بهتر به راحتی تامین نمی شود.

*چین در حال حاضر به دنبال توسعه اقتصادی است. این در حالی است که امریکا در تلاش است تا پکن را وارد بازی ژئوپلیتیک کند تا انرژی این کشور را بگیرد. آیا چین نهایتا وارد بازی ژئوپلیتیک امریکا می شود؟
به نظر من چین تمرکز خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت. چین منافع ملی خود که همان اقتصاد روبه رشد و تبدیل به قدرتمندترین کشور از لحاظ اقتصادی است را اولویت قرار خواهد داد نه بازیهای ژئوپلیتیکی امریکا.

*آینده گروه ۷ با توجه به خیزش اقتصادی چین چیست؟
چین اکنون به حدی قوی شده است که حتی اتحاد کشورهای عضو گروه هفت نیز نمی تواند مانع عبور آن از پله های قدرت شود. همانطور که گفتم میان کشورهای غربی اتفاق نظری جهت مقابله با چین وجود ندارد و کشورهای مانند آلمان و ایتالیا قدرت اقتصادی چین را به رسمیت شناخته و وارد روابط تجاری و اقتصادی با آن شده اند.

کد خبر: ۹۳٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha