۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
استراتژی آمریکا برای مهار اقتصاد چین| خروجی نشست محرمانه گروه ۷ علیه پکن چه بود؟
بازار گزارش می دهد؛

استراتژی آمریکا برای مهار اقتصاد چین| خروجی نشست محرمانه گروه ۷ علیه پکن چه بود؟

آیا غرب می تواند در زمینه تجارت و حقوق بشر با پکن مقابله و در زمینه بحران آب و هوا همکاری کند؟

بازار؛ گروه بین الملل: در یک جلسه ۹۰ دقیقه ای بسیار امن، با قطع شدن تلفن و وای فای، رهبران G۷ با مسئله ای مهم دست و پنجه نرم می کردند - چین و توازن مناسب بین رقابت شدید و همزیستی لازم و ضروری. آیا غرب می تواند در زمینه تجارت، حقوق بشر و قوانین سرمایه گذاری با چین مقابله و در مورد تغییر اقلیم همکاری کند؟

به گفته مقامات آمریکایی بایدن علاقه مند به این موضوع بود که رهبران G۷ نه تنها در اعلامیه خود استفاده از کار اجباری در استان سین کیانگ در غرب چین را سرزنش کنند، بلکه غرب به طور مشترک موافقت کند در این مورد به طور جمعی اقدام کند.

باید گفت تیم های ترامپ و بایدن در مورد بهترین پاسخ به معضل چین با هم اختلاف دارند. سیاست بایدن فقط اعمال تعرفه ها در یک جنگ تجاری یا اعمال تحریم ها نیست، بلکه دستیابی به موافقت اروپا برای رقابت بیشتر با چین است.

مشاور امنیتی سابق ترامپ در موسسه بروکینگز در این ارتباط گفت: با نگاهی به سالهای گذشته ترامپ می بینیم که وی به طور مداوم اتحادیه اروپا را به عنوان یک رقیب تجاری خصمانه توصیف می کند که عملاً تفاوتی با چین ندارد. اگر ایالات متحده آمریکا هزینه امنیت نظامی اتحادیه اروپا را می پردازد باید بدون محدودیت به بازارهای اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشد. این واقعیت چشم او را نسبت به فضیلت همکاری با اتحادیه اروپا برای به چالش کشیدن چین بست.

برعکس ترامپ، بایدن این هفته در خاک اروپا بود تا پس از چهار سال اعتماد متحدان خود را جلب کند. در کورن وال، او هرگز فرصتی برای ارسال یک دسته گل ایجاد نکرد، آنگلا مرکل را به کاخ سفید دعوت کرد و یک منشور آتلانتیک جدید را با انگلیسی ها امضا کرد و به رابطه ویژه زمان جنگ اشاره داشت و تأکید کرد که از حضور در آنجا خوشحال است.

وی همچنین در تلاش است تا استراتژی معتبری را به اروپا پیشنهاد دهد که بتواند با آن مدل سرمایه داری دولت چین را به چالش بکشد. بنابراین وی طرحی برای مقابله با طرح یک کمربند یک جاده چین؛ طرحی برای جایگزینی سلطه هواوی و طرحی برای تأمین امنیت زنجیره های تأمین پیشنهاد کرد.

«جنیفر هیلمن»، از شورای روابط خارجی آمریکا خاطر نشان کرد که کاخ سفید هفته گذشته گزارشی ۱۰۰ صفحه ای با عنوان ساخت زنجیره های تامین انعطاف پذیر، احیای مجدد تولید و تقویت رشد گسترده تهیه کرده است. این گزارش فقط طرحی برای احیای اقتصاد ایالات متحده آمریکا نبود، بلکه پیشنهادی جهت متناسب ساختن سرمایه داری آمریکایی و اروپایی است طوری که بتواند با سرمایه داری چینی مورد حمایت دولت مقابله کند.

تمرکز این گزارش بر صنعت نیمه هادی و ساخت باتری های بزرگ مانند باتری های وسایل نقلیه الکتریکی ؛ مواد معدنی حیاتی و داروسازی و مواد دارویی پیشرفته و .... است و در هر بخش، کاخ سفید صریحاً به همکاری با اروپا اشاره دارد.

موضوع همکاری با اروپا را می توان در مورد طرح های ساخت دنیای بهتر از قبل، طرح سبز جهت مقابله با ابتکار یک کمربند یک جاده چین که هدف آن کمک به کشورهای در حال توسعه برای سرمایه گذاری در بنادر، جاده ها و زیرساخت های دیجیتال است نیز مطرح کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در نشست گروه هفت همچنین تلاش داشت همکارانش را به امضای بیانیه مشترکی متقاعد کند که مستقیما از چین بابت کار اجباری در سین‌کیانگ که در آنجا گفته میشود اقلیت مسلمان اویغور هدف رفتارهای پکن قرار میگیرد، انتقاد کنند. این حرکت اما موفقیت‌آمیز نبود.

اما سوال اصلی برای غرب این است : چه اقدامی انجام دهند تا بتوانند جلوی قدرت رو به رشد چین را بگیرند؟

واقعیت این است که  طرح های کاخ سفید جهت مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در صحنه بین المللی فعلا در حد رویا بوده اما چین در ۸ سال پیش از برنامه خود برای اجرای پروژه زیر ساختی یک جاده کمربندی خبر داد که شامل سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای از آسیا تا اروپا بود. از آن زمان به بعد چین توانسته ۲۰۰ سند همکاری با ۱۶۷ کشور و نهاد بین‌المللی امضا کند. این پروژه با هدف افزایش دسترسی بین کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین اجرایی می‌شود که نهایتا به بالا رفتن حجم مبادلات تجاری در حوزه بین الملل منجر خواهد شد.

سخنگوی سفارت چین در لندن ضمن انتقاد از نشست کورن وال گروه هفت گفت: «خیلی وقت است که روزهایی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشورها دیکته می‌شد، گذشته است. ما همیشه بر این باوریم که کشورها،‌ خواه بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، فقیر یا ثروتمند برابر هستند و امور جهانی باید از طریق رایزنی با تمامی کشورها اداره شود».

چین بارها و بارها از قدرت‌های بزرگ انتقاد کرده است که در تلاش‌های خود برای مهار نفوذ چین در سراسر جهان به دوران منسوخ شده «استعمارگرایی» اتکا کرده‌اند.

کد خبر: ۹۳٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha