۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
تامین یک سوم لوازم خانگی کشور از طریق قاچاق
«بازار» گزارش می دهد

تامین یک سوم لوازم خانگی کشور از طریق قاچاق

آمارها نشان میدهد که یک سوم لوازم خانگی کشور از طریق قاچاق وارد می شود در حالی که با وجود یک هزار و ۵۰۰ تولید کننده، تامین لوازم خانگی مورد نیاز مردم با استفاده از توانمندیهای داخلی دور از دسترس نیست.

بازار؛ گروه صنعت: آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که در پایان سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است.

رشد ۷۸ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته
در حالی تولید انواع لوازم خانگی در کشور سال گذشته ۷۸ درصد رشد داشت که بسیاری از برندهای خارجی به خصوص کره ای ها که سالها در ایران فعال بودند از سال ۹۷ به علت تحریم های امریکا فعالیت های خود را در ایران متوقف کردند.

پس از خروج شرکت های خارجی که بازار لوازم خانگی ایران را در دست داشتند تولید کنندگان لوازم خانگی ایران با استفاده از توانمندهای داخلی میزان تولید خود را جهشی افزایش دهند.

پیش از این «کیوان گردان» مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: سال ۹۹ با توجه به افزایش تولید لوازم خانگی در کشور باید به دنبال حضور در بازارهای صادراتی باشیم تا ارزش افزوده بیشتری از این صنعت نصیب کشور شود.

اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفر و یک میلیون نفری غیرمستقیم
وی بیان کرد: گردش مالی صنعت لوازم‌ خانگی کشور به شش میلیارد دلاری رسیده است و در مجموع در این صنعت برای ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و برای یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم فراهم شده است.

محصولات لوازم خانگی در منازل مردم پس از سالها استفاده به علت استهلاک از بین می رود و خانواده ها ملزم هستند که همواره برای گذران خوب زندگی خود در یک چرخه همواره انواع لوازم خانگی را خریداری کنند.

در این خصوص سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی نیز گفت: برآوردهای ما حاکی از این است که نیاز داخلی به پنج کالای بزرگ یخچال، فریزر، ساید، تلویزیون، اجاق گاز و ماشین لباسشویی بین ۷.۲ تا ۸ میلیون دستگاه در سال اس که باید در داخل زمینه تولید آن فراهم شود.

سال گذشته ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۱۴۰ دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شد
حمیدرضا غزنوی روز (دوشنبه) در نشست خبری با تشریح وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور افزود: با تلاش تولید کنندگان سال گذشته ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۱۴۰ دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شد و مابقی نیاز بازار از قاچاق تامین شده است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی بیان کرد: در صورتی که شرایط برای کاهش کالاهای قاچاق در کشور فراهم شود، تولید داخلی قادر خواهد بود که نیاز بازار را تامین و حتی بخشی از آن را صادر کند.

غزنوی با بیان اینکه گردش مالی صنعت لوازم خانگی کشورحدود شش میلیارد دلار است، گفت: یک سوم گردش مالی این صنعت که دو میلیارد دلار می شود از طریق قاچاق تامین می شود که باید دستگاههای نظارتی از آن جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه موافق ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور در این بخش هستیم مشروط به اینکه فناوری‌های جدید آن را به کشور منتقل شود، گفت: ما به دنبال انحصارگرایی و بستن مرزها به روی سرمایه‌گذاران خارجی نیستیم نبوده و تحریم‌ها را نیز قبول نداریم.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی اظهار داشت: نباید در حوزه‌هایی که در کشور به خودکفایی رسیدیم، اجازه دهیم که سرمایه‌گذاری خارجی شکل بگیرد، بلکه در جاهایی که توان لازم وجود نداشته یا تحریم‌ها اجازه دستیابی به آنها را نداده بود، باید سرمایه گذاری شود.

هرگونه فعالیت های سرمایه گذاری باید تامین منافع ملی باشد
غزنوی بیان کرد: در هرگونه فعالیت های سرمایه گذاری باید تامین منافع ملی در اولویت دستگاه های اجرایی قرار بگیرد، تا پس از سرمایه گذاری بخشی از تولید در داخل و بخشی از آن نیز صادر شود.

غزنوی با اشاره به خروج شرکت های تامین کننده لوازم خانگی از کشور بیان ‌داشت: اگر در سال‌های گذشته برندهای خارجی به گونه‌ای در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده بودند که منجر به انتقال فناوری شده بود، دیگر به راحتی نمی توانستند ایران را ترک کنند.

وی یادآورشد: باید هرگونه سرمایه‌گذاری به کشور همراه با انتقال دانش فنی آن باشد تا ضمن افزایش اشتغالزایی جدید از محصولاتی تولید و قطعات آن در داخل استفاده شود.

غزنوی گفت: کمپروسور یخچال مورد نیاز کشور سالانه بین ۲ تا ۳ میلیون دستگاه است، سرمایه‌گذاری داخلی در این زمینه به صرفه نیست، اما می‌توان از شرکت های خارجی خواست با انجام سرمایه گذاری بخشی از این دستگاه ها در داخلی و بخشی نیز صادر شود.

وی خواستار استخراج نیازمندی‌های سرمایه‌گذاری صنایع خانگی در شورای سیاستگذاری صنعت لوازم‌ خانگی کشور شد و افزود: با وجود یک‌هزار و ۵۰۰ شرکت تولیدکننده لوازم‌ خانگی در کشور، این صنعت انحصاری نیست ولی تولید کنندگان باید همواره کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند.

وی از آمادگی این انجمن برای همکاری با سازمان ملی استاندارد برای اعمال استانداردهای سختگیرانه‌تری صنعت لوازم خانگی خبرداد و گفت: با ارتقا کیفیت هم اکنون برخی از محصولات لوازم خانگی با محصولات کشور های اروپایی برابری می کند.

غزنوی بیان کرد: در حال حاضر در استفاده از فناوری تولید یخچال ساید، ماشین لباسشویی و اجاق گاز چیزی از دنیا کم نداریم، اما در برخی قطعات نیازمند سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به داخل هستیم.

قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی در ایران ضوابط خاص خود را دارد 
وی در خصوص قیمت‌گذاری لوازم خانگی گفت: قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی در ایران ضوابط خاص خود را دارد و دولت نیز بر تعیین قیمت لوازم خانگی نظارت می کند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی با اشاره به افزایش  قیمت لوازم خانگی بیان کرد: رشد ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد کارگران، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه، شیوع بیماری کرونا در برخی کشورها تقاضا برای مواد اولیه را افزایش داده و این در افزایش قیمت لوازم خانگی در کشور تاثیرگذار بوده است.

سالانه حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می شود و برای تشکیل خانواده جوانان نیازمند خرید انواع لوازم خانگی هستند، لذا با نظارت دستگاههای اجرایی نباید قیمت لوازم خانگی بی رویه افزایش یابد تا هرگونه خرید این لوازم برای مردم و خانواده ها بیش از پیش تسهیل شود.

برای افزایش فروش محصولات گرانقیمت از جمله ساید و یا تلویزیون برخی از کارخانه های بزرگ تولید لوازم خانگی می توانند برای فروش کالاهای خود به صورت قسطی با برخی از بانک ها توافق کنند تا با استفاده از تسهیلات بانکی هموطنان بتوانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

کد خبر: ۹۳٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha