۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
دلالها بانی تلاطم بازار ارز| سرانجام بازار پس از انتخابات چه می شود؟
«بازار» گزارش می دهد

دلالها بانی تلاطم بازار ارز| سرانجام بازار پس از انتخابات چه می شود؟

نوسان قیمت در بازار طلا و ارز همچنان ادامه دارد تا جایی که اکنون دلار در آستانه ۲۴ هزار تومان قرار گرفته و نرخ سکه نیز به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بازار؛ بانک و بیمه: طلا، سکه و ارز هر روز قیمت جدیدی به خود می گیرد. به گفته کارشناسان اقتصادی و بازار این نوسان قیمت تا پایان دولت دوازدهم ادامه دار خواهد بود و بازار این کالاها همچنان بی ثبات است.
افت و خیز قیمتی که این روزها باعث تغییر ساعتی نرخ ها در تابلو صرافی ها و واحدهای فروش سکه و ارز در بازار شده و فعالان بازار را دچار سر درگمی کرده است.

کارشناسان بازار و اقتصاددانان می گویند؛ بالا و پایین شدن بهای سکه و ارز در بازار که معمولا در هفته ها و حتی ماههای پایانی هر دولت اتفاق می افتد امری طبیعی است اما اکنون که منابع محدود ارزی در دست دولت است و دولت اختیار قیمت گذاری را نیز دارد بنابراین چنانچه بازار قیمت ها (سکه و ارز) به درستی کنترل نشود قیمت ها صعودی و منابع ارزی کشور در این شرایط سخت اقتصادی به شدت محدود خواهد شد.

نوسان قیمت ها در بازار ارز و سکه

نوسان قیمت طلا، سکه و ارز درحالی اتفاق افتاده است که این روزها خبرهای دلگرم کننده ای از روند مذاکرات و انجام توافقات برجامی آنگونه که منجر به رفع تحریم ها شود به گوش نمی رسد

نوسان و سیر صعودی قیمت طلا، سکه و ارز درحالی اتفاق افتاده است که این روزها خبرهای دلگرم کننده ای از روند مذاکرات و انجام توافقات برجامی آنگونه که منجر به رفع تحریم ها آن هم به زودی های شود به گوش نمی رسد. مذاکراتی که مدتهاست فعالان بازار و خیلی ازسرمایه گذاران به امید ایجاد توافق و رفع همه تحریم ها به انتظار نشسته اند تا قیمت ها در بازار سکه و ارز سیر نزولی به خود گیرد. اما آنگونه که مسئولان اعلام می کنند روند مذاکرات طولانی خواهد بود و هنوز در برخی مسائل مهم و اصلی توافقی حاصل نشده است.

تلاطم در بازار ارز و سکه
عبدالمجید شیخی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بازار ارز و سکه به دلیل مدیریت ضعیف آشفته است. این مسائل مرتبط با جابجایی منابع پولی از بازارهای سرمایه گذاری است که بازار ارز را متلاطم کرده است.

وی با بیان اینکه صاحبان نقدینگی با ایجاد فرصت هایی برای ارزش افزوده بیشتر جز بازی در بخش مجازی اقتصاد کار دیگر نخواهند کرد افزود: هم دولت و هم دلالان عامل ایجاد تلاطم نرخ ارز و سکه در بازار هستند این دو گروه چون از حجم بالای نقدینگی برخوردارند برای  کسب سود هر چه بیشتر بازار را به این سو و آن سو می برند.

دولت در بازار ارز بالاترین نرخ حاشیه سود را نصیب خود می کند، بنابراین در چنین شرایطی هیچ اعتمادی به بازارهای سرمایه گذاری در کشورنیست

این اقتصاددان تصریح کرد: دولت در بازار ارز بالاترین نرخ حاشیه سود را نصیب خود می کند، بنابراین در چنین شرایطی هیچ اعتمادی به بازارهای سرمایه گذاری در کشور نیست چرا که دولت، دلالان و بورس بازها بازارها را قرق کرده و بازیگران اصلی بازار هستند.

شیخی با بیان اینکه دولت اعتقادی به ثبات قیمت ها در بازار را ندارد، افزود: دولت فعلی نه تنها دولتی بدهکار را به دولت آینده تحویل می دهد بلکه بهتر است بگوییم که زمین سوخته را به دولت آینده تحویل خواهد داد.
وی افزود: اینها روز اول آمدند گفتند خزانه خالی است درحالی که خودشان خرانه خالی را تحویل می دهند.

بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۳ هزار ۹۵۰ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است.

دلار در آستانه ورود به کانال ۲۴ هزار تومان
بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان، قیمت یورو ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان و درهم امارات  ۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است.

با کاهش اندک قیمت دلار در بازار، در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۵۷۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۱۰۷ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۷۸۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۱۵ تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

با کاهش قیمت ها در بازار ارز، قیمت سکه و طلا نیز در بازار ارزان شد طوری که هم‌ اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.

علاوه بر این قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۶۹ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، قیمت ها در حالی در بازار طلا، سکه و ارز با نوسان همراه است که معلوم نیست سرانجام این بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری و استقرار دولت جدید چه خواهد بود. کارشناسان تاکید دارند بازار ارز و سکه بازاری پر ریسک است و کسب سود با سرمایه گذاری در این بازار آن هم در چنین شرایط زمانی نامعلوم است.

کد خبر: ۹۳٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha