۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه‌های برق کارخانه‌ها در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه‌های برق کارخانه‌ها در مازندران

 ساری- در حالی هنوز تبعات قطع و خاموشی های بی برنامه برق در مازندران رفع نشده که افزایش چندصد برابری بهای انرژی داد تولیدکنندگان را درآورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش چند صد برابری بهای برق در مازندران در سال مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها داد تولیدکنندگان و صنعتگران را در استان مازندران درآورده است و آن را ضد تولید عنوان می‌کنند.

افزایش چند صد برابری نرخ و تعرفه برق صنعتی و کارگاهی، چرخ برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی را در مازندران از کار انداخته و آنها را به خاموشی کشانده است. این وضعیت درحالی است که تولیدکنندگان معتقدند برنامه‌های اجرا شده از سوی دستگاه‌ها و تولید، ضد تولید به شمار می‌رود.

افزایش بهای انرژی موجب شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، برای تأمین انرژی دغدغه دارند و رشد بهای برق و گاز، چرخ‌های تولید را از کار انداخته است.

افزایش بهای انرژی کارخانه‌ها ضد تولید است
بهمن احمدی مدیرعامل شرکت فولاد بهمن مازندران با اشاره به رشد بی رویه بهای برق از یک سوم و ضعف و اعمال خاموشی‌ها از سوی دیگر، افزایش بهای برق و انرژی در قالب قانون جدید هدفمندی جدید یارانه‌ها، آن را ضد تولید دانست و گفت: قیمت گاز شش برابر و قیمت برق نیز بی رویه افزایش یافته است.

افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه‌های برق کارخانه‌ها در مازندران

وی با اظهار اینکه افزایش نرخ گاز و برق درحالی است که سود تولیدکنندگان در وضعیت کنونی و تورمی منفی است، یادآور شد: تولیدکنندگان و صنعت گران در حال زیان دهی و ضرر هستند و افزایش تعرفه‌های انرژی، مشکلات را شدت می بخشد.

وی از افزایش تعرفه‌های برق و گاز واحدهای صنعتی و تولیدی انتقاد کرد و خواستار توجه مسئولان امر به این معضل شد.

قانون جدید هدفمندی به ضرر تولیدکنندگان است
برخی از تولیدکنندگان با اظهار اینکه دولت با افزایش تعرفه برق و گاز، فشارها را بر این حوزه بیشتر کرده است، عنوان کردند، سیاست‌های دولت در سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها ضد تولید است و دولت باید پایش از گرده تولید بردارد.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه قانون جدید هدفمندی‌ها به ضرر تولید است، افزایش قیمت انرژی را از تبعات این قانون بیان کرد و گفت: در قالب نامه‌ای به مجلس اعتراض تولیدکنندگان را اعلام کردیم.

وی با اظهار اینکه قانون جدید هدفمندی با شعار سال و حمایت از تولید همخوانی ندارد، افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت انرژی‌ها را از جمله چالش‌هایی بیان کرد که صنایع را دچار مشکل می‌کند و افزود: امیدواریم دولت و مجلس اجرای قانون جدید هدفمندی یارانه را مسکوت کند زیرا تولید دچار خدشه می‌شود.

قانون جدید هدفمندی با شعار سال و حمایت از تولید همخوانی ندارد، افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت انرژی‌ها را از جمله چالش‌هایی بیان کرد که صنایع را دچار مشکل می‌کند

وی با اظهار اینکه تبعات افزایش چند صد برابری قیمت حامل‌های انرژی قابل جبران نیست، خواستار ورود شورای گفتگو در این بخش شد و گفت: بسیاری از کارگاه‌های استان به دلیل نداشتن برق دچار مشکل هستند و افزایش قیمت‌ها نیز درد مزمن شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از مسئولان استان خواست تا مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را در زمینه بهای انرژی و کمبود برق بررسی و پیگیری کنند.

روند افزایش بهای انرژی رشد سرمایه گذاری صنعتی در استان مازندران را دچار خدشه می‌کند و پایش آمارها نشان می‌دهد که سال قبل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی در استان انجام شد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی این روند را کند خواهد کرد.

توقف در تولید به دلیل بی برقی
حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران با اشاره به اهمیت تأمین برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی، اظهار داشت: به دلیل مشکل تأمین برق برخی از واحدهای تولیدی در آستانه بهره برداری متوقف شدند.

افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه‌های برق کارخانه‌ها در مازندران

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اگر افزایش بهای انرژی به حوزه تولید خسارت بزند باید عزم ملی برای کاهش این خسارت‌ها ایجاد شود، افزود: این موضوع و دغدغه تولیدکنندگان از سوی شورای گفتگو پیگیری می‌شود.

وی همچنین بر لزوم تأمین اعتبار استانی و ملی برای رفع مشکل برق واحدهای تولیدی در استان تاکید کرد.

کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گران شدن تعرفه برق از اردیبهشت ماه گفت: این درحالی که دولت برای افراد و مشترکان کم مصرف تخفیف ۱۰۰ درصدی درنظر گرفته است.

وی گفت: مشترکانی که مصرف برق آنها تا یک سوم الگوی مصرف است، شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی می‌شود و در عین حال برای مشترکان پرمصرف نیز جرایمی درنظر گرفته شده است.

وی روند مصرف برق را در سال جاری دارای رشد ۲۲ درصدی بیان کرد و گفت: تفاهمنامه هایی با صنایع صورت گرفت تا با تغییر شیفت و اصلاح سیستم، برای گذر از پیک تابستان همکاری داشته باشند.

افزایش بهای برق صنعتی و تولیدی ناشی از هدفمندی جدید یارانه‌ها در حالی مشکلات تولید را افزوده است که در ایام پیک و گرمای هوا بخش صنعت، همکاری گسترده‌ای برای گذر از پیک تابستان انجام داده اند. تغییر ساعت شیفت و تعطیلی‌ها و استفاده از سوخت‌های جایگزین و پنل‌های خورشیدی از جمله طرح‌هایی است که بخش صنعت در دستور کار قرار داده است.

کد خبر: ۹۳٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha