۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
آمریکا نمی تواند قطار توسعه چین را متوقف کند| سایر اعضای جی۷ مانند آمریکا دشمن چین نیستند
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

آمریکا نمی تواند قطار توسعه چین را متوقف کند| سایر اعضای جی۷ مانند آمریکا دشمن چین نیستند

«نادر انتصار» با اشاره به اینکه سایر اعضای گروه ۷ مانند امریکا دشمنی با چین ندارند گفت آمریکا نمی تواند قطار توسعه چین را متوقف کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سران گروه G۷ در نشست این گروه که در انگلیس برگزار شده، از برنامه خود برای اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در کشورهای توسعه یافته خبر دادند.

این اقدام با هدف مقابله با پروژه ده‌ها میلیارد دلاری زیرساختی چین موسوم به «یک کمربند-یک جاده» اجرایی می‌شود. این توافق موسوم به B۳W یا «ساخت دوباره جهانی بهتر» در روز دوم اجلاس گروه G۷ در شهر کورن‌وال انگلیس حاصل شده است.

بنا به گفته یک مقام بلندپایه در دفتر رئیس جمهور آمریکا، اعضای گروه G۷ گفته‌اند که این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف ایجاد یک ساختار همکاری شفاف در حوزه زیرساخت‌ها باکشورهای در حال توسعه انجام شده تا به آنها کمک شود تا بخشی از نیاز ۴۰ هزار میلیارد دلاری آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت تأمین شود.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته شده که در ادامه می آید.

*سران گروه G۷ از برنامه خود برای اجرای پروژه‌های زیرساختی با هدف مقابله با پروژه جاده ابریشم چین(یک کمربند-یک جاده) خبر دادند. دلایل اتخاذ چنین تصمیمی چیست؟
در دوران ترامپ روابط آمریکا و متحدان اصلی اش با مشکلاتی روبرو شده بود.  دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی در نشست این گروه که در انگلیس برگزار شده نشان دهنده این است که آمریکا و متحدان بزرگ اصلی اش دوباره می خواهند نشان بدهند که دوران پر تلاطم روابط روابط آمریکا و متحدانش به اتمام رسیده است و همگی آنها باید نگاهی یکسان به مسائل بزرگ جهان داشته باشند. به نظر من  توافق در مورد «ساخت دوباره جهانی بهتر» بیشتر شعاری است تا عملی.

*دولت بایدن در تلاش است تا متحدان اروپایی و ژاپن را ذیل گروه ۷ برای تقابل با چین همراه سازد. به نظر می رسد متحدان آمریکا به اندازه واشنگتن دشمنی با چین ندارند و چین را صرفا رقیب می دانند تا دشمن. ارزیابی شما چیست؟
من با این ارزیابی موافقم.  گرچه دوران جنگ سرد مدتها است به پایان رسیده است ولی دولت بایدن دیدش در مورد روابط آمریکا و چین و یا روابط آمریکا و روسیه بیشتر شباهت به دوران جنگ سرد دارد تا آنچه در دنیای کنونی وجود دارد.  ولی متحدان اروپایی آمریکا و ژاپن دیدشان در مورد چین با دید آمریکا یکسان نیست و آنها به اهمیت روزافزون چین در دنیای امروز واقف هستند.

*آیا تلاشهای امریکا و متحدانش قادر خواهد بود جلوی اجرای طرح «یک کمربند-یک جاده» را بگیرد؟
ممکن است آمریکا و برخی از متحدانش بتوانند سرعت قطار «یک کمربند-یک جاده» را موقتاً کاهش دهند ولی این قطار دیگر از ایستگاه خارج شده است و بطرف مقصد خود با قدرت در حال عبور است.

*چین در حال حاضر به دنبال توسعه اقتصادی است. این در حالی است که امریکا در تلاش است تا پکن را وارد بازی ژئوپلیتیک کند تا انرژی این کشور را بگیرد. آیا چین نهایتا وارد بازی ژئوپلیتیک امریکا می شود؟

چین در سالهای اخیر نشان داده است که در تله هایی که آمریکا در جلویش گذاشته است گیر نمی افتاد. چین نگاهی دراز مدت به مسائل ژئوپلیتیک دارد و تصمیماتش را در این مورد در چارچوب منافع دراز مدت خود می گیرد و نه آنچه آمریکا می خواهد.

*آینده گروه ۷ با توجه به خیزش اقتصادی چین چیست؟
کشورهای عضو این گروه در موقعیتی قرار ندارد که بتواند تصمیماتی یکسان را در مورد چین پیاده کنند چون دیدگاه آنها در مورد آینده روابطشان با چین متغیر است. همانگونه که قبلا گفتم اکثر کشورهای گروه ۷ چین را به عنوان قدرتی بزرگ و بازیگری مهم حساب می کنند.

کد خبر: ۹۳٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha