۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
۱۳۰۰ هکتار زمین زراعی در همدان زیر پوشش کشت دانه‌های روغنی است
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

۱۳۰۰ هکتار زمین زراعی در همدان زیر پوشش کشت دانه‌های روغنی است

همدان- رضوانی جلال، رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین در استان همدان زیر کشت دانه‌های روغنی است، گفت: کلزا در نهاوند رقیب گشنیز است.

منصور رضوانی جلال در گفتگو با خبرنگار بازار که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه استان همدان ۱.۲ درصد مساحت کشور را دارد اما ۴.۴ درصد محصولات کشاورزی در استان همدان را تولید می‌کند، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در استان همدان کشاورزان پیشرو هستند و پتانسیل خوبی در حوزه کشاورزی استان همدان وجود دارد.

وی به توسعه کشت گلخانه‌ای در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در استان همدان ۱۷۶ هکتار گلخانه وجود دارد، افزود: ۷۰ هکتار از این گلخانه‌ها در دو سال گذشته در استان همدان ساخته شده و براساس سند راهبردی استان همدان هر سال باید ۷۰ هکتار به سطح گلخانه‌های استان همدان افزوده شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به وضعیت آبیاری مکانیزه در استان همدان پرداخت و با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اراضی مستعد در استان همدان زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفته‌اند، افزود: زمانی که کشاورزان سایر استان‌ها کمتر از آبیاری نوین استفاده می‌کردند استان همدان در این زمینه پیشرو بود.

توسعه کشت نشایی در راستای افزایش بهره‌وری از آب
وی همچنین به توسعه کشت نشایی در استان همدان اشاره کرد و ادامه داد: توسعه کشت نشایی در راستای بهره‌وری از آب و بالا بردن راندمان تولید محصولات با استفاده از کمترین میزان آب انجام می‌شود.

رضوانی جلال در ادامه به طرح سرشاخه کاری درختان انگور اشاره کرد و با بیان اینکه اجرای طرح سرشاخه کاری حرکت خوبی بود، بیان کرد: در گذشته پیوندک گردو از خارج کشور وارد می‌شد اما اکنون پیوندک گردو و برای نخستین بار نهال گردوی گواهی شده در استان همدان تولید می‌شود.

براساس سند راهبردی استان همدان باید طرح داربستی کردن درختان انگور در سطح ۱۵۰ هکتار از باغات اجرایی می‌شد که مقداری از طرح عقب هستیم

وی به موضوع داربستی کردن درختان انگور اشاره کرد و با بیان اینکه در سال گذشته و امسال ۱۳۰ هکتار طرح فراز یا داربستی کردن درختان انگور در استان همدان اجرایی شده است، ادامه داد: براساس سند راهبردی استان همدان باید طرح داربستی کردن درختان انگور در سطح ۱۵۰ هکتار از باغات اجرایی می‌شد که مقداری از طرح عقب هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان درخصوص مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه ۳۲ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان همدان وجود دارد، افزود: ضریب مکانیزاسیون در استان همدان ۲.۱ دهم اسب بخار است که این میزان در کشور ۱.۰۵ دهم اسب بخار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه صنایع تبدیلی اقدامات خوبی در استان همدان انجام شده است، افزود: استان همدان در زمینه صنایع تبدیلی در برخی از محصولات مانند کشمش و محصولات لبنی شرایط خوبی دارد اما در زمینه صنایع تبدیلی سیر، گردو و سیب زمینی باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا ارزش افزوده و اشتغال بیشتری ایجاد شود.

اجرای طرح کشت ۱۲۴ هزار هکتار اراضی دیم و آیش با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

رضوانی جلال در ادامه به اجرای طرح کشت ۱۲۴ هزار هکتار اراضی دیم و آیش با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اشاره کرد و با بیان اینکه کشت‌های مختلف در تناوب با محصولات دیگر در این طرح کشت می‌شود، افزود: کشت علوفه، نخود، حبوبات و غیره در این طرح اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای طرح کاداستر اشاره کرد و با بیان اینکه اجرای رفع تداخلات منجر به کاداستر می‌شود، عنوان کرد: در استان همدان ۳۶۸ هزار هکتار در قالب ۳۷۲ پلاک ثبتی انعقاد قرارداد شده که براساس آن حدود اراضی کشاورزی از اراضی منابع طبیعی مشخص خواهد شد و برای اراضی کشاورزی سند ثبتی صادر می‌شود.

۷۷ طرح با اشتغالزایی ۴۷۵ نفر و سرمایه گذاری ۹۳ میلیارد تومان آماده افتتاح است
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به پروژه‌های افتتاحی در هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: ۷۷ طرح با اشتغالزایی ۴۷۵ نفر و سرمایه گذاری ۹۳ میلیارد تومان آماده افتتاح است.

وی در ادامه به سه پروژه دامداری سنگین در حال ساخت با سرمایه گذاری شرکت شستا اشاره کرد و با بیان اینکه پروژه دامداری شهرستان درگزین پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و سوله‌ها و زیرساخت‌ها آماده شده است، اضافه کرد: پروژه دامداری ملایر دیوار کشی شده و زیر ساخت‌ها در حال آماده سازی است اما پروژه دامداری قهاوند از پروژه درگزین و ملایر عقب‌تر است.

رضوانی جلال درخصوص سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی نیز با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی سیب زمینی می‌تواند شاخص باشد، افزود: در زمینه سیر و گردو استان همدان نیاز به صنایع تبدیلی دارد و در کشت گلخانه‌ای می‌توان سرمایه گذاری‌های خوبی انجام داد.

علت کاهش صادرات محصولات کشاورزی، شیوع ویروس کرونا و تعلیق کارت‌های بازرگانی است

وی در ادامه به موضوع صادرات اشاره کرد و با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی استان همدان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، افزود: سال گذشته استان همدان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی توانست ۸۳ درصد تعهدات خود را محقق کند درحالی که باید ۴۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌شد اما فقط ۸۰ درصد آن محقق شد، که علت این کاهش صادرات ویروس کرونا و تعلیق کارت‌های بازرگانی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر وضعیت کشت دانه‌های روغنی در استان همدان، با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در استان همدان است، افزود: کلزا در نهاوند محصول رقیب گشنیز است و قیمت خرید تضمینی آن به نسبت قیمت آزاد گشنیز پایین است و باید قیمت خرید تضمینی کلزا افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۹۳٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha