۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
با وجود اجازه صدور مجوز برای پرورش طیور همچنان اصل مشکل باقی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

با وجود اجازه صدور مجوز برای پرورش طیور همچنان اصل مشکل باقی است

رئیسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر امکانات و نهاده های لازم را در اختیار تولیدکنندگان موجود قرار می دادیم میزان تولید مورد نیاز انجام می شد.

به گزراش بازار، علی فیروزی با بیان اینکه بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، اشباع بازار دلیلی بر عدم صدور مجوز ها نمی تواند باشد، تصریح کرد: متاسفانه بحث عدم صدور مجوزها که نوعی انحصار و اخلال در رقابت محسوب می شود در مجوزهای مرتبط با پرورش طیور علی الخصوص در بعضی از استان ها وجود داشت که منجر به این می شد که متقاضیان معترض باشند مبنی بر اینکه ما مجوز پرورش طیور را می خواهیم بگیریم ولی وزارت جهاد کشاو. رزی عملا ممانعت می کند.

وی افزود: موضوع در هیئت مقررات زدایی مطرح شد. در این هیئت به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شد تا دستورالعملی که صادر کرده را اصلاح کند و در دستورالعمل جدید سال ۱۴۰۰ عملا به این مصوبه هیئت تمکین کردند. موضوع با دریافت یک تعهدنامه در خصوص اینکه رفع شد تا اگر در جایی اشباع بازار وجود داشته باشد، آن متقاضی هم متوجه این موضوع شده و هم اگر برای دریافت تسهیلات و دریافت مواردی مانند خوراک طیور به مشکل خورد، عملا وزارت جهاد در آن حوزه ممنوعیتی نداشته باشد.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص طولانی شدن پروسه اجازه صدور مجوز برای پرورش طیور اظهار کرد: موضوع مجوزها باید سریع تر از این عمل شود. این مصوبه هم برای جلسه سی و پنجم هیئت مقررات زدایی است و با پیگیری دبیرخانه هیئت به نتیجه رسیده است در حالی که هفته گذشته، جلسه پنجاهم هیئت برگزار شد.

وی تاکید کرد: همیشه در کنار رفع انحصار از مجوز باید هدایت نقدینگی و سرمایه ها به سمت واحدهایی که وجود دارد اتفاق بیفتد. یعنی با مشاوره های مناسب تری که میتوان به یک سرمایه گذار داد می توان از ظرفیت هایی که همین الان موجود است استفاده کرد و از تبدیل سرمایه ها به سمت سوله و آهن آلات و ماشین آلاتی که فقط بشود یک سرمایه ای که به راحتی مستهلک می شوند، جلوگیری کرد. در این باب هم باید خود وزارتخانه ها پیش قدم شوند و اقداماتی صورت بگیرد.

فیروزی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه موضوع مقرره گذاری در کشور ما و دخالت در همه امور مرتبط با تولید از آسیب های جدی است که باید به آن رسیدگی کنیم و جلویش را بگیریم، افزود: در کنار اینکه باید رفع انحصار اتفاق بیفتد باید مردم را با مشاوره های درست به سمت سرمایه گذاری درست هدایت کنیم. این سرمایه گذاری درست هم اجباری نیست و با بستن مسیر صدور مجوز نیست و می توان از راه های بهتری مردم را هدایت کرد.

در ادامه حسین رئیسی با اشاره به اجازه صدور مجوز برای پرورش طیور گفت: با توجه به شرایطی که در بازار مرغ اخیرا پیش آمد که هم باعث گرانی شد و هم کمیاب شدن گوشت مرغ و مردم مجبور شدند تا در صف بایستند، مسئولین احساس کردند که شاید تولید بیشتر از طریق صدور مجوزهای جدید بتواند مشکل را در کشور حل کند.

وی ضمن بیان اینکه با وجود اجازه صدور مجوز برای پرورش طیور همچنان به اصل و ریشه مشکل کمتر توجه شده است، تصریح کرد: ما با واحدهای موجود هم اگر امکانات لازم و نهاده های لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دادیم میزان تولید مورد نیاز انجام می شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در عین حال بیان کرد: البته ما از این که سرمایه گذاری شود و مجوزهای جدیدی داده شود و افراد جدیدی وارد چرخه تولید شوند همواره استقبال می کنیم اما باید با برنامه دقیق در خصوص تامین نیازمندی های واحدهای مرغداری تلاش شود تا بتوانند ظرفیت های اسمی که برایشان تعریف شده را به تولید برسانند و به بازار عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه مجوز دادن و رفع موانع تولید کار خطایی نیست، اظهار کرد: البته باید به موازات شرایط بازار را پایش کرد و در صورت اشباع زمینه برای فروش محصول تولیدی جدید را ایجاد کرد. بنابراین نباید محدودیت ایجاد کنیم بلکه باید شرایط را تسهیل کنیم تا اگر تولید بیش از مصرف شد بتوانیم این تولید اضافی مان را در بازار های مناسب خصوصا در کشورهای همسایه عرضه کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه نظام عرضه و تقاضا باید بازار را تنظیم کند و تولیدکنندگان بر اساس نظام عرضه و تقاضا باید خودشان را تنظیم کنند، گفت: ولیکن دولت بر اساس شرایط ایجاد شده مشوق هایی را گذاشته و شرایطی را ایجاد کرده است و این نیز فرصتی برای تولیدکنندگان است.

کد خبر: ۹۳٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha