۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کارگران کرونا نمی گیرند؟!
ابراز نگرانی شهروندان مشهدی؛

کارگران کرونا نمی گیرند؟!

مشهد- توصیه مسئولان بهداشتی این روزها ماندن در خانه و خودداری از تردد در شهر است اما مسئولان شهرداری مشهد در تلاش هستند تا با زیباسازی شهر در آستانه نوروز چهره شهر را جلا بخشند از این رو فعالیت کارگران در کف خیابان‌ها برای رنگ‌آمیزی جداول و یا کاشت گل در میادین، انتقادات بسیاری از را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ازآنجاکه گفته می‌شود ویروس کرونا به دلیل سنگینی بر سطح اشیاء و هم‌چنین کف خیابان‌ها به مدت طولانی جلوس می کند، حضور بسیاری از کارگران در کف خیابان‌ها موجب شده تا عده‌ای از شهروندان در راستای حفظ جان این افراد و خانواده‌هایشان و از طرفی جلوگیری از انتشار ویروس کرونا خواستار توقف فعالیت این افراد در خیابان‌ها شوند.

گفتنی است درحالی‌که شهردار مشهد بارها اعلام کرده است که وضعیت بحرانی‌تر از این حرف‌هاست و ممکن است فاجعه‌ای رخ دهد، اما باکمال تعجب در واپسین روزهای باقی‌مانده سال بر تعداد کارگران و عملیات اجرایی مانند تعویض جداول، آسفالت کوچه‌ها، پیاده راه‌سازی در خیابان‌های اصلی، رنگ‌آمیزی و گل‌کاری در میادین افزایش‌یافته و تعداد بسیاری از کارگران در خیابان‌ها مشغول اجرای این پروژه‌ها هستند.

آسیب‌پذیری کارگران بیشتر است

در همین رابطه علی کفاشیان یکی از پزشکان عمومی در گفت‌وگو با بازار عنوان می‌کند: در حال حاضر ما کارگران بسیاری را در سطح شهر مشاهده می‌کنیم که در کف خیابان چمباتمه زده و مشغول رنگ‌آمیزی جداول هستند.

وی می‌گوید: درحالی‌که مردم را به ماندن در خانه دعوت کردیم اما لباس‌های این کارگران در خیابان‌ها به ویروس آلوده می‌کنیم و به دلیل اینکه از این افراد برای رنگ‌آمیزی تابلوها، سطل‌های زباله، نظافت ایستگاه‌های عمومی به‌صورت مشترک و گروهی اقدام می‌کنند لذا آلودگی را پخش می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر فقط یک نفر از این افراد ناخواسته آلوده شود تمام یک خیابان به‌ویژه نقاط عمومی مورد تهدید قرارگرفته است.

دکتر کفاشیان ابراز می‌کند: اغلب کارگران در محیط‌هایی غیربهداشتی و عاری از هرگونه استانداردها و اصولی ایمنی مشغول به کار هستند که همگی بستری آماده برای ابتلای این قشر از جامعه و خانواده‌های آنان را به ویروس کرونا ایجاد می‌کند.

 وی عنوان می‌کند: از طرفی جامعه کارگران به دلیل بضاعت کم معمولاً با شدت ضعف جسمانی بیشتری نسبت به سایر شهروندان روبرو هستند که اگر خدای‌ناکرده مبتلا شوند احتمال مشکلات جسمی برای آن‌ها بیشتر است.

وی تأکید می‌کند: با نگاهی گذرا به سطح شهر می‌بینیم که اغلب کارگران اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و در تجمعات بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی با یکدیگر تعامل دارند ازاین‌رو جامعه کارگری و کارگاه‌ها می‌توانند فضای مناسبی برای شیوع بیماری کرونا باشند.

وی می‌گوید: درحالی‌که می‌خواهیم مردم در خانه بمانند و تمام صنوف و حتی ناوگان حمل‌ونقل با تعطیلی روبروست نباید بیش از این کارگران را در معرض خطر قرارداد و مسئولان شهر نیز مطمئن باشند که سلامت مردم و البته کارگران مهم‌تر از زیباسازی شهر است و مردم هم گلایه‌ای در این رابطه نخواهند داشت.

کارگران را نمی‌توانیم رها کنیم

در همین رابطه شهردار مشهد که به دلیل شیوع ویروس کرونا پاسخ رسانه‌ها را از طریق فضای مجازی می‌دهد در این رابطه اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که در هفته گذشته با آن مواجه بودیم فعالیت کارگران خدوم فضای سبز، عمران و رنگ‌آمیزی در شهر بود.

محمدرضایی کلایی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد کارگران در سطح شهر افزایش‌یافته و برای ابتلای این افراد آیا بهتر نیست که کارهای عمرانی متوقف شود پاسخ داد: واقعیتش وقتی کارگر روزمزدی به مزد روزش محتاج است و خط بازیافت یا تفکیک پسماند را برای جلوگیری از شیوع ویروس تعطیل می‌کنیم، باید یک کار کم‌خطرتر مثل رنگ‌آمیزی جدول به آن‌ها بدهیم لذا نمی‌توانیم رهایشان کنیم. 

شهردار مشهد توضیح داد: با این ضرورت ما در پروژه‌های عمرانی و استقبال از بهار آن‌ها را به کار گرفته‌ایم و تلاش کردیم تا با رعایت نکات بهداشتی، هم از  آن‌ها حمایت کرده باشیم و هم فضای شهر را برای روحیه دادن به شهروندان آماده کنیم.

کلایی بابیان اینکه اگر شورای شهر مشهد موافقت کند تا پرداختی حمایتی به آن‌ها خصوصاً کارگران روزمزد داشته باشیم، تمام این فعالیت‌ها را از همین فردا تعطیل خواهیم کرد تا نگرانی همشهریان کمتر و مدت بیکاری آن‌ها هم جبران شود. 

وی ابراز کرد: در صورت می‌توان  تمهیداتی برای دورکاری همکاران در مناطق، ستاد و سازمان‌ها در نظر گرفت که نگرانی آن‌ها هم کمتر شود.

وی ادامه داد: در قسمت مدیریت شهری لایحه‌ای به شورای شهر ارسال و درخواست کردم تا اطلاع ثانوی بسیاری از اقداماتمان متوقف شود تا سریع‌تر به سمت "خود قرنطینگی خانگی" برویم در همین راستا شورا هم توقف فعالیت قطار شهری و اتوبوس‌رانی را خواستار شده است.

کد خبر: ۹٬۳۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha