۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
انحصارطلبی بلای جان توسعه| اقتصاد را سیاسی نکنید
درخواست فعالان اقتصادی کرمان از دولت آینده؛

انحصارطلبی بلای جان توسعه| اقتصاد را سیاسی نکنید

کرمان- فعالان اقتصادی کرمان در حالی خواستار عملی شدن وعده های نامزدهای ریاست جمهوری هستند که رفع انحصارطلبی، جلوگیری از سیاسی شدن اقتصاد و تسهیل در رفع تعهد ارزی را از مهم ترین مطالبات خود می دانند.

بازار؛ گروه استان ها: مطمئنا پس از شکل گیری هر جامعه یا انقلابی، اولین یا مهم ترین مسئله آن جامعه، توجه به حوزه اقتصاد است چرا که درصورت پیشرفت اقتصاد، شاهد بهبود سطح زندگی افراد خواهیم بود. از طرف دیگر در چند دهه اخیر آنچه که در حوزه اقتصاد چشم نوازی می کند و اهمیت بسزایی دارد، حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی است به این معنا که بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و اجرایی کردن ظرفیت های اقتصادی، نقش اثرگذاری دارد.

کرمان که بزرگ ترین استان کشور از نظر جغرافیایی محسوب می شود، قطع یقین دارای ظرفیت های قابل توجه و بعضا منحصر به فردی است که بخش خصوصی در آن در حال فعالیت است.  افراد و متخصصین فعال در این بخش، دارای نظرات و دیدگاه های کارشناسی هستند که توجه به آنان موجب بهبود وضع موجود می شود به ویژه اینکه در حال تغییر دولت نیز هستیم توصیه های آنان می تواند برای دولت آینده راهگشا و در عین حال تذکری جدی باشد.

گلایه بخش خصوصی از انحصارطلبی در کرمان
علی شریفی یکی از فعالان بخش خصوصی در استان کرمان است که در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مطالبات بخش خصوصی از رییس جمهور آینده گفت: هر ایرانی به دنبال بهبود وضعیت کشور در ابعاد مختلف است و مطالبه بنده به عنوان یک جوان فعال در بخش خصوصی این است که منابع موجود به منافع عمومی و مردمی تبدیل شود.

وی با بیان این مطلب که کشور ما دارای منابع، زیر ساخت ها و استعداد های خیلی خوبی است، بیان داشت: ما در کشور دارای انسان های کارآمد هستیم اما این افراد باید در عمل تفکرات و برنامه های خود را پیاده کنند و انتظار دارم رئیس جمهور آینده بتواند در عمل موجب شکوفایی اقتصاد شود.

بسیاری از کالاها و برندها در استان در اختیار و انحصار افراد خاصی است که نمی شود در آن زمینه ها ورود و رقابت کرد در نتیجه یک جوان جویای کار در بخش خصوصی، نمی تواند فعالیت کند لذا از رئیس جمهور آینده انتظار می رود با انحصارطلبی مقابله کند

مدیرعامل شرکت هورخش دارو اریکه ایرانیان با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی، زیربنای فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی است که در استان کرمان این امنیت موجود نیست، اظهار کرد: واقعیت این است که بسیاری از کالاها و برندها در استان در اختیار و انحصار افراد خاصی است که نمی شود در آن زمینه ها ورود و رقابت کرد در نتیجه یک جوان جویای کار در بخش خصوصی، نمی تواند فعالیت کند لذا از رئیس جمهور آینده انتظار می رود با انحصارطلبی مقابله کند.

رفع تعهد ارزی برای تجار راحت تر شود
وی با بیان این مطلب که وجود رابطه ها به راحتی اجازه فعالیت به جوانان را نمی دهد، عنوان کرد: در بحث صادرات که در حال فعالیت هستیم اولین مطالبه ما از رئیس جمهور آینده این است که فرآیند رفع تعهد ارزی برای تجار راحت تر انجام شود همچنین در بحث تولید، ما نیاز به حمایت مالی و منابع داریم. از طرف دیگر در شرایط فعلی روابط بانکی با بخش خصوصی خیلی خوب و موفق پیش نرفته است به عبارت دیگر بانک ها از بحث تولید، حمایت لازم نمی کنند در این زمینه نیز انتظار حمایت از دولت آینده داریم.

بدترین آسیب در بخش خصوصی، نوسان قیمت است لذا از رئیس جمهور آینده انتظار داریم که قیمت ها را ثابت نگه دارد تا بتوان براساس آن برنامه ریزی لازم را انجام داد

شریفی با اشاره به اینکه  در بحث ساخت و ساز که در این زمینه هم در حال فعالیت هستیم، نوسان قیمت در مسکن بسیار دردسرساز شده است، اضافه کرد: بدترین آسیب در بخش خصوصی، نوسان قیمت است لذا از رئیس جمهور آینده انتظار داریم که قیمت ها را ثابت نگه دارد تا بتوان براساس آن برنامه ریزی لازم را انجام داد.

وی با بیان این مطلب که نوسان قیمت در بازار پسته نیز بسیار زیاد است و در این زمینه متحمل ضرر شده ایم، بیان داشت: در حال حاضر متاسفانه قیمت بازار پسته داخل، گران تر از خارج از کشور است از طرف دیگر وجود موانع زیاد، صادرات پسته را بسیار کند کرده است در نتیجه انتظار ما این است که نظارت بیشتر و دست دلال ها قطع شود.

مدیرعامل شرکت هورخش دارو اریکه ایرانیان با اشاره به اینکه در بحث واردات، در زمینه تخصیص ارز مشکل داریم، تصریح کرد: همچنین برخی اقلام که نیاز استراتژیک کشور است، انحصاری شده است و دست یک شرکت خاص است از طرف دیگر برخی واردات نیاز کشور است اما واسطه ها در این زمینه وارد شده اند.

رئیس جمهور آینده باید استقلال اقتصادی داشته باشد
عباس جبالبارزی یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مطالبات و دغدغه های مهم بخش خصوصی از دولت آینده گفت: اولین مطالبه بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار است چراکه ایران صاحب رتبه ۱۲۸ کسب و کار در دنیا است که اصلا رتبه خوبی محسوب نمی شود.

وی افزود: واقعیت این است که بستر لازم کسب و کار برای سرمایه گذاری و تولید در کشور و استان کرمان مهیا نیست از طرف دیگر براساس سند چشم انداز ایران باید در سال ۱۴۰۴ رتبه اول منطقه را کسب کند اما در حال حاضر جزو کشورهای رده پایین منطقه هستیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: ایران باید حداقل به رتبه زیر ۵۰ در دنیا برسد که راه حل آن این است که برخی مجوزهای بی مورد حذف شود، پنجره الکترونیکی راه اندازی شود و مجوزهای بخش خصوصی سریع صادر شود اما متاسفانه در شرایط فعلی درگیر بروکراسی اداری هستیم که نتیجه آن ضربه به بخش خصوصی و کند شدن پیشرفت حوزه اقتصاد می شود.

برنامه ریزی های اقتصادی را باید به استان ها واگذار کرد در غیر این صورت  سرمایه گذاری به صورت متوازن در سطح استان انجام نمی شود

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده باید استقلال اقتصادی داشته باشد و تصمیم گیری اقتصادی را اخذ کند، تصریح کرد: برنامه ریزی های اقتصادی را باید به استان ها واگذار کرد در غیر این صورت  سرمایه گذاری به صورت متوازن در سطح استان انجام نمی شود لذا همه چیز به مرکز وصل می شود در نتیجه از دولت آینده انتظار داریم که در حوزه مسائل اقتصادی تمرکز زدایی انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطلب که حتما مسئله تحریم ها نیز باید مرتفع شود، افزود: انجام صادرات منوط به ارتباطات بانکی است و انجام فعالیت های بانک ها وابسته به رفع تحریم ها است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید پای خود را از حوزه اقتصاد بیرون بکشد و به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار کند، عنوان کرد: وجود ثبات بسترساز سرمایه گذاری است اما هر روز دولت بخشنامه ای متفاوت را ابلاغ می کند در نتیجه سرمایه گذاری بلند مدت امکان پذیر نیست در نتیجه دولت نقش بسترساز باید داشته باشد.

دولت نباید کابینه اقتصاد خود را سیاسی کند
جبالبارزی با بیان این مطلب که نرخ سرمایه گذاری ما برای اولین بار منفی شده است که موجب بیکاری و افزایش آسیب های اجتماعی می شود، بیان کرد: دولت نباید کابینه اقتصاد خود را سیاسی کند بر هیمن اساس وزیر اقتصاد آینده باید در حیطه تئوری و عمل به معنای واقعی فعال و باتجربه باشد حتی رئیس جمهور آینده باید اتاق فکری در زمینه بخش خصوصی و مباحث اقتصادی داشته باشد که مشاوره لازم را به رئیس دولت و ارکان مربوطه ارائه کنند.

اگر اعتقاد به فعالیت بخش خصوصی داریم، باید بخش خصوصی در همه تصمیم گیری اقتصادی به عنوان یک رکن تلقی شود و در تمامی تصمیم گیری ها حضور و مسئولیت داشته باشد

در ادامه محسن رشید فرخی یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده باید به وعده هایی خود در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد عمل کند، عنوان کرد: اگر اعتقاد به فعالیت بخش خصوصی داریم، باید بخش خصوصی در همه تصمیم گیری اقتصادی به عنوان یک رکن تلقی شود و در تمامی تصمیم گیری ها حضور و مسئولیت داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در فعالیت بخش خصوصی، ارزش پول ملی است چرا که همه فعالیت ها تحت تاثیر این موضوع است، بیان کرد: تا زمانی که ارزش پولی ما مشخص و ثابت نباشد، هیچ نقشه راه بلند مدت اقتصادی نخواهیم داشت.

رئیس انجمن خرمای استان کرمان گفت: تشکل های صنفی و خصوصی باید احیا بشوند تا شاهد احیای بخش خصوصی شوند در غیر این صورت مطمئنا پیشرفت های لازم مبتنی بر چشم انداز ملی محقق نخواهد شد.

یکی از موضوعاتی که در اظهارنظر فعالین بخش خصوصی به آن اشاره شد، حضور بخش خصوصی در کنار قوه مجریه جهت اخذ تصمیم گیری ها و واگذار کردن مسئولیت های اقتصادی به این بخش است چرا که مطمئنا باید کار را به کاردان واگذار کرد تا به موفقیت های لازم و مورد انتظار دست پیدا کرد.

همچنین وجود ثبات از دیگر مطالبات بخش خصوصی است که تثبیت آن موجب برنامه ریزی بهتر و دقیق تر در بخش خصوصی می شود که نتیجه آن مطمئنا بهبود وضعیت کسب و کار، ایجاد فضای بانشاط اقتصادی در کشور، ارتقای سطح زندگی عموم مردم و کاهش آسیب های اجتماعی می شود در نتیجه انتظار می رود، افرادی که قرار است در راس قوه مجریه قرار بگیرند، باید به این نکات توجه داشته باشند تا رضایت افکار عمومی را کسب کنند.

کد خبر: ۹۳٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha