۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم خرداد ۱۴۰۰
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بانک جهانی از نرخ رشد تولید ناخالص جهان، تورم کم‌سابقه در آمریکا و چین و جهش قیمت جهانی محصولات غذایی جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی منتشرشده طی این هفته بوده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

۵.۶ درصد
بانک جهانی: انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی با نرخ ۵.۶ درصد رشد کند که این رقم بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص جهان در ۸ دهه اخیر خواهد بود.

۶.۹ درصد
بانک جهانی: شاخص جهانی قیمت محصولات غذایی در جهان طی ماه می ۶.۹ درصد نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) افزایش نشان می‌دهد.

۱۶۰ میلیون نفر
سازمان بین‌المللی کار (ILO): تعداد کودکان کار جهان در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۰ میلیون نفر افزایش یافت و روند نزولی آمار کودکان کار در جهان برای اولین بار طی ۲۰ سال اخیر متوقف شد.

۱.۲ تریلیون دلار
سازمان ملل متحد: نابرابری جهانی در توزیع واکسن می‌تواند ظرف یک سال ۱.۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی هزینه تحمیل کند.

۸۰ درصد و ۱ درصد
یونسکو: سرمایه‌گذاری کشورها در علم طی ۵ سال اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است، اما همچنان حدود ۸۰ درصد از کشورهای جهان کمتر از ۱ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیقات می‌کنند.

۵.۰ درصد
سی‌ان‌ان: اداره آمار نیروی کار آمریکا اعلام کرد که شاخص تورم مصرف‌کننده در این کشور طی دوره دوازده‌ماهه منتهی به پایان ماه می (۱۰ خرداد) نسبت به دوره دوازده‌ماهه قبل از آن ۵.۰ درصد افزایش یافته است که این رقم در ۱۲ سال اخیر یک رکورد به شمار می‌رود.

۲ تریلیون دلار
سی‌ان‌بی‌سی (CNBC): کسری بودجه دولت آمریکا در پایان هشت‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۱ از ۲ تریلیون دلار فراتر رفته است. سال مالی دولت آمریکا در روز ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) به پایان می‌رسد.

۵.۵ درصد
فایننشال تایمز: بانک مرکزی روسیه به‌منظور مقابله با افزایش نرخ تورم در این کشور که به بالاترین میزان خود در تقریباً ۵ سال اخیر رسیده است، نرخ بهره پایه را با ۰.۵ واحد درصد افزایش به ۵.۵ درصد رساند.

۹.۰ درصد
فایننشال تایمز: اداره ملی آمار چین اعلام کرد که شاخص تورم تولیدکننده در این کشور طی ماه می ۹.۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است که این رقم بالاترین نرخ تورم تولیدکننده در چین از سال ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌رود. رشد چشمگیر قیمت جهانی کالاهای خام مهم‌ترین عامل افزایش تورم تولیدکننده در چین بوده است.

۸.۴ تریلیون دلار و ۴۰ درصد
بلومبرگ: ثروت خالص ۵۰۰ نفر اول فهرست ثروتمندان جهان اکنون ۸.۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم در مقایسه با آغاز همه‌گیری کرونا در جهان (اوایل سال ۲۰۲۰) بیش از ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۱.۳ درصد
یورو استات: تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

۶.۶ درصد و ۱.۳ درصد
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): متوسط نرخ بیکاری در کشورهای عضو OECD طی ماه آوریل امسال ۶.۶ درصد بوده است که این رقم ۱.۳ واحد درصد بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در این کشورها قبل از آغاز بحران کووید-۱۹ است.

کد خبر: ۹۳٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha