۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
همکاری دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس
با بودجه ۶۰۰ هزار یورویی انجام می‌شود

همکاری دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس

بوشهر- دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس (JGU) باهمکاری محققان دانشگاه خلیج فارس در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی بین‌المللی است که توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان (BMBF) راه اندازی شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس، هدف از این پروژه ارتقاء امنیت آب در خاورمیانه است.

در این راستا پروژه‌های مختلف تحقیق و توسعه فرامرزی انجام خواهد شد که از استفاده از فن آوری‌های نوآورانه  در حوزه آب گرفته  تا رویکردهای کارآمد مدیریت بخشی آب را شامل می‌شود.

تیم‌های دانشگاه ماینتس به سرپرستی پروفسور سباستین زایفرت و پروفسور مایکل ماسکوس از JGU و رئیس موسسه فراند هوفر میکرو مهندسی و میکروسیستم IMM ، در پروژه BMBF شرکت خواهند کرد و در این پروژه سه شریک از ایران و عراق همکاری خواهند داشت.

از دانشگاه خلیج فارس دکتر سید عبداللطیف هاشمی فرد در این پروژه شرکت خواهد داشت.

پروفسور سباستین زایفرت استاد شیمی فیزیکی پلیمرها از JGU در این ارتباط گفت: "هدف ما استفاده از ژل‌های پلیمری حساس به دما برای تبدیل آب دریای خلیج فارس به آب آشامیدنی در منطقه است. ".

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ هزار یورویی آلمان

وی افزود: وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان طی سه سال آینده با ۶۰۰ هزار یورو بودجه از این پروژه حمایت خواهد کرد؛ هدف از انجام پروژه این است که فرآیندهای نمک زدایی با استفاده از پدیده اسمز مستقیم مبتنی بر غشا و یا بدون غشا، به عنوان یک روش جداسازی مایع توسعه داده شود.

وی یادآور شد: این توسعه در دو مرحله عمده انجام خواهد شد؛ در مرحله اول، تمرکز بر توسعه هیدروژل‌های بهینه شده و سنتز غشای جدید خواهد بود و در مرحله دوم، با استفاده از بخش‌های توسعه یافته مرحله قبل، یک دستگاه آب شیرین کن آزمایشگاهی طراحی و ساخته می‌شود و متعاقباً توسط یکی از شرکای پروژه در محل آزمایش می‌شود.

 پروفسور زایفرت تأکید کرد: ما امیدواریم که این امر زمینه‌های تولید کارخانه‌های آب شیرین کن ساده را فراهم کند که می‌توانند آب شیرین مناطق جدید، کوچک و دور افتاده را تأمین کنند .

وی اضافه کرد: مسئولیت این بخش از پروژه بر عهده دکتر عبدالطیف هاشمی فرد از دانشگاه خلیج فارس خواهد بود، دکتر هاشمی فرد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس و دبیر گروه تحقیقاتی فناوری غشایی پایدار (SMTRG) است.

کمک‌های منطقه‌ای در حل مشکل جهانی کمبود آب

دکتر عبداللطیف هاشمی‌فرد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس نیز گفت: "این گروه تحقیقاتی در زمینه سنتز غشای اسمز مستقیم و طراحی و راه‌اندازی سیستم آزمایشگاهی نقش خواهد داشت و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته قرار است دستگاه مذکور در پردیس غربی دانشگاه در ساحل خلیج فارس نصب و راه‌اندازی شودکه این یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف اصلی این پروژه کمک‌های منطقه‌ای در حل مشکل جهانی کمبود آب است که به ویژه کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ همکاری بین‌المللی با شرکای کشورهای خلیج فارس راهی عالی برای جلوگیری از درگیری منابع احتمالی بر سر آب آشامیدنی است که ممکن است در نتیجه تغییر اقلیم بوجود آید.

هاشمی‌فرد یادآور شد: یکی دیگر از مزایای این پروژه، همکاری چندجانبه است؛ اگرچه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق از توانایی‌های علمی و صنعتی خوبی در زمینه نمک‌زدایی برخوردارند، اما دو کشور تاکنون فعالیت نسبتا کمی به پیشرفت برنامه‌­های نمک‌زدایی در خاورمیانه کرده‌اند.

 وی گفت: علیرغم این واقعیت که خلیج فارس منبع آب قابل توجهی در منطقه است و با توجه به دانش فیزیکی گسترده محققین آلمانی در زمینه شیمی فیزیکی شبکه‌های پلیمری و هیدروژل‌های حرارتی و همچنین تجربه‌های خوب محققین دو کشور ایران و عراق در زمینه فناوری اسمز معکوس، امید است این پروژه منجر به توسعه مهمی در این حوزه شود.

کد خبر: ۹۳٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha