۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
بی ثباتی قیمت ها در بازار سکه و ارز| دلار به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت
«بازار» گزارش می دهد

بی ثباتی قیمت ها در بازار سکه و ارز| دلار به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت

قیمت انواع ارز و سکه امروز در بازار کاهش یافت طوری که دلار به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت و سکه حدود ۲۵۰ هزار تومان نسبت به روز کاری قبل در بازار ارزان شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که قیمت ها، هفته گذشته در بازار سکه و ارز روندی افزایشی به خود گرفته بود و نرخ دلار به بیش از ۲۴ هزار تومان رسید اما قیمت این کالاها امروز در بازار سیر نزولی را سپری کرد.
این نوسان قیمت که مدتهاست در بازار به چشم می خورد ناشی از برخی عوامل چون چگونگی روند نتایج مذاکرات برجامی وین است که اخبار آن خیلی سریع بر بازار قیمت این کالاها تاثیر مستقیم به جای می گذارد.

معلوم نیست سرنوشت قیمت  سکه و ارز با سیاست گذاریهای جدید در دولت آینده چگونه و به کجا ختم شود. بنابراین سرمایه گذاری بر روی چنین کالاهایی این روزها اشتباه است

البته تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری و پیش بینی از آینده بازارها با استقرار دولت جدید بر ایجاد نوسان قیمت این کالاها بی تاثیر نیست، چرا که برخی ها اکنون اقدام به خرید ارز یا سکه می کنند هر چند این اقدام، اقدامی پرریسک و خطرناکی است. زیرا معلوم نیست سرنوشت قیمت این کالاها با سیاست گذاریهای جدید در دولت آینده چگونه و به کجا ختم شود.
کارشناسان معتقدند: هر چند قیمت دلار با ایجاد توافقات هسته ای دچار تغییر می شود اما این کاهش قیمت خیلی در بازار نزولی نخواهد بود چرا که نرخ تعادلی دلار بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است.

تعیین نرخ ارز همچنان دردست بانک مرکزی است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمت ارز و سکه در بازار گفت: این نوسان قیمت تا استقرار دولت جدید ادامه دارد البته قیمت ارز تاکنون از سوی بانک مرکزی تعیین شده و بازار آزاد نیز رهرو قیمت صرافی هایی است که بانک مرکزی هر روز صبح قیمت ارز را به آنها ابلاغ می کند.

طی چند سال اخیر بانک مرکزی تعیین کننده نرخ ارز در بازار بوده است و معلوم نیست با آمدن دولت سیزدهم و سیاست گذاریهای جدید تعیین نرخ ارز در ماههای آینده چگونه باشد

وی با بیان اینکه افت و خیز نرخ ارز ناشی از سیاست گذاریهای بانک مرکزی است، تصریح کرد: طی چند سال اخیر بانک مرکزی تعیین کننده نرخ ارز در بازار بوده است و معلوم نیست با آمدن دولت سیزدهم و سیاست گذاریهای جدید تعیین نرخ ارز در ماههای آینده چگونه باشد.
بغزیان تصریح کرد: ثبات قیمتی تا پایان دولت روحانی در بازار سکه  ارز وجود ندارد و این بی ثباتی امری طبیعی است. بنابراین هر گونه سرمایه گذاری برای کسب سود در بازار سکه و ارز در این روزها اقدامی نادرست و پرریسک می تواند باشد.

دلار به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت
بنا به این گزارش، قیمت دلار امروز به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید در حالی که قیمت همین کالا در آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۴ هزار ۵۰ تومان بود. همچنین قیمت طلای ۱۸عیار هم اکنون در بازار هرگرم یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در حالی که قیمت طلای ۱۸عیار در آخرین روز کاری بازار هرگرم یک میلیون و ۷۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان بود.  در بازار ارز نیز هم اکنون قیمت دلار ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان، قیمت یورو ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است. ‌

قیمت فروش دلار در صرافی بانک ها ۲۳ هزار و ۲۹۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۸۳۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۱۴ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۷ تومان است

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۲۹۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۸۳۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۱۴ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۷ تومان اعلام شده است.
گفتنی است، نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز امروز در بازار نزولی شد. طوری که هم اکنون، قیمت سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان،  نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  همچنین قیمت قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۱۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

اونس جهانی افت کرد
قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۱.۱۱ درصد کاهش به ۱۸۷۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. به دنبال تقویت دلار و در حالی که برخی سرمایه گذاران انتظار دارند افزایش اخیر قیمت های مصرف کننده در آمریکا موقتی باشد، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۱.۱۱ درصد کاهش به ۱۸۷۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز با ۰.۸۹ درصد ادفت به ۱۸۷۹ دلار و ۶۰ سنت رسید. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی دیروز با ۰.۶ درصد افزایش مواجه بود و موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

کد خبر: ۹۳٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha