۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
تعویض باتری خودرو در ۱۰ دقیقه مُد می شود| چشم و هم چشمی دو غول نفتی با چشم بادامی ها در باتری خودرو
سرمایه گذاری رویال داچ شل در تعویض باتری خودرو

تعویض باتری خودرو در ۱۰ دقیقه مُد می شود| چشم و هم چشمی دو غول نفتی با چشم بادامی ها در باتری خودرو

استارتاپ «امپل» تعویض باتری در ۱۰ دقیقه را به خودرو های برقی آمریکا دنبال می کند، کاری که شرکت های چینی نیز نه تنها در داخل کشورشان که در اروپا نیز دنبال می کنند.

گروه آب و انرژی؛ بازار: هنوز هم تعویض کپسول های گاز  برای مصارف پخت و پز و گرمایش در خانه ها و در جای جای ایران جاری و ساری  است و کسی درباره  تعویض کپسول خود حساسیت زیادی به خرج نمی دهد زیرا آنها بر این باورند که کپسول های خانگی  از امنیت کافی برخوردار است. همین  ایده  به نظر می رسد  به رغم  فراز و فرود و حتی ورشکستگی برخی از  شرکت های پیشتاز در حوزه تعویض باتری های خودرو  در حال تحقق است و از آمریکا تا چین تعویض باتری در ده دقیقه به جای معطلی طولانی  شارژ باتری خودرو به روش معمول در حال مُد شدن است.  

 خالد حسونا و جان دی سوزا   شرکت امپل  را تأسیس کردند و تاکنون حدود ۷۰ میلیون دلار از سرمایه گذارانی مانند بازوی سرمایه گذاری رویال داچ شل « Royal Dutch Shell » و رپسول « Repsol » جمع آوری کرده اند که ایده آنها تعویض باتری خودرو در ده دقیقه  است و ظاهرا مشتری بزرگی چون اوبر را هدف قرار داده اند

استارتاپ امپل «Ample » مستقر در سانفرانسیسکو ایده تعویض باتری اتومبیل های برقی را به ایالات متحده آورد و این شرکت اخیراً پنج ایستگاه مبادله را راه اندازی کرده است.

 رانندگان اوبر « Uber » اولین مشتریان آن هستند، زیرا این شرکت آنها را قادر می سازد فقط در مدت زمان ۱۰ دقیقه باتری خالی شده خود را با باتری کاملاً شارژ شده تعویض کنند.

امپل گزارش داده است که حدود ۱۰۰ راننده اوبر از ایستگاه های آن استفاده می کنند و بنیانگذاران شرکت خالد حسونا و جان دی سوزا هستند.

در سال ۲۰۱۴، خالد حسونا و جان دی سوزا این شرکت را تأسیس کردند و تاکنون حدود ۷۰ میلیون دلار از سرمایه گذارانی مانند بازوی سرمایه گذاری رویال داچ شل « Royal Dutch Shell » و رپسول « Repsol » جمع آوری کرده اند.

در چین ایده تعویض باتری در حال حاضر رایج است، به عنوان مثال شرکت نیو « Nio » قصد دارد امسال شبکه ایستگاه های تعویض خود را به ۵۰۰ جایگاه  و دو برابر کند و قصد دارد به عنوان بخشی از پروژه توسعه خود به بازارهای اروپا ورود کرده و ایستگاه هایی را در نروژ افتتاح کند

البته این ایده جدید نیست. استارتاپی به نام بتر پلیس « Better Place » پس از اینکه ۸۵۰ میلیون دلار بودجه جمع کرد تا  مفهوم تعویض باتری را برای اتومبیل های برقی راه اندازی کرد، اما سرانجام در سال ۲۰۱۳ ورشکست شد.

در سال ۲۰۱۳ تسلا خدمت تعویض باتری را ارائه داد، اما فقط یک ایستگاه را برای مدت یک سال افتتاح کرد و مدیر عامل شرکت ایلان ماسک گفت: صاحبان خودرو علاقه ای به این کار ندارند.

اما در چین ایده تعویض باتری در حال حاضر رایج است، به عنوان مثال شرکت نیو « Nio » قصد دارد امسال شبکه ایستگاه های تعویض خود را به ۵۰۰ جایگاه  و دو برابر کند وبه عنوان بخشی از پروژه توسعه خود به بازارهای اروپا ورود کرده وبنا دارد در  امسال ۲۰۲۱  ایستگاه هایی را در کشور نروژ افتتاح کند.

تعویض باتری خودرو در 10 دقیقه مُد می شود| چشم و هم چشمی دو غول نفتی با چشم بادامی ها در باتری خودرو

گفتنی است رویال داچ شل (به انگلیسی: Royal Dutch Shell) که معمولا بنام شل شناخته می‌شود شرکت نفت‌وگاز هلندی-بریتانیایی و یکی از شش شرکت بزرگ نفتی جهان است، که با عنوان «سوپرمیجر» شناخته می‌شوند.

حوزه فعالیت‌های شرکت رویال داچ شل، کل زنجیرهٔ صنایع نفت و گاز را در بر می‌گیرد، ولی در دهه‌های اخیر  به زمینه تولید و توزیع برق نیز وارد شده و هم‌اکنون بزرگ‌ترین عرضه‌کننده انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به‌شمار می‌آید، که تولید و توزیع سوخت‌های زیستی، انرژی بادی، انرژی خورشیدی و هیدروژنی را دربرمی‌گیرد. رویال داچ شل دارای عملیات، در بیش از ۹۰ کشور جهان است و ۴۷ پالایشگاه را در مالکیت دارد. همچنین مالک شبکه گسترده‌ای از ۴۴٫۰۰۰ جایگاه پمپ بنزین در کشورهای مختلف جهان می‌باشد.

 همچنین شرکت رپسول  نیز از شرکت های بزرگ تحقیقاتی و تولیدی فرآورده های نفتی جهان و در اسپانیاست، این شرکت در ۱۷ اکتبر ۱۹۲۷ تاسیس و از آن زمان کار خود را به صورت حرفه ای آغاز کرده  از این رو ورود این شرکت  در کنار شل در حوزه تعویض باتری خودروهای برقی را باید در کنار  ورود پر قدرت چینی در این حوزه خیلی جدی گرفت.

کد خبر: ۹۳٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha