۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
صنعتگران صنایع دستی زنجان ۹ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کردند
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی زنجان:

صنعتگران صنایع دستی زنجان ۹ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کردند

زنجان- خدائی فرد، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی زنجان گفت: در راستای حمایت از تولیدات صنایع دستی صنعتگران بیش از ۹ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کردند.

الناز خدائی فر در گفتگو با خبرنگار بازار از فعالیت ۵۰ رشته صنایع دستی در استان زنجان خبر داد و گفت: در این راستا رشته های چاقو سازی،ملیله، چاروق دوزی، مسگری  و زیور آلات سنتی از صنایع دستی شاخص استان است. 

وی اظهار کرد: زیور آلات سنتی در استان زنجان بیش از ۲۵ سال است که توسط استادان این صنعت که نام آور هستند تولید می شود و از نظر کیفیت هم در کشور مطرح است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه قالب تولید کنندگان صنایع دستی در استان زنجان آقایان هستند،گفت: در این استان آقایان بیشتر در بخش صنایع دستی فعالیت می کنند و معیشت آنها از این راه است. 

خدائی فر تاکید کرد: تنها در صنعت چاقو و مس بیش از پنج هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و در چند سال اخیر تعداد انگشت شمار خانم در رشته ملیله فعالیت می کنند. 

وی  با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی از رشته های صنایع دستی در استان باز زنده سازی شده است،ابراز داشت: پرده بافی،لباس های سنتی،جاجیم بافی احیاء شده و در شهرستان طارم آمورزش های لازم داده می شود. 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی زنجان تصریح کرد: متاسفانه در دهه ۷۰ و ۸۰ صنعت مسگری متوقف شده و مورد افول قرار گرفته بود ولی امروز این صنعت دوباره جان دوباره گرفته است. 

خدائی فر به مشکلات عمده صنعتگران صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: تولید و فروش به هم وابسته هستند و بیماری کرونا ضربه سنگینی را به صنعتگران وارد کرد چرا که شرایط بد کرونایی و وضعیت قرمز باعث بسته شدن کار گاهها و فروشگاه های صنایع دستی شد و این خود باعث کاهش تولید و فروش صنایع دستی شده است. 

اشتغال ۹۲۴ نفر صنعتگر صنایع دستی در زنجان تثبیت شد

وی تصریح کرد:  تولید و فروش به هم وابسته هستند و نبود گردشگر داخلی و خارجی باعث شد تا فروشی نباشد و به تبع تولید هم دچار مشکل شد. 

معاون میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی زنجان همچنین افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه را هم مشکل مهم صنعتگران صنایع دستی در استان اعلام کرد و گفت: قابلمه که  قبل از این شرایط ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد امروز با قیمت۸۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و این افزایش قیمت تولید را با کاهش مواجه کرده است. 

خدائی فر یاد آورشد: در راستای کمک به صنعتگران بیش از ۹ میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران صنایع دستی در استان پرداخت شده که با پرداخت این میزان تسهیلات اشتغال ۹۲۴ نفر در استان تثبیت شده است. 

وی گفت: همچنین تعطیلی جشنواره ها و نمایشگاه ها هم باعث شد تا صنعتگران صنایع دستی با مشکلات زیادی رو به رو شوند چرا که در این فضاها تولیدات به گردشگران معرفی و عرضه می شد.

کد خبر: ۹۳٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha