۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
رونمایی نرم افزار «تشخیص افسردگی» از طریق کیفیت صدا
«بازار» گزارش می دهد

رونمایی نرم افزار «تشخیص افسردگی» از طریق کیفیت صدا

دانشمندان دانشگاه مریلند موفق شدند اپلیکیشنی را طراحی کنند که قادر است بر اساس کیفیت صدای کاربران میزان افسردگی پنهان وی را تشخیص دهند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: دانشمندان دانشگاه مریلند نرم افزاری را طراحی کرده اند که قادر است میزان افسردگی افراد را از طریق صدایشان تشخیص دهد؛ این نرم افزار کاربردی تجزیه و تحلیل صدای کاربر را در کمتر از چند دقیقه انجام داده و در صورت هر گونه افسردگی پنهان، شخص را مطلع خواهد ساخت.

گفتنی است این اپلیکیشن از طریق ارزیابی اعمال تغییرات در سرعت و کیفیت صدای فرد و همچنین میزان افتان و خیزان های آوایی وی عمل خواهد کرد، چرا که صدا بیانگر صفات شخصیتی و افشاگر هویت انسان است. اثر اختلالات روانی بر کیفیت صدا نوعی اختلال به نام دیسفونی روانی Psychogenic Dysphonia نامیده می شود؛ عصبانیت، افسردگی، مشکلات خانوادگی و شغلی یا اجتماعی از علل اختلالات صوتی- روانی به شمار می روند. شاید بتوان شایعترین نوع اختلالات روانی- صوتی را بیش فعالی صوتی (پرکاری صوتی) نام برد.

به گفته کارشناسان هم اکنون حدود ۲۶۴ میلیون نفر در جهان به اختلال افسردگی دچار هستند به همین دلیل وجود اپلیکیشنی که بتواند از طریق علائم افراد به وجود این بیماری پی ببرد بسیار کاربردی خواهد بود ، افسردگی با علائمی مانند اعتماد به نفس پایین، اختلال در خواب، اختلال در تغذیه، خستگی و احساس درد بدون دلیل شناسایی می شود

این نرم افزار از یک نوع یادگیری ماشین بهره گرفته است که شبکه های نرونی مغزی را شبیه سازی می کند و از این طریق جزیی ترین الگوهای گفتاری افراد را شناسایی خواهد کرد؛ شبکه های مغزی که تحت تاثیر اختلالات خارجی قرار می گیرند واکنش های شیمیایی متفاوتی از خود نشان می دهند که همین امر تغییر در صدا را ممکن می سازد.

به گفته کارشناسان هم اکنون حدود ۲۶۴ میلیون نفر در جهان به اختلال افسردگی دچار هستند به همین دلیل وجود اپلیکیشنی که بتواند از طریق علائم افراد به وجود این بیماری پی ببرد بسیار کاربردی خواهد بود. به طور معمول افسردگی با علائمی مانند اعتماد به نفس پایین، اختلال در خواب، اختلال در تغذیه، خستگی، بی حالی و احساس درد بدون دلیل شناسایی می شود.

این نرم افزار از یک نوع یادگیری ماشین بهره گرفته است که شبکه های نرونی مغزی را شبیه سازی می کند و از این طریق جزیی ترین الگوهای گفتاری افراد را شناسایی خواهد کرد؛ شبکه های مغزی که تحت تاثیر اختلالات خارجی قرار می گیرند واکنش های شیمیایی متفاوتی از خود نشان می دهند که همین امر تغییر در صدا را ممکن می سازد

این کارشناسان معتقدند، بیمارانی  که از اختلالات افسردگی و روان پریشی رنج می برند نمی توانند به سرعت و همانند یک فرد معمولی فکر کنند و در پی آن سرعت حرف زدن آنها به میزان چشمگیری کاسته می شود و از سوی دیگر میزان توقف ها نیز به شکل غیر قابل قبولی افزایش میابد.

رونمایی نرم افزار « تشخیص افسردگی» از طریق کیفیت صدا

طبق مطالعه جدیدی که انجمن صوتی آمریکا انجام داده از طریق وارونگی صوتی می توان سیگنالهای صوتی را تجزیه و تحلیل کرد؛ در جلسه ای که توسط انجمن صوتی آمریکا به صورت مجازی برگزار شد کارول اسپی ویلسون از دانشگاه مریلند تشخیص سلامت روانی افراد را از طریق حالات گفتاری شخص تایید کرد؛ وی مدعی شد به دلیل تغییرات گفتاری در زمان ابتلا به افسردگی از طریق تجزیه و تحلیل سیگنال های صوتی و حالت گفتاری فرد می‌توان این تغییرات را شناسایی کرد.  

وی ادامه داد: به دلیل وجود افسردگی فرد حرکات روانی کند تری خواهد داشت. به طور مثال سرعت فکر کردن در افراد کاهش پیدا کرده و مکالمه‌ی آنها با مکث بیشتری همراه خواهد بود.

ویلسون معتقد است با استفاده از فناوری ردیابی افسردگی مانند برنامه‌ای که در تلفن‌های همراه نصب می شود می توان از افزایش تعداد افراد مبتلا به این مشکل و در نتیجه کاهش میزان خودکشی کمک کرد. در حالت ایده‌آل نیز ممکن است با استفاده از چنین برنامه هایی ردیابی وضعیت سلامت روان افراد جامعه نیز انجام گیرد. این تکنولوژی را می توان در تمامی جلسات روان درمانی مورد استفاده قرار داد و ازاین طریق پروسه تشخیص و شناسایی افسردگی را تاحد زیادی کاهش داد.

براساس گزارش روانشناسان و تراپیست ها در سال گذشته، بیشترین میزان بیماران مراجعه کننده از مشکل MDD یا اختلال افسردگی رنج می برده اند که همین موضوع در بلند مدت سلامت روانی جامعه را به خطر خواهد انداخت و همین امر نیازمند اقدامات سریع نهادهای مربوطه می باشد

تیم محققان این فناوری، افزایش افسردگی در دوران پاندمی ویروس کرونا را مهمترین عامل طراحی آن نامیدند و تصریح کردند که در طی یک سال گذشته میزان افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی افزایش اجتناب ناپذیری داشته است.

همچنین، براساس گزارش روانشناسان و تراپیست ها در سال گذشته، بیشترین میزان بیماران مراجعه کننده از مشکل MDD یا اختلال افسردگی رنج می برده اند که همین موضوع در بلند مدت سلامت روانی جامعه را به خطر خواهد انداخت و همین امر نیازمند اقدامات سریع نهادهای مربوطه است.

ناگفته نماند؛ استفاده از این برنامه نیازمند هیچگونه تخصص تراپیستی نیست و تنها از طریق چندین پرسش انجام می شود؛ پاسخ های کاربران به صورت شفاهی ضبط شده؛ در واقع  این نرم افزار از طریق سیستم صوتی و سیستم ویدیویی قادر است تمامی آواهای کلامی و حرکات صورت فرد را ثبت کرده و پس از پایان مرحله اولیه، تکنیک یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ورودی وارد عمل می شود.

کد خبر: ۹۳٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha