۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
اشتغال اولویت اصلی دولت من است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اشتغال اولویت اصلی دولت من است

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اشتغال یکی از اولویت های اصلی جامعه است که تأثیر به سزایی در مسیر پیشرفت و ریل گذاری کشور دارد.

به گزارش بازار، سعید جلیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای رسانه ملی افزود: دیروز به شهر ری رفته بودم و در مسیر از حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) تا آن مسجدی که می خواستم سخنرانی انجام دهم از بازار شهر ری عبور کردم و افراد بسیاری را دیدم که اولین سوال مهمی که از من می پرسیدند بحث اشتغال بود یعنی بعضی از آن ها دغدغه فرزندان شان را داشتند که بیکار هستند و برخی ها نیز برای اشتغال خودشان از من سؤال می کردند که ما چه اقدامی می خواهیم برای آن ها انجام دهیم.

وی گفت: اگر کار نباشد بقیه موضوعات کشور نیز بی معنی می شود یعنی اگر اشتغال وجود داشته باشد ممکن است طرف بگوید که درآمدم کم است و یا اجاره منزلم بالاست، ولی اگر اصل منبع درآمد وجود نداشته باشد شهروند شما احساس می کند که در جامعه رها شده است و از همین رو موضوع اشتغال بسیار مهم است و نمی شود نسبت به آن بی تفاوت بود بلکه باید به آن یک توجه جدی داشت.

جلیلی در ادامه افزود:‌ اجازه بدهید از زاویه دیگری صحبت کنم، ما اگر می گوییم که کشورمان امروز فرصت های بسیار خوبی دارد و اگر شما حرکتی را انجام دهید در جهت این که اشتغال ایجاد شود، قبل از آن که شما برای یک شهروند و یک جوان کار پیدا کنید در حقیقت مشکلات بسیار بزرگی را از سر راه کشور برداشته اید چون وقتی یک نفر مشغول به کار شود، یک کار مفید در حال انجام است.

وی ادامه داد: قطعا این موضوع بسیار مهم است، ما در این رویکردی که بیان کرده ایم، ‌ شعارمان این است، در چهار سال آینده کشور فقط نباید اداره شود بلکه باید جهش پیدا کند و شما برای جهش باید به سراغ شهروندان بروید و آن ها را ترغیب کنید تا باری را از روی دوش کشور بردارند، چه در حوزه دانش بنیان یا در عرصه های کشاورزی و یا معدن مشغول شوند تا جهش کشور انجام شود، پس اشتغال موضوعی نیست که بگوییم یک عده ای بیکار هستند و دولت وظیفه دارد که کاری برای آن ها درست کند بلکه شما باید یک کار مفید که زمینه جهش کشور را فراهم کند این کار مهم را انجام دهید. پس رییس جمهور کسی است که چهار سال آینده کشورش را باید در مسیر درست ریل گذاری کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما می گوییم که می شود جهش انجام داد و می توانیم، چرا این را می گوییم چون بررسی کردیم یعنی ما ۳۱ استان رفتیم، شهرها رفتیم،

سعید جلیلی در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اگر ما می گوییم اشتغال یک موضوع مهم است هم از جنبه رفع بیکاری و هم از جنبه این که ظرفیت های کشور فعال شود، پس این یک موضوع ملی و فرابخشی می شود.

وی گفت: اینجاست که باید تمام دستگاه ها نسبت به این موضوع مأموریت پیدا کنند، شما باید برای این موضوع نزد تک تک دستگاه ها برنامه داشته باشید، رئیس جمهور به عنوان کسی که در رأس دولت قرار می گیرد باید بگوید هر وزارتخانه ای چه نقش و مأموریتی دارد برای این که این قضیه اشتغال انجام شود.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: اگر شما این را تعریف نکنید مثلاً کسی استاندار است از روزی که تحویل می گیرد تا روزی که تحویل می دهد هیچ مأموریتی اگر برای خودش در این زمینه قائل نباشد کار روزمره اش را انجام می دهد اما اگر بگویید شمای استاندار یا فرماندار روزی که مسؤولیت گرفتید باید اگر به عنوان مثال هزار شغل وجود دارد باید این تعداد را به ۲ هزار برسانید آن موقع است که آن فرد مسؤول به دنبال جوان بیکار می رود.

جلیلی گفت: همین طور اگر شما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری این مأموریت را برای هر رئیس دانشگاه تعریف کردید و ساز و کار آن را نیز مشخص کردید آن موقع وزیر صنعت شما در کنار کارهایی که در کنار صنعت دارد باید در این خصوص نیز پاسخگو باشد.

وی افزود: ما اگر می گوییم دولت مقتدر یعنی اگر سند ملی برنامه ای را ارائه می دهد باید پس از شش ماه پیشرفت هایی داشته باشد اگر این پیشرفت ها صورت نگرفته باشد رئیس جمهور باید مسؤولان را بازخواست کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دقیقاً در اینجا این مشخص می شود که دولت یک مجموعه به هم پیوسته است یکی از اشکالات ما این است که بخش ها به درست یا نادرست پشت ضعف های همدیگر قایم می شوند، توی رئیس جمهور مسؤولیتت این است که هر دستگاهی که همکاری نمی کند موضوع را پیگیری کند.

جلیلی افزود: رئیس جمهور در اینگونه موارد و اختلاف بین دستگاه ها باید فصل الخطاب باشد.

وی گفت: وقتی کسی که می گوید چهار بچه من در خانه بیکار هستند توی رئیس جمهور نباید خوابت ببرد از آن طرف کشور نیاز به جهش دارد و آن چهار بچه باید بیایند تا از ظرفیت شان استفاده شود.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: به تحریم ها اشاره فرمودید، یکی از ایراداتی که ما در هشت سال گذشته داریم این است که اقتصاد کشور یا سند ملی اشتغال باید با علم به همه موانعی که وجود دارد نوشته شود.

جلیلی گفت: دولت، رئیس جمهور و وزرا کشور را نباید معطل بکنند چون هر روز ممکن است اتفاقی بیفتد.

وی افزود: مگر کشور ما باید معطل انتخابات آن سر دنیا باشد و یا فلان فرد آمد و تحریم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اکنون در مذاکراتی که در وین است می گویند اگر برویم و در این مذاکرات برخی از تحریم ها را برداریم تحریم های دیگر به قوت خود باقی است و یا ما هیچ تضمینی ندادیم که در موضوعات دیگر تحریم نکنیم این دشمن است و دشمن همیشه اهرم خود را دارد اما تو باید هنرت این باشد که این اهرم را از دست او خارج کنی و اجازه ندهی او با اهرم خودش بتواند محاسبات و برنامه های تو را به هم بریزد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ایجاد شغل و ایجاد رضایت از شغل در جامعه بر اساس قانون اساسی از وظایف دولت است.

سعید جلیلی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: من در سال ۹۲ معتقدم بودم تحریم اثری ندارد البته چیزی که امروز می خواهم بگویم و راه حلی که می خواهم ارائه دهم ربطی به تحریم ندارد.

وی گفت: مردم می خواهند بدانند نتیجه فعالیت ما برای آینده چیست که اگر نتیجه ای نداشته باشد این فعالیت ها و این برنامه ریزی ها دردی را دوا نمی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بر اساس مطالعاتی که از قبل صورت گرفته ما برآورد کرده ایم که می توان در سال اول ۷۶۴ هزار شغل ایجاد کرد و این میزان را تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۴ میلیون شغل رساند.

جلیلی گفت: به عنوان مثال در بخش توسعه معادن کشور می توان اشتغال زایی کرد، ‌ بر اساس برآوردهای ما در همان سال اول می توان ۶۰ هزار اشتغال زایی کرد و آن را تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ هزار شغل رساند این برآوردها همه بر اساس مطالعات و مذاکراتی که با معدن کاران و علم به امکانات، ماشین آلات و شرایط مختلف صورت گرفته است.

وی افزود: وضع در بخش شیلات، ‌ زراعت، صنایع تبدیلی، تولیدات دامی سبک، محصولات کشاورزی، گلخانه ها و باغی بر همین منوال است و اگر عدد و رقم ارائه می دهیم کاملاً دقیق است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حال پرسش این است که برای این اشتغال زایی با توجه به امکانات موجود نیاز به منابع جدید است، مذاکرات ما با تولیدکنندگان نشان می دهد بوروکراسی بیش از تأمین منابع برای تولید و اشتغال زایی مانع ایجاد کرده است و در صورت حل بوروکراسی خیلی از افراد داوطلب تأمین منابع هستند کما اینکه در بازدید میدانی از یکی از روستاهای اطراف تهران کشاورزان مدعی بودند در صورت حل موانع دست و پاگیر حاضرند در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنند در بخش معدن هم وضع بر همین منوال است.

جلیلی افزود: متأسفانه در بخش اشتغال با معضل دیگری به نام انحصار روبرو هستیم چه دلیلی دارد برای فعالیت در یک حرفه یا بخش مجوز فعالیت صادر شود، ‌ فروش مجوز و این انحصار برای چه ایجاد شده است.

وی با اشاره به یکی از روزنامه های منتشر شده در روز پنجشبه ۲۰ خرداد گفت: در این روزنامه فهرستی از مجوزها به همراه قیمت خرید آن درج شده است به عنوان مثال کارگزاری بورس ۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد، درمانگاه شبانه روزی سه تا ۲۰ میلیارد تومان که قابل درک نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بانک های ما امروز به درست یا نادرست روزانه ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول می کنند که سؤال این است که این مقدار پول کجا می رود، حالا باید این مقدار خلق پول را مدیریت کرد که این پول روزانه باید صرف چه اموری شود به عنوان مثال باید هزینه ایجاد شغل شود حال اینکه مهم ترین مشکل شهرک های صنعتی ما تأمین مالی است.

جلیلی گفت: پول خلق شده بانک ها باید برای تأمین مالی در جهت تولید و اشتغال زایی هزینه شود.

وی افزود: جوان ایرانی بهترین و پرثمرترین دوره سنی خود را صرف درس خواندن می کند و اگر قرار باشد تا مقطع دکتری تحصیل کند باید تضمینی وجود داشته باشد که بعد از ۲۸ سال شاغل خواهد شد و از شغلش رضایت داشته باشد، پرسش این است که دولت در این بخش کجاست؟ وضع برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی هم همین است آیا آنها نباید پس از تحصیل شغل داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایجاد شغل و ایجاد رضایت از شغل در جامعه بر اساس قانون اساسی از وظایف دولت است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور باید مأموریت ۴۹ دستگاه کشور را در خصوص پیشرفت روستاها تعریف کند.

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص تعریف کار برای جوانان افزود: باید برای اشتغالزایی، مأموریت تعریف کنیم یکی از کارهایی که محاسبه کردیم ۱۰ هزار میلیارد تومان هر سال هزینه تحقیق می شود که می توان آن را برون سپاری کرد.

وی با اشاره به نظام مهندسی در ایران گفت: امکان کار برای فارغ التحصیلان پس از نام نویسی در نظام مهندسی ایجاد می شود، چنین نظامی می تواند در علوم انسانی هم وجود داشته باشد تا دولت، پژوهش و تحقیقات را برون سپاری کند.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: بسیاری از بودجه های دولتی، صرف هزینه های بی خودی در دستگاه ها می شود در حالیکه خروجی آن مشخص نیست اما می تواند این هزینه ها مفید استفاده شود.

جلیلی درباره اشتغالزایی روستاها گفت: با بررسی هایی که روی ۴۹ دستگاه کشور انجام داده ایم آنها می توانند در خصوص اشتغالزایی ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به ۲۷ درصد جمعیت روستانشین کشور افزود: به همین نسبت از جمعیت باید به آنها بها دهیم با توجه به اینکه در چند دهه گذشته، جمعیت روستاها کاهش یافته است دوست داریم مهاجرت معکوس شود چون بسیاری از جمعیت روستایی در حاشیه شهرها اسکان یافته اند.

جلیلی گفت: اگر برنامه های دولت در خصوص توجه به روستاها جدی باشد روستانشینان انگیزه پیدا می کنند که باید به آن رسیدگی شود اگر درباره جهش صحبت می کنیم روستا یک سلول جهشی می شود که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی افزود: برنامه ما برای توسعه روستا و اشتغالزایی این است که باید برای هر دستگاه یک مأموریت تعریف کرد و تسهیلات بانکی به روستاها داد. هم اکنون چه میزان برنامه اشتغال برای روستاها وجود دارد؟ یا ساز و کارهای لازم برای تسهیلات بانکی به روستاییان به چه مقدار است؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نظر تسهیلات بانکی، روستاییان کمترین میزان را به علت برخی مقررات ایجاد شده دریافت کرده اند، به عنوان مثال؛ در شهرها خانه و اتومبیل می تواند وثیقه ای برای بانک باشد، در حالی که می توان در روستاها از منازل مسکونی، دام و اراضی روستایی هم به عنوان وثیقه استفاده کرد.

جلیلی در خصوص برنامه ریزی برای توسعه روستاها افزود: باید بودجه سنواتی به همان نسبت به روستاها تعلق بگیرد در کنار آن، روستاییان هم به زندگی و تفریح لازم دارند به عنوان مثال؛ بررسی هایی در سال ۹۸ انجام شد که بودجه وزارت ورزش در آن سال ۵ هزار میلیارد تومان بود که تنها ۱۰ میلیارد تومان آن به ورزش روستایی تعلق گرفت در حالی که این بخش نیز باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه برای جهش کشور نیاز به توجه به روستاهاست، گفت: در این مورد باید خود رئیس جمهور برنامه های جدی را در دستور کار قرار دهد و این موضوع را به عنوان یک مأموریت برای ۴۹ دستگاه کشور تعریف کند مثلاً؛ برای بانک مرکزی چه برنامه هایی برای روستاها دارد.

جلیلی افزود: در ارتباط با مأموریت دستگاه ها طی ۸ سال گذشته مدلی موفق را دنبال کردیم، که می توان سند پیشرفت هر روستا را قبل از تدوین آن توسط دولت از طریق جوانان همان روستا نوشت.

وی گفت: جلساتی با کشاورزان جوان داشتیم که می توان باشگاه کشاورزان جوان روستا را راه اندازی کرد آنها می توانند سند پیشرفت روستا را بنویسند که چه می خواهند و مطالبات خود را از دستگاه های کشور تدوین کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت باید مجموعه ای از وظایف را تعریف کند یعنی به عنوان مثال، مسؤول بانک استان وظیفه دارد مأموریت خود را در قبال روستاها انجام دهد مثلاً هر روستا نیاز به دستگاه عابر بانک دارد.

جلیلی با اشاره به سرهم بودن زیرساخت هایی مثل آب، برق، گاز، راه و یا حتی تلفن و اینترنت گفت: نباید روستاها حالت خوابگاه داشته باشد در واقع زیرساخت ها فراهم است و باید امکانات را برای روستانشینان تأمین کرد تا آنها در فصل زراعی کشاورزی کنند یا کار صنعتی را انجام دهند تا حداکثر ارزش افزوده همان جا انجام شود.

وی با اشاره به گله برخی کشاورزان در یکی از روستاهای استان گیلان افزود: با توجه به مشکلاتی که سازمان مراتع برای برخی از آنها ایجاد کرده بود آنها مجبور به کشاورزی پنهانی به صورت شبانه بودند این گله را در دیدار با ۲۰۰ جوان کشاورز شنیدم که به علت همین محدودیت ها مجبور بودند برای کار، در میادین میوه و تره بار تهران حاضر شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در موضوع اشتغال روستایی باید یکی از آموزش هایی که روستاییان ما می بینند این باشد که بدانند چه حقوقی دارند و دستگاه ها نسبت به آنها چه وظایفی دارند تا آن را پیگیری کنند.

سعید جلیلی در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در سفر به سعد آباد بوشهر، خود روستاییان یک تعاونی نخ کاران درست و برای کار خودشان یک دستگاه مجهز به بسته بندی خرما خریداری کرده بودند که نتیجه آن این شده بود که بانک به دلیل پرداخت نشدن اقساط این دستگاه را مصادره کرده و به فروش گذاشته بود و فردی که دستگاه را خریداری کرده بود قطعات دستگاه را به صورت تکه تکه بفروش می رساند؛ که اینجا این سوال مطرح می شود که دولت، فرمانداری، استانداری و بانک چه کاره هستند؟ این در شرایطی است که بانک اعلام می کند ۹۰ هزار میلیارد تومان را ۱۱ نفر دریافت کرده اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکار دولت آینده برای معیشت گفت: در حال حاضر فشاری که بر مردم وجود دارد قابل پذیرش نیست.

جلیلی افزود: در نمودار متوسط مصرف دهک های جامعه از خوراک اصلی فاصله معنا داری بین دهک یک و دهک دهم وجود دارد مثلا در مصرف گوشت قرمز در دهک های پایین جمعیت تقریباً صفر است که نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود.

وی ادامه داد: در طرح سبد غذایی ما که یکی از طرح های اصلی در این موضوع است اعلام کردیم که دولت باید اطمینان داشته باشد شهروندان میزان لازم از تغذیه مقوی را که لازمه سلامت انسان است دارند که در سیزده قلم کالایی که طبق بررسی های نظام سلامت است باید به شهروندان برسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این قابل قبول نیست که دهک پایین یک مواد غذایی را کمتر از ۱۰۰ گرم مصرف داشته باشد و دهک بالا به میزان ۱۰ برابر بیشتر مصرف کنند.

جلیلی افزود: در سه سال گذشته، ۵۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تخصیص دادیم که به دست مردم نرسید مثلا در سال گذشته تخصیص ارز برای نهاده های دامی داده شد ولی مرغ به قیمت۴۰ هزار تومان می رسد بنابراین باید ساز و کاری داشته باشیم که به دست مصرف کننده برسد.

وی تصریح کرد: بر اساس طرحی که داریم دو دهک پایین جمعیت یعنی حدود ۲۰ درصد جامعه، دولت باید طرح سبد غذایی در اختیار آنها قرار دهد که حدود ۱۶ میلیون نفر از جمعیت کشور می شود یعنی یک خانوار چهار نفره هر ماه باید بتواند چهار و نیم کیلو گوشت قرمز، هشت کیلو گوشت مرغ و ماهی، ۱۱ و نیم کیلو برنج، ۳۴ کیلو میوه، ۳۶ و نیم کیلو سبزیجات و سیفی جات و سایر اقلام را بگیرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بخش دیگر خانوارهایی هستند که ممکن است در برخی از اقلام به مشکل برخورد کنند که باید رفع کنیم و یک بخشی از جامعه هستند که نیازی به طرح سبد غذایی ندارند.

جلیلی افزود: در سال اول که این بودجه برای سال ۱۴۰۱ تعریف می شود این طرح را باید انجام دهیم ما حتی درباره نحوه اجرای این طرح هم کار کردیم.

وی گفت: ما یک شبکه مویرگی بسیار خوب توزیع در کشور داریم که ده ها سال است که در کشور به بهترین شکل خدمات می دهند، فقط کافی است هر خانواده یک حساب بانکی و یک تلفن همراه داشته باشد و به زیرساخت جدید نیاز ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سهم هر دهک جامعه از یارانه انرژی یک تفاوت چشمگیری دارد یعنی دهک دهم امروز ۱۵ درصد و دهک یک پنج درصد استفاده می کند و این بدان معناست که افرادی که برخوردار تر هستند سه برابر کسانی که کم برخوردار هستند از یارانه انرژی استفاده می کنند.

وی گفت: ما در طرح یارانه انرژی خود اعلام کردیم که باید این سهم به طور مساوی بین آحاد جامعه تقسیم شود و باید این سهم را به مردم بدهیم و مدیریت آن را هم در اختیار مردم قرار دهیم که این موجب می شود بعضی از دهک های پایین که الان اصلا از این سهم استفاده نمی کنند بتوانند با فروش آن تا ۱۰ برابر یارانه ای که الان می گیرند بفروشند.

جلیلی افزود: طرح یارانه انرژی برنامه ای است که می تواند هم به اصلاح الگوی مصرف کشور و هم به توزیع عادلانه کمک کند و هم طبقات کم برخوردار بخوبی از آن استفاده کنند.
وی گفت: وقتی صحبت از شادکامی خانواده می کنیم؛ شادکامی فقط توزیع سهم انرژی نیست بلکه تفریح هم یکی از آنهاست که در طرح تحکیم خانواده طرح سفر را داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: با بررسی هایی که انجام دادیم از امکانات فعلی دولت از جمله اقامتی، سیاحتی وتفریحی که در اختیار دولت است می توان بهره برد چون در حال حاضر یک سوم آن استفاده می شود و دو سوم این ظرفیت خالی است که می توان در اختیار مردم قرار داد.

جلیلی گفت: در طرحی که داریم اگر در سال حداقل ۵۰۰ هزار ازدواج انجام می شود دولت می تواند ۵ روز امکان سفر را در اختیار زوج ها قرار دهد.

وی افزود: کسی که می خواهد در جایگاه رئیس جمهور قرار بگیرد باید به مسائل داخلی، ‌ ساختار اجرایی و اداری، ظرفیت های ملی و مسائل جهانی مسلط باشد.

کد خبر: ۹۳٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha