۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
تحقیر کارگران خارجی در  آرامکوی عربستان
سو استفاد از کارگران مهاجر در شرایط کرونا

تحقیر کارگران خارجی در آرامکوی عربستان

عربستان سعودی بارها به علت عدم توجه به سلامت کارگران مهاجر و سهل انگاری در معالجه آنها به خصوص با شیوع روز افزون کرونا، تحت محکومیت های بین المللی قرار گرفته است.

تهمینه غمخوار؛ بازار- کشورهای حاشیه خلیج فارس با جمعیت کم و تعداد زیادی از کارگران خارجی مهاجر از جمله ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می شوند. آنها سالهاست که در رابطه با پیشرفت های خود در فناوری های نوین وتجارب ایجاد دولت های ایده آل و آرمان شهر تبلیغات کرده و به رخ دیگر کشورها می کشانند.

با وجود دانشگاه هایی با برند و اسم غربی، گالری های هنری، قطارهای لوکس، مراکز سرپوشیده و سنترهای بسیار بزرگ، آکواریوم ها و حتی موارد عجیب مانند استراحتگاه های اسکی، به نظر می رسد که دولت های سلطنتی در مواجهه و مقابله با ویروس کرونا که در سراسر جهان به شکلی اپیدمی درآمده و روز به روز در حال افزایش است، آمادگی کافی دارند و از ابزارهای مناسب برخوردارند.  

لغو سفرهای هوایی و دریایی چین به کشورهای حوزه خلیج فارس٬ ضربه زیادی به بخش اقتصادی و گردشگری این کشورها وارد کرده است و تاکنون موارد ابتلا در این کشورها پس از وقفه اولیه در حال افزایش است.

از جمله افزایش این موارد میتوان به قطر اشاره کرد که ۲۳۸ مورد جدید در بین مهاجران قرنطینه شده در یک مجتمع مسکونی کشف شده است. جهش بزرگ در موارد ابتلا از ۲۴ مورد و رسیدن به ۲۶۲ نفر نشانگر آلوده بودن کارگران مهاجر در اردوگاه های کار است.

قطر به دلیل تعطیل نکردن و عدم کاهش کار کارگران مهاجر و کارمندان در پروژه های بزرگ ساختمانی مرتبط با جام جهانی ۲۰۲۲، با محکومیت بین المللی روبرو شده است.

کارگران استخدام شده از کشورهای فقیر مانند پاکستان و نپال غالبا در اردوگاه هایی در بیابان زندگی می کنند که میزان مسافرت و در نتیجه انتقال ویروس بسیار زیاد است.

عدم شفافیت موضع قطر نسبت به شیوع این ویروس در اقامتگاههای مشترک و عدم رسیدگی به سلامت کارگران مهاجر موجب محکوم شدن این کشور از سوی دادگاههای بین المللی شده است.  

در صورتیکه قطر ادعا می کند که برای محافظت از کارگران مجموعه ای از اصلاحات را به تصویب رسانده، تداوم کار در شرایط سخت و گرمای طاقت فرسا و ساعات طولانی کار بدون پرداخت حقوق برای به انجام رساندن پروژه های جام جهانی که برای آن بسیار سودآور است، نشانگر سو استفاه از آنها می باشد.  

علاوه بر آن انتشار عکس های یک کارگر مهاجر واقع در شرکت غول نفتی آرامکو در توییتر که از ماسک صورت استفاده کرده و با اجبار به پوشیدن جعبه ای به عنوان پخش کننده مواد ضدعفونی و گشتن در سرتاسر این شرکت،  بخشی از تلاش های این شرکت برای جلوگیری از شیوع کرونا بوده است.

در حالی که عدم  توجه به سلامت و شرایط کاری کارگران مهاجر و انتشار عکس او با این وضعیت، نمونه هایی از سوء استفاده از کارگران در عربستان است که پس از رسوایی در رابطه با بدرفتاری سیستماتیک با چند میلیون کارگر مهاجر مورد انتقاد گسترده قرار گرفته و خشم مردم عربستان و دیگر کشورها را برانگیخته است.

اگرچه عربستان اصلاحاتی را از جمله برنامه ریزی برای پایان دادن به سیستم حمایت از کارفرمایان که گروه های حقوق بشر بارها اعلام کرده اندکه باعث سوء استفاده از کارگران شده، اعمال کرده است اما مهاجران در این کشور هنوز از حقوق کمی برخوردارند.

فعالان و سازمان های غیر دولتی قبلا آگاهی خود را درباره وضعیت کارگران منطقه خلیج فارس که مورد سوء استفاده جسمی و کلامی از طرف کارفرمایان خود قرار دارند، ابراز کرده اند.

البته این شرکت با ابراز نارضایتی شدیداز این حادثه، مدعی شد که این اتفاق بدون تأیید مقامات آرامکو رخ داده است.

این غول نفتی با ابراز ناراحتی تظاهری اظهار کرد که آنها برای جلوگیری از تکرار مجدد چنین اعمالی،  اقدامات سختی را انجام می دهند.

کد خبر: ۹٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha