۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
 تعریف سیاست‌های پولی و مالی در یک سامانه هوشمند
عضو تیم اقتصادی رئیسی عنوان کرد

تعریف سیاست‌های پولی و مالی در یک سامانه هوشمند

حسینی، عضو تیم اقتصادی رئیسی گفت: برنامه ما این است که تمام سیاست های پولی و مالی دولت را در یک بسته کاملاً منضبط و سیستمی تحت عنوان «تثبیت اقتصادی» در سامانه هوشمندی تعریف کنیم.

به گزارش بازار، ابوالفضل حسینی، عضو تیم اقتصادی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی سیاست های دولت و حاکمیت را به دو دسته پولی و مالی تقسیم کرد و گفت: سیاست های مالی دولت از طریق ابزارهایی چون تعریف درآمدها و هزینه تعریف بودجه و مالیات و سیاست های پولی نیز از طریق متغیرهایی که ابزار آن مربوط به دست بانک مرکزی و نقدینگی است به دست می آید.

وی افزود: عدم تنظیم یک سیاست پولی و مالی متناسب با شرایط کشور یا منجر به رشد نقدینگی افسارگسیخته خواهد شد و یا اینکه رکود را در پی خواهد داشت.

عضو تیم اقتصادی حجت الاسلام رئیسی معتقد است که افزایش افسارگسیخته نقدینگی به ویژه در دو سال اخیر نتیجه ی سیاست های پولی این دولت از جمله افزایش برداشت بانکها معادل روزانه ۲۵۰۰ میلیاردتومان و تخلف بانک مرکزی در برداشت از منابع صندوق توسعه ملی بدون جواز بوده که منجر به تورم نیز شده است.

حسینی گفت: برنامه ما این است که تمام سیاست های پولی و مالی دولت را در یک بسته کاملاً منضبط و سیستمی را تحت عنوان «تثبیت اقتصادی» در سامانه هوشمندی تعریف کنیم که تمام متغیرهای کلان مانند اشتغال، تورم، رشد نقدینگی و تولید ناخالص ملی را در آن بستر ببینیم.

وی با اشاره به تغییر مقادیر نقدینگی در دولتهای مختلف گفت: دولت دکتر خاتمی سال ۷۶ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفت و ۷۵ هزار میلیارد نقدینگی تحویل داد، دو دولت دکتر احمدی نژاد ۳۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل داد و دولت دکتر روحانی هم برای اینکه از دولتهای قبلی در این زمینه عقب نماند حدود ۱۰ برابر این نقدینگی را تحویل می دهد.

حسینی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد این افزایش نقدینگی در دو سال آخر بانک مرکزی اتفاق افتاده است گفت: میزان نقدینگی در دو سال اخیر بانک مرکزی، به نسبت سالهای قبل به شدت تغییر پیدا کرده و این در شرایطی بوده که رشد اقتصادی و جریان تولید شکل نگرفته است.

عضو تیم اقتصادی حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: متاسفانه برخی مدیران ارشد کشور سعی داشتند با گروگان گرفتن معیشت مردم، نظام را برای توافق با غرب با خود همسو کنند و بحث تورم و وضعیت بورس و نقدینگی هم ناشی از همین سیاست گذاری فشار به حاکمیت برای این قضیه بود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار شکلی بانک مرکزی گفت: این موضوع در مجلس در حال بررسی است و در ابتدای دولت جدید هم ابلاغ می شود و بانک مرکزی تا حدودی از دست اضافه برداشت های دولت نجات پیدا می کند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیت الله رئیسی برای تقویت بخش خصوصی و آزادسازی پول های بلوکه شده چه تصمیمی دارند؟ گفت: اگر ما به توافق برسیم و مانند خیلی کشورها با سیاست باز در چرخه اقتصاد فعالیت کنیم که عالی است اما به خاطر زیاده خواهی روحیه برخی کشورها، فعلا راهی جز عبور از تحریم ها و بی اثر کردن تحریم ها نداریم تا با قدرت خود بتوانیم از منابع پول های قدیم استفاده کنیم.

کد خبر: ۹۲٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha