۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
بستر معاملات ارزهای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟
اتاق ایران گزارش می‌دهد؛

بستر معاملات ارزهای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

تا زمانی که برای معامله ارزهای دیجیتال خود وارد صرافی‌های آنلاین نشده‌اید، هک کردن دارایی شما تقریبا غیر ممکن بوده و این امنیت محصول بستری است که «بلاک‌چین» فراهم کرده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ارزهای دیجیتال بدون بلاک‌چین کارکرد خود را از دست می‌دهند. ارزهایی که امروز همه معامله‌های دنیا را بهم زده‌اند، برای معامله نیاز به بستری امن دارند که بلاک‌چین این بستر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در واقع سیستم بلاک چین بستر مناسبی برای ظهور ارز های دیجیتال هستند. ارز دیجیتال با استفاده از این سیستم کارکردی همانند پول کاغذی پیدا کرده می‌کند اما هویت متفاوت تری برای خود قائل است. چرا که معاملات در این بستر، تحت نظارت هیچ سیستم و نهادی نیست و به شکل همتا به همتا یا همان بین فردی بدون واسطه‌ی بانک ها و بدون دخالت دولت‌ها انجام می‌شود.

امروزه بلاک چین یا زنجیره‌ی بلوکی به عنوان تکنولوژی که عرصه فعالیت ها اقتصادی را به طور کلی زیر و رو کرده است شناخته می‌شود گمان آن می رود که این روند ادامه هم داشته باشد  و روز به روز پیچیده‌تر و توسعه‌یافته‌تر شود. هر بلاک در این بستر حاوی داده‌هایی است که این داده‌ها به بلاک قبلی و هر بلاک قبلی به بلاک‌ قبل‌تر لینک شده‌اند که این زنجیره بودن داده در این بستر، هک کردن آن را تقریبا غیر ممکن می‌کند چرا که اگر یک هکر بخواهد یک بلاک را هک کرده و به داده‌های آن دسترسی پیدا کند باید ۵۰ درصد شبکه را در اختیار خود بگیرد.

مهم‌ترین دستاورد: هویت دیجیتال امن
سه فناوری اصلی که برای ایجاد یک بلاک چین با هم ترکیب می شوند، هیچ یک جدید نیستند اما تنظیم و برنامه های کاربردی آن‌ها جدید هستند. این فناوری ها عبارتند از:کلیدهای خصوصی و عمومی رمزنگاری شده، دفاتر کل توزیع شده و قراردادهای هوشمند. هدف اصلی این مشارکت در فناوری بلاک چین ایجاد یک هویت دیجیتال امن است. این هویت دیجیتال بر اساس ترکیبی از کلیدهای رمزنگاری خصوصی و عمومی ایجاد می شوند. این ترکیب در ایجاد یک نوع امضا دیجیتال بسیار مفید است. این امضای دیجیتال سندی برحقیقی و مشروع بودن عملیات انجام شده و کنترلی قوی بر تشخیص مالکیت افراد است. امنیت بالای این سیستم به شکلی است که اگر داده‌هایی در آن ذخیره شوند امکان تغییر دادن آن ها تقریبا وجود ندارد به همین دلیل می تواند بستری مناسب برای فعالیت‌های مالی باشد.

هر بلوک در این زنجیره شامل اطلاعات تراکنش ها، و امضای دیجیتال یا هش های منحصر به فرد و شخصی شده به شکل عددی است که با کلید خصوصی قفل شده و تنها در اختیار مالک بلوک است. در صورت ایجاد تغییر «هش» های جدیدی برای بلوک های جدید شکل می گیرند که با هش بلوک اولیه سازگاری ندارند و به این ترتیب معتبر نخواهند بود.

هش را می‌توان به فارسی داده‌های موجود در یک سلول دانست که همیشه در آن سلول ماندگارند. با تغییر هش و ایجاد بلوک جدید هش سابق بر روی بلوک باقی می ماند و امنیت آن را تضمین می کند و یک زنجیره را شکل می دهد به این شکل که بلوک اول و اصلی یک هش منحصر به فرد دارد و بلوک بعدی با تغییراتی هش خاص خودش را دارد و به بلوک اول متصل است و اگر هش ها با هم سازگاری نداشته باشند امنیت آن ها به خطر میفتد به همین دلیل برای جلوگیری از این مسئله در این تکنولوژی تلاش شده از مکانیسم اثبات کار استفاده شود به این شکل که ساخت هر هش ۱۰ دقیقه زمان می برد و محاسبه هر کدام به همین منوال است که زمانبر بودن فرایند اثبات کار تقریبا دستکاری در زنجیره بلوکی را غیرممکن می سازد.

همچنین چون شبکه ی بلاک چین با ایجاد تکنولوژی قراردادهای هوشمند بر پایه‌ی شفافیت عمل می کند و از دفاتر کل توزیع شده همتا به همتای غیرمتمرکز (فرد متقاضی به شکل مستقیم به فرد فروشنده متصل می‌شود) استفاده می کند در صورت ایجاد بلوک جدید و سلامت آن همه ی شبکه باید بلوک جدید را با کلید عمومی رمزنگاری شده که در اختیار دارند باز کنند و آن را با اطلاعات زنجیره مقایسه و درستی آن را با توافقی همه جانبه تایید کنند. در واقع بلاک چین با تکیه بر قراردادهای هوشمند طرفین را مجبور می‌کند برای حفظ امنیت مالی و به خطر نیفتادن سرمایه خود بعد از انجام تراکنش به سرعت از قرارداد خارج بشوند. این روش به تنهایی امنیت بالایی برای این سیستم ایجاد می کند.

کد خبر: ۹۲٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha