۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
پیشرفتهای خوبی در مذاکرات وین حاصل شده است|کشورهای عربی نباید نقشی در مذاکرات داشته باشند
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

پیشرفتهای خوبی در مذاکرات وین حاصل شده است|کشورهای عربی نباید نقشی در مذاکرات داشته باشند

«رابرت اسمیت» معتقد است پیشرفتهای خوبی در مذاکرات وین حاصل شده است و کشورهای عربی نباید در این مذاکرات نقشی داشته باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته‌های اخیر پنج دور مذاکره هسته‌ای بین ایران و امضاکنندگان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام شده و هدف این مذاکرات، احیای توافق یادشده است. سال ۲۰۱۸ آمریکا از این توافق خارج شد و ترامپ تحریم‌های فراگیر علیه ایران اعمال کرد تا این کشور را به مذاکره بر سر توافقی جدید که از دید او توافقی بهتر و فراگیر است، وادار کند. سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران شکست خورد و ایران در واکنش به تحریم‌های یادشده بر فعالیت‌های هسته‌ای خود افزوده است.

مذاکرات وین تاکنون پیشرفت‌هایی داشته و قرار است دور ششم مذاکرات این هفته انجام شود. دیپلمات‌های اروپایی معتقدند در این دور، توافق حاصل خواهد شد؛ اما واقعیت این است که درباره بسیاری از مسائل حساس هنوز توافق نشده است. وضعیت سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، رفتار ایران در منطقه و برنامه موشکی تهران جزو مهم‌ترین مسائل باقی‌مانده هستند.
در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*انتظار می رفت که دور اخیر مذاکرات وین دور نهایی باشد. ولی اعلام شده بعد از نشست اخیر دوباره هیاتها به پایتختها برای مشورت باز می گردند. آیا تصور می کنید این اخرین بازگشت هیاتها به پایتختها خواهد بود و نشست بعدی دور نهایی خواهد بود؟
پیشرفت خوبی در گفتگوها حاصل شده است و هیئت ها برای رایزنی ها و دستورالعمل های نهایی در حال بازگشت به مقرهای خود هستند. این احتمال وجود دارد که تعادل یا همگام سازی لغو تحریم ها و راستی آزمایی از آخرین مواردی باشد که باید حل شود.

*ایران اعلام کرده تعهدات هسته ای فراتر از برجام را نمی پذیرد. آیا در قالب این گفتگوها احتمال تعهدات فراتر از برجام وجود دارد؟
خیر زیرا ایران به طور صریح اعلام نموده تعهداتی بیشتر را نمی پذیرد و واشنگتن این مهم را به خوبی می داند.

*احتمال پیوند خوردن رفع تحریمهای برجامی ایران به سایر موضوعات یعنی مسائل منطقه ای و موضوع موشکی ایران وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟ آیا بایدن بهره مندی ایران از رفع تحریمها را به سایر موضوعات مورد اختلاف پیوند خواهد زد؟
موضع ایران در ارتباط ندادن برجام با سایر موضوعات روشن و قابل درک است اما دستیابی به هرگونه توافق بدون بحث در مورد سایر مسائل از جمله مسائل موشکی ایران، انعقاد قرارداد در واشنگتن را دشوار خواهد کرد که در هر صورت دشوار خواهد بود.

*«عادل بن عبدالرحمن العسومی» رئیس پارلمان عربی روز چهارشنبه اعلام کرده که اعراب نیز در مذاکرات وین باید حضور داشته باشند و به نوعی مذاکرات کنونی را نافی منافع اعراب می داند. دلیل اظهار نظر وی چیست در حالی که به نظر می رسد مذاکرات در دور بعدی ممکن است نهایی شود؟
فکر نمی کنم کشورهای عربی در مذاکرات وین شانس زیادی داشته باشند و این اظهارات رئیس پارلمان عربی فقط لفاظی بوده و ارزش چندانی ندارد.

کد خبر: ۹۲٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha