۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
چگونه می توان به واکسیناسیون جهانی دست یافت

چگونه می توان به واکسیناسیون جهانی دست یافت

به جای تعلیق حق ثبت اختراع، راه حل بهتری وجود دارد: افزایش سریع ذخایر مالی کوواکس

بازار؛ گروه بین الملل:  آلمان و اتحادیه اروپا از تعدیل حق ثبت اختراع واکسن کرونا جلوگیری کرده اند. ابتدا هند، آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای فقیرتر و سپس آمریکا این خواسته را مطرح کرده بودند. در همین حال، تحرکاتی در روند مبارزه با پاندمی مشاهده می شود: در اجلاس جهانی بهداشت در رم، اتحادیه اروپا و صنعت داروسازی قول دادند که در آینده از طرح "دسترسی جهانی به واکسنCovid-۱۹" یا به اختصار Covax برای کشورهای فقیرتر بیشتر حمایت کنند.

کمی پیش از این، اتحادیه اروپا ۱.۸ میلیارد دوز دیگر واکسن «فایزر» و «بیون تک» را برای جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری خود سفارش داده بود که کمتر از شش درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این مقدار، علاوه بر ۲.۶ میلیاردی است که قبلا به تولیدکنندگان مختلف سفارش داده شده بود و پس از تحویل حدود ده درصد از آن، بیش از ۴۰ درصد جمعیت بزرگسال اتحادیه اروپا واکسینه شدند.

بدین ترتیب به سختی می توان بر نابرابری جهانی در مبارزه با ویروس غلبه کرد. با توجه به سویه های جدید و خطرناک، سرعت اکنون بسیار مهم است. به جای تعلیق حق ثبت اختراع، راه حل بهتری وجود دارد: افزایش سریع ذخایر مالی کوواکس. این نهاد می تواند به یک صندوق جهانی تبدیل شده و حق ثبت اختراع واکسن هایی را که برای کشورهای فقیر مناسب ترند، خریداری کند.

سپس کوواکس می تواند مجوزهای تولید رایگان را برای تولیدکنندگان واجد شرایط واکسن در کشورهای فقیرتر صادر کند. بهترین واکسن احتمالا استرازنکا است که مخصوصا برای کشورهای فقیرتر ساخته شده و جانسون و جانسون که فقط بعد از یک دوز، محافظت کامل را ایجاد می کند.

موفقیت در کارزارهای واکسیناسیون جهانی نیز با بهره وری اقتصادی مرتبط است. نابرابری های اجتماعی و اقتصادی می تواند موفقیت ها را خنثی کند. بیماری های عفونی غالبا در بین افراد و کشورهای فقیر شیوع پیدا می کنند و همچنان تهدیدی جهانی می باشند. بنابراین دسترسی به واکسن ضروری است و این به معنای ارائه رایگان آن به فقرا است، اما چنین کاری به نفع دارندگان خصوصی حق ثبت اختراع نیست.

خرید هدفمند ثبت اختراع از طریق یک صندوق جهانی می تواند این معضل را پشت سر بگذارد و ضمن فراهم کردن بازده مالی بالاتر به تولیدکنندگان واکسن و راضی کردن آنها به فروش حق ثبت، به دسترسی رایگان فقرا نیز کمک کند.

کد خبر: ۹۲٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha