۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
بدهی بانک ها به بانک مرکزی 9 درصد زیاد شد| افزایش 56درصدی وام قرض الحسنه به چه کسی رسیده است ؟
بازار گزارش می دهد؛

بدهی بانک ها به بانک مرکزی 9 درصد زیاد شد| افزایش 56درصدی وام قرض الحسنه به چه کسی رسیده است ؟

آمارها نشان می دهد مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان سال گذشته  با ۸.۷ درصد رشد به ۱۲۰۳ هزار میلیارد ریال رسیده است، این آمار بیانگر افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبق گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده بانک مرکزی، سال گذشته با وجود رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی اما سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۲.۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۳۷۵۶.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.  
همچنین در پایان سال ۹۹، ‌خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۴۰ درصد کاهش به منفی ۲۱۹.۴ هزار میلیارد ریال، رسیده است.

داده های بانک مرکزی نشان داد که  نقدینگی در سال 99  حدود 40.6 درصد  افزایش یافت که  رقم بی سابقه ای است .این عدد در سال 98 31.3 درصد و در سال 97 ، 23.1 درصد بوده است.   همچنین  خالص بدهی های دولت به سیستم بانکی در آخرین سال کامل دولت 27  درصد رشد را نشان داد که این عدد در سال 98 ، 25.2 درصد بوده است .  این د حالی است که بنا بر امار اعلامی ، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی  تنها 1.1 درصد  افزایش را نشان می دهد.

 ازنکات جالب امار مقدماتی ارایه شده  از سوی بانک مرکزی  افزایش 75 درصدی وام قرض الحسنه  دربانک ها و موسسات اعتباری بوده که  این نوع وام در بانک های تجاری 96 درصد رشد داشته است. و در مجموع 56 درصد رشد  داشته است که باید از بانک مرکزی پرسید:  افزایش وام قرض الحسنه به چه کسانی  پرداخت شده است ؟ 

 درآمار منتشره پایه پولی در سال 99  نیز 29.2 درصد افزایش یافته است که می توان به این ترتیب یکی از دلایل عمده  رشد نقدینگی و تورم را از این محل پیگیری کرد هر چند که ضریب فزاینده در سال99  به رقم 8.8  رسیده است .

رشد سپرده بانک های تجاری نزد بانک مرکزی
در آمار منتشر شده بانک مرکزی آمده است، خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری نشان می دهد که میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان سال ۹۹ معادل ۱۳۵۱.۴ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۷۵.۵ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۶۹۱.۵ هزار میلیارد ریال بوده که ۲۴.۵ درصد رشد کرده است.  این در حالی است که  میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان سال ۹۹ به ۱۰۵ هزار میلیارد ریال رسیده که ۱۴۱.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.  
علاوه بر این میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان سال  ۹۹ به ۴۴۲۷۴.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است  که چنین آماری بیانگر رشد ۲۷.۴ درصدی در سال گذشته است.

 افت حجم اسکناس و مسکوک در سال گذشته
آمار منتشر شده بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی این بانک نشان دهنده این است که در سال ۹۹ حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۲۴.۹ درصد افت به ۶۷.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.  همچنین در این گزارش آمده است، سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۲.۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۳۷۵۶.۹ هزار میلیارد ریال رسید.  علاوه بر این میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان سال گذشته معادل ۲۲۵۴.۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل(۹۸)  ۲۲.۶ درصد رشد نشان می دهد.
طبق گزارش بانک مرکزی. در پایان سال ۹۹ جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی نیز رقم ۱۰۰۷۸.۲ هزار میلیارد ریال را نشان می دهد که با رشدی  ۲۲.۴ درصدی در این دوره همراه شده است. همچنین میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۴۴۳.۹ هزار میلیارد ریال است که معادل ۵.۷ درصد نسبت به پایان سال ۹۸ کاهش داشته است.

کد خبر: ۹۲٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha