۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
چرا لوازم خانگی ایرانی گران‌تر از خارجی است!؟

چرا لوازم خانگی ایرانی گران‌تر از خارجی است!؟

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران و یکی از نمایندگان مجلس دلایل گران‌تر بودن لوازم خانگی ایرانی نسبت به خارجی را تشریح کردند.

به گزارش بازار، محمدحسین اسلامیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران درمورد علت گرانی لوازم خانگی ایرانی نسبت به لوازم خانگی مشابه خارجی گفت: قیمتی که ما اعلام می کنیم در حقیقت قیمت کف بازار است.

وی افزود: ماشین لباسشویی ایرانی با کیفیت خوب که ۱۲ میلیون تومان است با برند خارجی و بعضاً برند کره ای در کشورهای همسایه با قیمت ۸ میلیون تومان فروخته می شود.

اسلامیان با اشاره به ممنوعیت واردات قانونی لوازم خانگی از چهار سال قبل تاکنون گفت: بعد از خروج شرکت های کره ای از ایران، تولیدکنندگان ایرانی موظف شدند که این جای خالی را پر کنند که زیرساخت های لازم برای این قضیه فراهم شد و تولیدات خوبی از نظر کمی و کیفی صورت گرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران انباشت بزرگ کالاها را چالش اصلی تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: در همان شرایطی که واردات ممنوع شده بود اما کالاها به صورت قاچاق و بدون گارانتی وارد کشور شدند.

وی درمورد اینکه قیمت لوازم خانگی ایرانی مساوی با کالاهای برند خارجی و قاچاقی است گفت: افزایش نرخ دستمزد، حامل های انرژی، نرخ بیمه کارگری و نرخ مواد اولیه و مالیات بر تولید باعث شده که قیمت تمام شده کالا در ایران خیلی زیاد باشد.

اسلامیان، با اشاره به اینکه لوازم خانگی سالانه ۱۰ درصد افزایش قیمت دارد اظهارکرد: افزایش چند صد درصدی قیمت مواد اولیه در سالهای اخیر قیمت لوازم خانگی را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه ایران در حوزه تولید یخچال فریزر به رشد کیفی بالایی دست یافته است تصریح کرد: اگر ما در حوزه کیفیت و قیمت به وضع مطلوبی برسیم مصرف کننده هم آزادی انتخاب خواهد داشت که البته این نیازمند حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

اسلامیان معتقد است که اگر واردات قانونی و هدفمندی در صنعت لوازم خانگی شکل نگیرد قاچاق هم از بین نمی رود و این صنعت به همان بلای صنعت خودروسازی دچار خواهدشد.

همچنین در ادامه، فرهاد طهماسبی کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزها و عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی در اقتصاد کشور را در آشفتگی بازار لوازم خانگی و افزایش قیمتها موثر خواند و گفت: تعیین ارزهای دو نرخی و سه نرخی این وضعیت را ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصمیم مسئولان درمورد واردات و تأمین ارز را از ابتدای راه اشتباه دانست و افزود: ما در تأمین مایحتاج مردم با مشکل مواجه هستیم چه رسد به بخش لوزام خانگی.

این نماینده مجلس اختلاف قیمت لوازم خانگی ایرانی با خارجی را ناشی از سوء مدیریت دانست و گفت: واردات کالاهای خارجی باید با برنامه ریزی و نظارت انجام شود اما وقتی واردات ممنوع است و شاهد کالای خارجی در کشور هستیم به معنای قاچاق و عدم نظارت است.

طهماسبی مشکل تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات لوازم خانگی را نیز در گرانی آن موثر خواند و افزود: این موضوع قیمت تمام شده لوازم خانگی را بالا برده است.

وی ضمن مخالفت با آزادسازی واردات لوزام خانگی گفت: برای ارتقای کیفیت لوازم خانگی ایرانی باید مولفه ها و شاخص هایی را تعریف و اجرایی کرد.

کد خبر: ۹۲٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha