۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
۱۰ هزار و ۷۰۰ هنرمند در حوزه صنایع‌دستی ملایر مشغول فعالیت هستند
مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان:

۱۰ هزار و ۷۰۰ هنرمند در حوزه صنایع‌دستی ملایر مشغول فعالیت هستند

همدان - مالمیر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: شهر ملایر دارای برند جهانی مبلمان منبت بوده و ۱۰ هزار و ۷۰۰ هنرمند در حوزه صنایع‌دستی این شهرستان فعالیت دارند.

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه شهرملایر با دارا بودن برند جهانی مبلمان‌منبت، ۱۰ هزار و ۷۰۰ هنرمند شاغل در حوزه صنایع‌دستی دارد، گفت: همزمان با روز جهانی و هفته صنایع‌دستی برنامه‌های متنوعی به اجرا درخواهدآمد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت:  تجلیل از برخی هنرمندان شاخص، افتتاح کارگاه مرواربافی، بازدید از کارگاه ها و مزارع مرواربافی روستای داویجان، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و دیدار با مسئولین و نمایندگان از جمله برنامه ها در این هفته است.

وی بایادآوری اینکه صنایع‌دستی در شهرستان ملایر به لحاظ اشتغال بعد از کشاورزی رتبه دوم را داراست و نقش زیادی در درآمد زایی ایفا می‌کند، افزود: ۹ هزارهنرمند به هنر مبلمان منبت، یک هزار نفر به هنر مرواربافی و مابقی به هنرهای قلم زنی، گلیم بافی، پیگیرتراشی از سنگ و چوب، گیوه بافی، عروسک بافی، رودوزی سنتی و چرم مشغولند که حدود ۲۵ درصد هنرمندان استان همدان را دربرمی گیرند.

مالمیر از تشکیل کارگروه مشارکت در پاسداری از میراث ناملموس شهر و روستاهای ملایر خبر داد و گفت: میراث‌فرهنگی به دو دسته، میراث‌فرهنگی ملموس و میراث‌فرهنگی ناملموس تقسیم می‌شود که میراث‌فرهنگی ملموس، زیر مجموعه‌ای از میراث‌فرهنگی است که دارای موجودیت بوده و وجود خارجی دارد و در زندگی روزانه ما، فضایی را برای خود اشغال کرده و می‌توان آن را دید و لمس کرد.

وی گفت: میراث‌فرهنگی تنها شامل بناها و اشیای تاریخی نبوده بلکه آداب و رسوم، اصطلاحات، زبان‌ها، گویش‌ها، بازی‌ها، موسیقی، ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، مراسم، جشن ها، رقص‌ها، دانش و مهارت‌ها و بسیاری موارد دیگر را نیز شامل می شود و این موارد اگر چه قابل لمس و شاید مشاهده نباشند و وجود خارجی هم نداشته باشند، اما بخش بسیار مهمی از میراث‌فرهنگی را شامل می شوند که میراث  ناملموس محسوب می‌شوند.

مالمیر با یادآوری اینکه الگوی مشارکت در معرفی و ترویج میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستا ها به فراخور ویژگی‌های اجتماعی، سیاسی و قومی دارای تنوع شکلی و ساختاری است از آغاز فاز دیگری از عملیات مرمت و استحکام‌بخشی خانه تاریخی شرفخانی با اعتباری بالغ بر۱۴۰۰میلیون ریال خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در این عملیات استحکام‌بخشی دیوارها، مرمت نمای ساختمان وتزیینات لمه کوبی انجام می‌شود.

وی افزود: این بنا دارای اتاق‌های متعدد، ورودی مجلل با تزیینات لمه کوبی در سقف، در دو طبقه احداث شده که نیازمند مرمت و استحکام بخشی است.

مالمیر با اشاره به ضرورت حفظ اصالت بناهای تاریخی در فرآیند مرمت عنوان کرد: «این پروژه طبق منشورهای بین‌المللی مرمت و حفاظت آثار تاریخی انجام خواهد شد و همچنین مواد و مصالح مورد استفاده کاملا سنتی و دقیقا مطابق با الگوی اولیه است.

کد خبر: ۹۲٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha