۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
منابع حاصل از نفت وارد بودجه ریالی نشود| امکان کنترل تورم با برنامه‌ریزی ۳ساله 
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

منابع حاصل از نفت وارد بودجه ریالی نشود| امکان کنترل تورم با برنامه‌ریزی ۳ساله 

اردبیل- حسن زاده، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: اگر بتوانیم منابع حاصل از فروش نفت را وارد بودجه ریالی نکنیم، بخش عظیمی از مسیر کنترل تورم را طی خواهیم کرد.

محمد حسن‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: کشور ما یکی از طولانی‌ترین برهه‌های رکوردشکنی در تورم را سپری می‌کند به طوری که رکورد ۷۵ ساله تورم در کشورمان فروردین امسال شکسته شد.

وی تصریح کرد: امکان کنترل تورم به سادگی امکان‌پذیر است به شرط آن‌که کاندیداها و مدیران و مسئولان دولت آینده با یک برنامه‌ریزی سه تا چهار ساله بتواند ضمن کنترل نقدینگی جامعه، از تزریق منابع درآمدی نفت به بودجه ریالی جلوگیری کرده و شرایط مناسب اقتصادی را به وجود آورند.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: کشورهایی مثل عراق و افغانستان در سال‌های اخیر به راحتی توانستند تورم را کنترل کنند و حتی به زیر پنج درصد بیاورند که این امر برای کشورمان نیز امکان‌پذیر خواهد بود که در یک برنامه سه تا چهار ساله به راحتی می‌توانیم تورم را زیر ۱۰ و حتی پنج درصد برسانیم.

حسن‌زاده شرط مهم در این زمینه عدم تزریق درآمد نفت به بودجه ریالی است که از دهه ۵۰ آفتی برای بودجه‌ریزی کشور شده که بهتر است در کنترل تورم این اصل و مهم را مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: دولت آینده باید در کنترل تورم با یک بینش و نگاه علمی ورود پیدا کند چرا که بزرگترین آسیب را به اقتصاد هر کشور تورم وارد کرده و به نوعی آسیب‌های اجتماعی و حتی فرهنگی و سیاسی را نیز به همراه داشته است.

حسن‌زاده به افزایش درآمدهای نفتی و کسری بودجه سالانه دولت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بانک مرکزی در کنار استقلال تأمین منابع مالی باید به کنترل تورم کمک کند که در این زمینه اصلاح نظام پولی و بانکی بسیار مهم و اساسی است و در یک نگاه کلان باید در گام نخست اصلاح این فرآیند از خود بانک مرکزی شروع شود.

این اقتصاددان اردبیلی اضافه کرد: در سال‌های پیش رو اولویت اول کشور باید مهار تورم لجام‌گسیخته‌ای باشد که در سال‌های اخیر زندگی و آرامش مردم را به هم ریخته و به نوعی به نابسامانی‌های مختلف دامن زده است.

کد خبر: ۹۲٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha